השר גדי איזנקוט אמר הבוקר (יום שני) בכנס המכון הדמוקרטי כי רק בעוד שנים רבות יתבררו תוצאות המלחמה הנוכחית, והדגיש במסר לראש הממשלה בנימין נתניהו: "מי שמחפש ניצחונות מוחלטים ומהירים, זה לא הסיפור במלחמות מול טרור מהסוג הזה. יש כאן אתגר הרבה יותר גדול".

איזנקוט שיבח את יכולות צה"ל שהצליח ליירט את רוב המתקפה האיראנית לעבר ישראל, ואמר כי אין מדינות בעולם עם יכולות דומות לאלה. מנגד, הוא ציין כי במשך חצי שנה צה"ל מפעיל יכולת צבאית גדולה מאוד ברצועת עזה - ולא מצליח כמעט להגיע למקומות שבהם נמצאים 133 החטופים "שנמצאים במרחק שעה ועשר דקות מפה".
לדבריו, "הדבר המיידי הוא השבת החטופים כחובה עליונה שלנו, שלא ידענו להגן עליהם, ומימוש מטרות המלחמה כולן - גם אם ייקח זמן ממושך".
"האויב החלש ביותר במזרח התיכון גרם לנו לנזק הקשה ביותר", אמר. "זה אתגר שנסתכל עליו עוד חמש, עשר, 15 שנים. עלינו להתרומם מהרמה הטקטית ולהביא להיפוך אסטרטגי שיסיים את המלחמה בעמדת יתרון אסטרטגי שתחזק את הביטחון הלאומי של מדינת ישראל לשנים ארוכות".
עוד הוסיף השר כי "יש צורך בחידוש החוזה והאמון בין החברה הישראלית לנבחריה באמצעות החזרת המנדט לבוחר".
הוא תקף גם את השר בן גביר: "יש מנהיגים שקוראים תיגר על הדמוקרטיה הישראלית, עם מצע כהניסטי, ומטיפים לאלימות. כשבן גביר מקבל עשרה מנדטים, אני מודה שאני לא אוהב את זה. אני רוצה לראות את הרוב הציוני והליברלי יוצר בלוק שממנו תצא ממשלה שתיקח את החברה הישראלית למקומות טובים".
איזנקוט התייחס גם לסערת הגיוס ואמר כי "צריך להבהיר לחרדים שאנחנו מעריכים את לימוד התורה, אך לא יכול להיות שאלפים לא מתייצבים לשירות". לדבריו, "כשמסתכלים על מה שקורה היום בלחימה, כולם יחד לא משנה איפה גדלת, אתה פועל ביחד להגן על המדינה הזאת. יש ערכים ואינטרסים שמחברים חלק גדול מאיתנו".
בנוגע לחקירת אירועי ה-7 באוקטובר, ציין: "במבחן התוצאה היה כישלון חרוץ ואין תירוצים. צה"ל זוכה לאמון הגדול ביותר במדינה כי הוא תעודת הביטוח שלנו, אך צריכה להיות חקירה אמיתית, נוקבת וכואבת בכל הרמות ובלי הנחות". הוא הוסיף כי "אי-אפשר להתעלם מהעובדה שהיה כשל פיקודי ומבצעי חמור. צריך לתת לכל חייל בדרגת רב"ט באמ"ן לבוא ולהרים דגל אדום".

חבר הכנסת מתן כהנא, ממפלגתו של איזנקוט, התייחס להמשך הלחימה, וטען בריאיון באולפן ynet כי "אם היו מקשיבים לגנץ ואיזנקוט - היינו ברפיח כבר מזמן. צריך להמשיך את הלחץ הצבאי ולהמשיך ללחוץ על חמאס למרות שרוב הכוחות בחוץ". בנוגע לעסקת חטופים, הוסיף: "אם גנץ היה ראש ממשלה, ייתכן שדברים היו מתנהלים אחרת".
בתוך כך, ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לגנץ ואיזנקוט "לעזור להפיל את הממשלה", ואמר כי "בממשלה הבאה הם יהיו אנשים לא רק משפיעים - אלא מכריעים לגורלה של ישראל". לפיד הוסיף כי "אני מאמין להם שהם יושבים בממשלה כי הם חושבים שזו הדרך הנכונה להשפיע, אבל זו לא הדרך הנכונה להשפיע.
"הדרך להשפיע היא שהם יעזרו לנו להפיל את הממשלה הזו ונקים ממשלה שבה הם ישפיעו הרבה יותר", אמר לפיד במליאת הכנסת. "בני גנץ אולי יהיה ראש הממשלה, אין אזרח שלא יברך שאיזנקוט יהיה שר הביטחון של ישראל. זו הדרך להשפיע. זו הדרך ליצור פה מציאות אחרת. מול האמריקנים, מול הכלכלה, מול הביטחון, מול כל מה שמעסיק אותנו בימים האלה".