2 צפייה בגלריה
 בית הנבחרים של ארה"  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
 בית הנבחרים של ארה"  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"איום על קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". מכתב חברי בית הנבחרים לנשיא ביידן
(צילום: EPA, AP)
המחאה האמריקנית נגד המהפכה המשפטית בישראל ומדיניות ממשלת הימין עולה שלב: לאחר הביקורות שהשמיעו פוליטיקאים רבים בארה"ב באופן פרטני - בהם הנשיא ג'ו ביידן עצמו - כעת קבוצה של חברים בכירים בבית הנבחרים מתאגדת וקוראת לביידן לנקוט ב"כל כלי דיפלומטי אפשרי" כדי לעצור את המהפכה המשפטית שמציתה לדבריהם "סכסוך גדול" באזור הפכפך ממילא.
במכתב, שהטיוטה שלו הגיעה לידי ynet ושצפוי להישלח בשבוע הבא לנשיא ביידן, מזהירים חברי הוועד של המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים שתוכנית ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין תאפשר לחברי הימין הקיצוני בממשלת ישראל לקדם מדיניות של סיפוח. הדמוקרטים הבכירים קוראים לביידן להבהיר כי ארה"ב תתנגד בתוקף לכל מהלך שכזה.
הדמוקרטים כתבו: "הכוונה להעניק לחברי כנסת שליטה על מינוי שופטים, לבטל את הביקורת השיפוטית על החקיקה ולהתיר למחוקק לבטל החלטות של בית המשפט העליון יסכנו את הדמוקרטיה הישראלית, ויערערו את מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל. הסרת כוחה של הרשות השופטת תעצים את מחוקקי הימין הקיצוני המבקשים לבסס את ההתנחלויות בגדה המערבית, ולקדם אג'נדה שתערער את הסיכויים לפתרון שתי מדינות ותאיים על קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". עוד ציינו כי "מכיוון שישראל חווה הפגנות מסיביות ומתמשכות נגד הרפורמה, חיוני שממשלת ישראל תעמוד באידיאלים הדמוקרטיים שעליהם הושתתה ותימנע ממשבר חוקתי".
המכתב חתום ומופץ על ידי דמוקרטים בכירים שנחשבים לפרו-ישראלים, בהם נציגת מדינת קונטיקט רוזה דילרו, נציגת מדינת אילינוי ג'ן שקובסקי היהודיה, ויו"ר ועדת הכללים של בית הנבחרים, ג'ים מקגוורן. המכתב מקודם על ידי שדולת השמאל היהודי J Street, שחבריו אף נתנו חסות לאחרונה לביקורו של מקגוורן בישראל וברשות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
חברי בית הנבחרים מגנים במכתבם גם את הפיגועים וכן את ההסתה הפלסטינית
חברי בית הנבחרים מגנים במכתבם גם את הפיגועים וכן את ההסתה הפלסטינית
חברי בית הנבחרים מגנים במכתבם גם את הפיגועים וכן את ההסתה הפלסטינית
(צילום: AFP, איחוד הצלה, EPA)
חברי בית הנבחרים הדמוקרטים מגייסים כעת חותמים נוספים למכתב ההתראה חסר התקדים, שבו מובעת גם דאגה עמוקה "מההידרדרות המהירה של המצב הביטחוני המעורער בגדה המערבית", התפוררות מעמדה של הרשות הפלסטינית, ופיגועי הטרור בישראל - שגורמים ל"מצב נפיץ" שעלול להוביל לסכסוך אלים גדול, למרות המאמצים האחרונים לייצב את האזור.
במקביל, המחוקקים מגנים את "ההתקפות המחרידות" של מחבלים פלסטינים נגד ישראלים, כמו גם את ההסתה של ההנהגה הפלסטינית לטרור והתשלומים למשפחות המחבלים, ומציינים כי מבצעי צה"ל בערים הפלסטיניות מגיעים "בתגובה לאיומי טרור אמינים". בד בבד, המכתב גם מדגיש כי אזרחים פלסטינים נלכדים לעתים קרובות באש הצולבת, וכי הרשות הפלסטינית "קרובה לקריסה פיננסית, ואיבדה חלק ניכר מהלגיטימיות שלה בקרב העם, ומהשליטה האפקטיבית שלה בערים רבות בצפון פלסטין לקבוצות קיצוניות".
החותמים על המכתב משבחים את ההצהרות המשותפות האחרונות של ארה"ב וכמה מבעלות בריתה באירופה, וכן את הצהרת מועצת הביטחון של האו"ם, המתנגדות למהלכים להרחבת ההתנחלויות, אך קוראים לנשיא ביידן לגלות "מנהיגות דיפלומטית" כדי למנוע פעולות חד צדדיות מצד נתניהו, שעלולות להוביל להסלמות אלימות. לצורך כך, המחוקקים קוראים לביידן להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו כדי למנוע מממשלת הימין הקיצוני של ישראל לפגוע עוד יותר במוסדות הדמוקרטיים של האומה ולערער את הפוטנציאל של פתרון "שתי מדינות לשני עמים".