יותר מאלפיים תחנות דלק בבריטניה נשארו גם אתמול (יום ה') ללא דלק. למרות הצהרות אופטימיות שמגיעות מהממשלה של בוריס ג'ונסון משבר הדלק נמשך, וגם היום נראו תורים ארוכים של מכוניות בכניסות לתחנות הדלק – במיוחד בלונדון ובדרום אנגליה. במקביל, בעקבות המחסור בנהגי משאית בבריטניה מתחילים להיווצר שיבושים גם באספקת התרופות לבתי המרקחת.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון משבר דלק
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון משבר דלק
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ומשאבות דלק שיצאו משימוש בגלל המשבר
(צילום: רויטרס, EPA )
בימים האחרונים פרצו קטטות בין נהגים בתחנות דלק, ואנשים נהרו בבהלה למלא דלק בבקבוקי מים. בריטניה אף הורתה לחיילים להעביר דלק לתחנות, במקום נהגי חברות ההובלה המסחריות. לקראת סופו של שבוע כאוטי מצהירים בממשלת בריטניה שהמשבר "מתייצב". שר העסקים הבריטי, קוואסי קוורטנג, אמר שאספקת הדלק בתחנות עולה. "אנחנו ממשיכים לראות סימנים שהמצב בתחנות הדלק מתייצב, ובכל האזורים בבריטניה האספקה במגמת עלייה", הצהיר השר.
6 צפייה בגלריה
בריטניה מחסור דלק תור ל תחנת דלק
בריטניה מחסור דלק תור ל תחנת דלק
תורים לתחנות דלק בבריטניה
(צילום: רויטרס )
איגוד קמעונאי הדלק (PRA), שמייצג 65% מ-8,380 תחנות הדלק בבריטניה, אמר שהאיגוד בחן את המצב ב-1,200 תחנות דלק ברחבי הממלכה. ב-27% מהן לא היה דלק כלל - נתון שזהה לתמונת המצב אתמול. ב-21% היה רק סוג אחד במלאי וב-52% מהתחנות שנבדקו היה מספיק דלק לנהגים.
סוכנות הידיעות רויטרס, שציינה שיותר מאלפיים תחנות דלק בבריטניה עדיין ריקות, ערכה היום ביקורת בעשר תחנות דלק בלונדון וסביבותיה. שלוש תחנות בלבד היו פתוחות.
6 צפייה בגלריה
בריטניה מחסור ב דלק תחנת דלק ב לונדון
בריטניה מחסור ב דלק תחנת דלק ב לונדון
בהלה ציבורית הובילה לביקוש חסר תקדים
(צילום: AP)
בריטניה סובלת החודש ממחסור בסחורות ובמוצרי יסוד, מחסור שנובע בעיקר מהעובדה שלבריטניה אין די נהגי משאיות – בין השאר בגלל מגפת הקורונה, שעיכבה את מבחני הרישוי לנהגים חדשים, ובגלל הברקזיט (הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי), שגרם לנהגים זרים רבים ממדינות אירופה, בעיקר ממרכזה וממזרחה, לעזוב את בריטניה ולחזור לארצותיהם, גם בשל היעדר ויזה לעבודה בממלכה. ההערכה היא כי לבריטניה חסרים כ-100 אלף נהגי משאיות.
החשש ממחסור בדלק, בעקבות מצוקת נהגי המשאית, גרם לבהלת קנייה אדירה בבריטניה. גורדון בלמר, שעומד בראש ה-PRA, אומר שהדלק בתחנות "אוזל מהר מהרגיל בעקבות ביקוש חסר תקדים". בלמר ציין שהוא עדיין שומע על אלימות פיזית ומילולית כלפי העובדים בתחנות.
6 צפייה בגלריה
בריטניה מחסור ב דלק תחנת דלק ב לונדון
בריטניה מחסור ב דלק תחנת דלק ב לונדון
תושבים מצטיידים בדלק בבריטניה
(צילום: AP)
היום פורסם שהמחסור בנהגי המשאית פוגע גם באספקה שמגיעה לבתי המרקחת. "כל שרשרת האספקה נפגעה", אמרה דוברת האיגוד שמייצג את בתי המרקחת הגדולים בבריטניה.
השרים בממשלת בריטניה דחו את ההאשמות שהמחסור בנהגי המשאית נגרם כתוצאה מפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, ואמרו שגם מדינות נוספות באירופה סובלות ממחסור דומה – בעקבות הסגרים כתוצאה ממגפת הקורונה, והגבלות שגרמו לדחיית אלפי מבחני רישוי לנהגי משאית.
6 צפייה בגלריה
בריטניה מחסור דלק קרבות בין מתדלקים נהגים
בריטניה מחסור דלק קרבות בין מתדלקים נהגים
קטטה בין נהגים מתדלקים
בכמה מדינות באירופה הגיבו בבוז למשבר בבריטניה. פוליטיקאים בכירים אמרו שהמחסור בנהגי המשאית שמגיעים לבריטניה הוא תוצאה ברורה של הברקזיט. השרים הבריטים דחו את הטענה, למרות שעשרות אלפי נהגי משאית מהאיחוד האירופי עזבו את בריטניה במהלך סערת הברקזיט.
השיבושים והמחסור במוצרי יסוד צפויים לגרום לעליית מחירים ולפגיעה בצמיחה הכלכלית של בריטניה, שהייתה אמורה להגיע השנה ל-7%. השלכה נוספת של המשבר היא בתעשיית הבשר: לא רק נהגי משאית לא מגיעים ממזרח אירופה לבריטניה, אלא גם קצבים ושוחטים שעובדים בבתי המטבחיים. כתוצאה מכך חזירים בוגרים שמיועדים לשחיטה נשארים בדירים, ובאיגוד החקלאים הלאומי בבריטניה אמרו היום כי ייתכן שבעוד כשבוע יוחלט להמית יותר מ-100,000 חזירים.