3 צפייה בגלריה
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
תינוקת המריבה, סופיה
(באדיבות המשפחה)
התינוקת ממחדל ההפריה של בית החולים אסותא בראשון לציון יצאה היום (רביעי) לאוויר העולם, בזמן שהחיפושים אחר הוריה הביולוגיים נמשכים. "הגשמתי את חלום חיי", אמרה היום האם, וביקשה מאסותא לעזוב אותה לנפשה ולהניח לה לגדל את התינוקת, שלה קראה היום סופיה. האב אמר ל-ynet הערב: "אני נורא מתרגש, זה רגע של טירוף ושנייה אחת של נחת. אני כעת מבקש - תנו לנו בבקשה שקט לגדל את הילדה הזו. עד שהגענו לפה זה נראה כמו קצה העולם".
בבית החולים שיבא ערכו בדיקות שגרתיות לתינוקת, שבני הזוג דורשים לגדל, בטענה שחרף הטעות של אסותא עדיין מדובר בבתם שלהם. הערב עדכנה ד"ר שרון בוריק-חיגר, מנהלת שירות צנתורי לב בבית החולים ספרא לילדים בשיבא, כי התינוקת עברה בתור עוברית הליך תוך-רחמי של צנתור.
"היה לה מום מאוד קשה, מדובר בצנתור מאוד מורכב שנעשה פעמים בודדות בארץ. אנחנו מאוד שמחים שההליך עבר בהצלחה. האמא הצליחה לסיים את ההריון וללדת במועד", אמרה. "אנחנו עוד בודקים את התינוקת, הדרך עוד ארוכה. היא תזדקק לעוד פרוצדורות, אבל כרגע היא הגיעה למועד, נולדה במצב טוב, היא ורודה, חיונית ואנחנו פה ממשיכים את הדרך איתה".
3 צפייה בגלריה
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
(באדיבות המשפחה)


עורכת הדין ויקטוריה גלפנד, המתמחה בתחום המשפחה והפונדקאות, הסבירה כי כעת האם ההרה יכולה לרשום את התינוקת שנולדה כבתה - כל עוד בית המשפט לא הוציא לה צו מניעה. מכיוון שלפי שעה לא ידוע מי ההורים הביולוגיים, אין אף צד שני בסיפור - ולכן איש לא ביקש צו מניעה, והתינוקת יכולה להירשם כבתה של האם ובן זוגה.
במענה לשאל האם מישהו יכול למנוע מהאם לרשום את התינוקת כבתה, ענתה עו"ד גלפנד כי "לא צפוי מצב כזה, כל עוד אין פנייה לבית המשפט מצד הורים אחרים שטוענים לקשר גנטי. בקשה כזו לא צפויה גם מטעם משרד הרווחה, כי היא תשאיר את התינוקת ללא הורים בכלל".
כדי לרשום עצמם כהורים, בני הזוג צריכים למלא טפסים בבית החולים - והרישום עצמו נעשה במשרד הפנים. אחרי שתירשם התינוקת כבתם, הורים שיטענו לקשר גנטי יוכלו לקבל חזקה על התינוקת רק אחרי הליך משפטי חלוט, שבמסגרתו ישונה המצב ההורי שלה.
3 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא בראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס, שאטרסטוק)
אוריאן כהן רייזנר, נציגת המטופלות באסותא, סיפרה היום לאולפן ynet על התחושות הקשות מהמקרה, וטענה כי אף נציג רשמי לא מדבר עם מאות הנשים החוששות. "זה הופך את הבטן. אנחנו כמה שמובילות את הקבוצה המטורפת הזאת של כ-300 נשים, שבעצם חוששות שהעובר שלהן הוא לא שלהן. אנחנו מאוד חוששות".
-תגידי, את מצליחה לישון בלילה? "בקושי. יש לי המון מחשבות וזה רודף אותך ואתה בעצם באמת תוהה מה... כל התהליך שעברנו לאורך כל השנים, ואני, לצערי, כבר די הרבה זמן בתוך התהליך הזה. יש לי גם ילדה מהטיפולים, אז אני קצת יותר משש שנים בתוך התהליך הזה, ואני באמת דשה בזה בראש וחושבת אם יש איזה ילד שלי אצל אמא אחרת כרגע. נכון, ליבי עם האם שילדה, אבל אני חושבת שפה - וזו הדעה של רוב הפרופסורים שדיברתי איתם - אין מה לעשות, ביולוגיה בסופו של יום קובעת והיא זו שמכריעה. אי אפשר כמובן לבטל את הצער והסבל של היולדת".
- מה בעצם הכלים של אסותא לבדוק של מי התינוק הזה? "זה בדיוק מה ששאלנו אותם, רצינו להבין מה התהליך שאנחנו עוברות. אפילו שאלתי אם יש מצלמות בתוך החדר הסטרילי שבו העוברים נמצאים, כדי לבדוק אולי יש בקרה שתעזור לנו להבין מה הטעות שהייתה שם, כי אנחנו באמת לא מבינות מה קרה שם ואנחנו ניזונות משמועות. אין גורם אחד רשמי שפנה לכולנו בצורה גורפת".


