חבר הכנסת גדי איזנקוט קורא לגל מחאה חסר תקדים מול הצעדים המתוכננים של הממשלה הבאה, אם נתניהו לא ייסוג מהתכניות לפסקת הגבלה גורפת ושורה ארוכה של רפורמות שנויות במחלוקת. בריאיון למוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" שיתפרסם מחר, מתייחס הרמטכ"ל לשעבר לאירועים בחברון השבוע ולכוונותיו באופוזיציה בשנים הקרובות. "אם נתניהו יפגע באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, אם יפגע בדמוקרטיה הישראלית, בחינוך הממלכתי, ובצה"ל כצבא העם - הדרך להתמודד עם זה היא להוציא מיליון איש לרחובות".
ואתה תהיה ביניהם? "כן".
3 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"אסור ליצור מצב שחיילים לא ירצו לשרת בקרב". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהשקת ספרו "ביבי: סיפור חיי"
בנימין נתניהו בהשקת ספרו "ביבי: סיפור חיי"
"פגע אנושות בממלכתיות - ולא ברגע אחד". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
איזנקוט מספר לראשונה בריאיון על מחקר שלא פורסם, שנעשה בידי "גוף ביטחוני" כלשונו, המצביע על כך שכבר כעת יש רוב לא יהודי בין הים לירדן - בפער של כ-200 אלף בני אדם.
כרמטכ"ל, היה זה שהתמודד עם פרשת אלאור אזריה. היה זה הוא שנשא את "נאום המספריים", אחרי מותה של נערה בחברון. הוא אמר לתלמידי תיכון שהוא מצפה שלוחמים, שביניהם ובין נערה בת 13 עם מספריים יש מחסום, לא "ירוקנו מחסנית" עליה. הוא אומר שמה שקרה השבוע, עם פוליטיקאים שגיבו את הלוחמים שנשפטו בחברון, "מצביע על הוורטיגו שהמטוס שלנו נמצא בו".
"אני מגנה את הניצול הציני של בן גביר ודומיו. אסור ליצור מצב שחיילים לא ירצו לשרת בקרב בגלל האופן בו מוצג היחס לחיילים על ידי גורמים בעלי אג'נדה. מי שמכניס את צה"ל לשיח הפוליטי מחליש את הצבא בראיה ארוכת טווח בשביל רווח ציבורי קצר מועד. היום כאזרח אני יכול לומר מה שלא יכולתי לומר כלובש מדים - אסור שהעמדה הפחדנית של רוב מנהיגי המדינה בפרשת אזריה תחזור על עצמה. תנו גיבוי לצה"ל". בחלק אחר של הריאיון אמר איזנקוט כי "אלאור אזריה עשה וידוא הריגה במחבל שכבר היה גוסס לגמרי עם 6-7 כדורים. ובא אחריו נתניהו, ואני לא רוצה להגיד, כי זה בוטה מידי, שהוא עשה וידוא הריגה לממלכתיות הישראלית – אבל הוא פגע בה פגיעה אנושה. ולא ברגע אחד".
איזנקוט מבהיר שהוא מתנגד נחרצות לכניסה לממשלת נתניהו, ואומר כי אין לו כל כוונה לעזוב את המערכת הפוליטית, אלא להישאר ולהילחם. הוא מתאר את המו"מ הקואליציוני כ"השתוללות מוחלטת", את נתניהו כמי ש"רוכב על נמר" ולא מבין שסמוטריץ' ובן גביר, מחזיקים בזנבו.
אתה אומר שאתה חושש לקיום המדינה. "אני חושש לקיומה כפי שאני מכיר אותה - מלוכדת, דמוקרטית". הוא תוקף שוב ושוב את נתניהו, בפרט בעניין משבר הגרעין עם איראן והטעויות שביצע לשיטתו ב-2015, בעימות עם ממשל אובמה, ושוב ב-2018 כאשר קידם את פרישת ארה"ב של טראמפ מהסכם הגרעין. אך מהות דבריו נוגעת בדרך בה נתניהו שינה וממשיך לשנות את "המסלול של ישראל" כהגדרתו. "אתן לך דימוי צבאי: פעם היית מניח מפת קרב, שם שקף אדום שזה האויב, שקף כחול עבור כוחותינו. ואז היית שם מד קואורדינטות. אתה רואה שבמציאות שלנו, אין מד קואורדינטות יותר".
הריאיון המלא מחר במוסף לשבת ב"ידיעות אחרונות"