4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בנימין נתניהו
שלמה פילבר בנימין נתניהו
נתניהו ופילבר
(צילום: מוטי קימחי, אלכס קולומויסקי)
פרקליטות מיסוי וכלכלה טוענת כי בבדיקות שנערכו עד כה לא נמצאו האזנות ללא צו שבוצעו במסגרת חקירות ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - אך היא ביקשה מבית המשפט המחוזי בירושלים פרק זמן נוסף של שלושה ימים להשלמת הבדיקה. למעשה, הפרקליטות ציינה בתגובתה כי לחיפושים הוצאו בהתאם צווים, אך היא אינה שוללת אפשרות של חריגה מהצו. עם זאת, הפרקליטות מדגישה כי לא הופקו מכך חומרי חקירה.
"לפי המידע שנמסר על ידי הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, הבדיקות העלו כי לא בוצעו פעולות לגבי גורמים שלא הוצא צו בעניינם, וכן כי לא קיימים חומרי חקירה נוספים בתיק, למעט חומרים הנוגעים לשיטות ואמצעים של משטרת ישראל", נאמר בתשובת הפרקליטות לשופטי נתניהו.
בפרקליטות מבקשים להסיר חיסיון: "לצורך השלמה סופית של תהליך הבדיקה, וכן לצורך פנייה למשרד לביטחון פנים בבקשה לצמצום ועדכון תעודת החיסיון הקיימת בתיק, על מנת שניתן יהיה להביא לפני בית המשפט הנכבד והנאשמים את הפרטים הרלוונטיים, בין היתר ביחס לאופן השימוש בצווים שהוצאו, נדרש פרק זמן קצר נוסף להשלמת התהליך". הסרת החיסיון תאפשר מתן הסברים מפורטים לבית המשפט בנוגע למה שנעשה.
4 צפייה בגלריה
משרדי חברת NSO
משרדי חברת NSO
משרדי חברת NSO
(צילום: אוראל כהן)
בהודעה שנמסרה לבית המשפט כתב צוות התביעה כי הפרקליטות מבקשת להגיש עד יום רביעי בשעה 16:00 גם את השלמת הטיעון לתלונות מצד הסנגורים בדבר קבילות הראיות שנלקחו מחומרי המחשב של עד המדינה שלמה פילבר.
בנוסף, צוות התביעה אמר כי חברת NSO העבירה מידע מבסיס הנתונים הפנימי שלה לצורך הבדיקה, ועם סיומה יפורסמו גם הממצאים שלה.
בהודעת הפרקליטות לבית המשפט נאמר עוד כי "בשבועות האחרונים ערכה משטרת ישראל בדיקות מקיפות, טכנולוגיות ואחרות, ביחס לכלל הגורמים שנחקרו בתיקי החקירה הנוגעים לתיק שבכותרת (תיקי החקירה הידועים כ'תיק 1000', 'תיק 2000', 'תיק 4000'). הבדיקות בוצעו הן ביחס לקיומם של צווים מתאימים, הן ביחס למספרי טלפון המשויכים לגורמים שנבדקו.
"במסגרת זו נבדק אם הוצאו או התבקשו צווי האזנת סתר בנוגע למי מהגורמים הנ"ל, מעבר לצווים המצויים בחומרי החקירה. כמו כן, נבדק אם בוצעו פעולות מול מספרי הטלפון השייכים לכל אותם גורמים. הבדיקות נעשו הן בנוגע לפעילות האזנת סתר 'רגילה', הן ביחס לפעילות האזנת סתר שבוצעה על ידי טכנולוגיות 'מתקדמות' יותר. בסך הכול נבדקו כ-1500 מספרי טלפון".
4 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
התובעת בתיקי נתניהו עו"ד יהודית תירוש
(צילום: מוטי קמחי)
עוד אמרו בפרקליטות כי "נבדקו לבקשתנו גורמים נוספים מתיקי חקירה הידועים בכינויים 'תיק 1270' ו'תיק 1000 הישן'. על פי המידע שנמסר על ידי הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, הבדיקות העלו כי לא בוצעו פעולות לגבי גורמים שלא הוצא צו בעניינם, וכן כי לא קיימים חומרי חקירה נוספים בתיק, למעט חומרים הנוגעים לשיטות ואמצעים של משטרת ישראל" המשמעות היא שלא בוצע חיפוש ללא צו.