-מישהו ביקש מכן לבוא להיבדק? לתת דגימה של משהו? "לא. זה בדיוק העניין, שלא ביקשו מאיתנו. הבנו משמועות ומהתקשורת שיש 8 נשים שהן בסבירות גבוהה האם הביולוגית. אנחנו בעצמנו בספק בזה, אנחנו לא יודעים, שאלנו אותם. להמון נשים בקבוצה יש גם עוברים קפואים. עברנו תהליכים פולשניים. אנחנו רוצות להבין, האם אפשר לוודא של מי העוברים? האם אפשר לעשות מיפוי גנטי? אנחנו באמת לא יודעות, אנחנו לא עוסקות ברפואה".
אוריאן, אם לבת שנולדה מטיפולים דומים באסותא, נשאלה האם עולות בה תהיות שמא היה בלבול גם במקרים קודמים. "זה יכול להיות וזאת שאלה מאוד קשה", הודתה. "אני מניחה שכשהפרשה התפוצצה לא היה זוג אחד שזה לא עלה במוחו והסתכל על הילד או הילדה שלו. יש זוגות שכבר שנים בטיפולים, אני חושבת שהמבוגרת מהם היום בת 40, אז יש המון ילדים מטיפולי IVF. אני חושבת שזאת טרגדיה שכרגע לכולם יש איזה סימן שאלה, וזה דבר שלא צריך לעבור בראש ההורים האלה".
עו"ד ויקטוריה גלפנדעו"ד ויקטוריה גלפנדצילום: סמדר כפרי
"הנהלים צריכים להשתנות", טענה. "זה מרגיש כאילו אנחנו בטכנולוגיה של 2022 והנהלים הם של שנות ה-80. זה מה שמישהי כתבה בקבוצה וזה מרגיש מאוד נכון. באסותא דיברו על טעות אנוש אבל ככל שאנחנו מעמיקות ומדברות בינינו גם עד 03:00 בבוקר בקבוצה הגדולה, אנחנו מבינות שיש פה איזה כשל מערכתי ובעיה בנהלים שצריכים להשתנות במשרד הבריאות. אם זה קרה באסותא ראשל"צ זה היה יכול לקרות בכל מקום אחר, והסתברותית יכול להיות שזה גם קרה כי יש באמת המון עומס על המחלקות האלה".

באסותא ירחיבו את מעגל החיפושים: עוד מאות ייכנסו

באסותא לא נענים לבקשתה של האישה שילדה וביקשה להשאיר אצלה את התינוקת, ומתכוונים להרחיב את מעגל החיפוש אחר ההורים, דבר שעשוי להכניס עשרות עד מאות נשים וזוגות לתהליך החיפוש הפוטנציאלי. כמו כן, לא ידוע מה עלה בגורל העובר של האישה שילדה, שלא נמצא עד היום, וישנו גם תרחיש שהוחזר לרחמה של אישה אחרת. האם שילדה את סופיה ובן זוגה מיוצגים על ידי עורכי הדין גלית קרנר ואסף שרעף.
כעת יחזרו הצוותים לכל אחד מנקודות הממשק שבהם אולי התרחשה הטעות המצערת. התרחיש הראשון הוא שלאחר שאיבת הביציות מהאישה ההרה וההפריה, נרשם העובר המוקפא על שם אחר. האפשרות השנייה היא שבאותו פרק זמן סדר החזרת העוברים השתנה, כך שלרחמה של אישה אחרת הוחזר העובר של האישה ההרה שעומדת במרכז הפרשה. אפשרות נוספת היא שלאחר השאיבה הופרו הביציות של האישה ההרה עם זרע שאינו של בעלה, ולאחר מכן הועברו לרחמה של אישה אחרת. גם אופציות נוספות עשויות להיבדק, ובהן שהעובר שהוחזר לרחמה של האישה הופשר בשלב יותר מוקדם.
בינתיים, על רקע השימוע הצפוי לבית החולים במשרד הבריאות, אמר הבוקר שר הבריאות ניצן הורוביץ ל-ynet radio כי נבחנת סגירה מלאה או חלקית של יחידת ההפריה באסותא. "צריך לתת לבית החולים להגיב", הוסיף. "אנחנו עושים בדק בית מאוד רציני כדי להבין למה הטעות קרתה, וכדי לוודא שהיא לא תקרה שוב". הוא הוסיף כי אין כל אינדיקציה לכך שהיו מקרים נוספים של הפריה שגויה.
הנהלת רשת אסותא ממעטת להתייחס באופן פרטני לנושאי התפקידים עצמם ולמשמעות מבחינת המשך תפקודם - על אף שממדי הכישלון מתבהרים. יש להדגיש כי ד"ר יוסי חסון, שמשמש ראש יחידת ה-IVF כיום בבית החולים, לא ניהל את המחלקה בעת האירוע, ומי שעמד בראשה באותו זמן הוא ד"ר אריק כהנא, שמאז סיים את תפקידו כמנהל, אך ממשיך לעבוד כרופא במחלקה. נשים שטופלו ומטופלות ביחידת ההפריה זעמו על מה שכינו "היעדר לקיחת אחריות" מצד מי מבעלי התפקידים, אך מנגד השיבו באסותא כי אין זה הזמן למה שכינו "עריפת ראשים".
פורסם לראשונה: 15:38, 26.10.22