"בנוסף, מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך כי הודיעה כי הרשות לא עשתה כל שימוש בתוכנות רוגלה, במישרין או בעקיפין באמצעות משטרת ישראל, בתיקי החקירה שלה, ובכלל זאת בתיק זה. (הרשות חקרה את חקירת בזק. ג"מ)".

בפרקליטות ציינו כאמור כי הבדיקה לא הסתיימה: "למעלה מן הצורך תעדכן המאשימה כי במקביל, בהתאם להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, מבוצעת בדיקה נפרדת על ידי צוות בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, בסיוע מומחים טכנולוגיים, ביחס לגורמים ששמם עלה בתחקירים העיתונאיים, ושחלקם מצוי גם ברשימת הגורמים שנבדקה על ידי משטרת ישראל בתיק דנן, כאמור לעיל. במסגרת בדיקה זאת בודק הצוות גם מידע המצוי בבסיס הנתונים הפנימי של חברת NSO שהונגש על ידה לצוות הבדיקה, ועם סיומה יפורסמו ממצאי הבדיקה בהקדם.
"לצורך השלמה סופית של תהליך הבדיקה, וכן לצורך פנייה למשרד לביטחון פנים בבקשה לצמצום ועדכון תעודת החיסיון הקיימת בתיק, על מנת שניתן יהיה להביא לפני בית המשפט הנכבד והנאשמים את הפרטים הרלוונטיים, בין היתר ביחס לאופן השימוש בצווים שהוצאו, נדרש פרק זמן קצר נוסף להשלמת התהליך. לפיכך תבקש המאשימה ארכה קצרה נוספת להגיש את תגובתה לבקשות נאשמים עד 16 בפברואר בשעה 16:00".
הרכב השופטים צפוי לדון כעת בתשובת הפרקליטות ולקבוע את סדר הדיונים להמשך המשפט. ואולם, במקביל סביר להניח שסנגורי הנאשמים יבקשו לדחות שוב וככל שניתן את העדויות במשפט, בדגש על מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר פילבר - עד המדינה שצפוי להתייחס לטענות שהובילו לאישום נגד נתניהו בשוחד.
נזכיר כי ב-2017 ניתן היתר בצו של שופט לערוך חיפוש בטלפון של פילבר בחקירתו בפרשת בזק ברשות ניירות ערך. כך גם היה ב-2018 בחקירה שערכה המשטרה בתיק 4000, אולם הטענה היא שהטלפון שלו נשאב ונערכה חריגה מהצו. גורם בכיר במשטרה ציין ביום שישי האחרון כי "מדובר בעניין טכני וכי החומר שנשאב ממכשיר הטלפון של פילבר לא עבר מחטיבת הסיגינט של המשטרה ליחידה החוקרת". לדבריו, "למעשה התוכנה שאבה מפילבר מידע שהיא לא התבקשה להוציא. המידע נשאר בסיגינט ולא עבר לשום מקום".

בכך השיבה הפרקליטות לדרישת הסנגורים בתיקי האלפים, שביקשו לדעת האם נעשה שימוש בתוכנות ריגול במסגרת חקירות המשטרה שהובילו לכתבי האישום במשפט.
פרקליטיו של בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' ביקשו לדעת אם נעשה שימוש בתוכנת ריגול במסגרת החקירות, כשהם מדגישים שהכוונה אינה רק לנאשמים אלא גם למעורבים נוספים - נחקרים, עדים ועוד.
הם ביקשו לדעת מה אותר על ידי השימוש בתוכנה בטלפונים שבהם היא הותקנה, האם נעשה שימוש בתוצרים האלה והאם התוצרים הוצגו לבתי המשפט לצורך הוצאת צווים.
4 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ' בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד ביקשו הפרקליטים לדעת מי הגורמים שפעלו בעניין (כדוגמת המשטרה, הפרקליטות, רשות ניירות ערך וכו'), היכן נשמר החומר שנשאב מהטלפונים, ואיזה גורם נתן אישור לפעולות, אם בכלל.
על רקע תחקיר כלכליסט שחשף את השימוש הנרחב שעשתה המשטרה לכאורה בתוכנת הריגול פגסוס של NSO על מנת לעקוב אחר אישי ציבור ואזרחים, נדחו בשבוע שעבר שני ימי דיונים במשפט נתניהו.