ועדת החינוך של הכנסת קיימה הבוקר (יום רביעי) דיון מיוחד על מצב החינוך בעיר אשקלון, ושמעה על פערי מיגון ברחבי העיר ובמוסדות החינוך בפרט. לימור, תושבת העיר ואם לשני ילדים על הרצף האוטיסטי, סיפרה בוועדה שבמהלך אזעקה נאלצה לשכב על בתה על רצפת בית קברות בדרך חזרה מבית הספר - בשל היעדר מרחבים מוגנים.

"בדרך חזרה מבית הספר, כשהחזרתי את בתי, נשמעה אזעקה ומצאתי את עצמי שוכבת עליה בבית הקברות בגלל שאין מיגון בדרך הביתה", סיפרה האם בוועדה. "אני אמא לשני ילדים על הרצף האוטיסטי, שמשולבים בכיתה רגילה. אנחנו גרים בבית ללא מיגון. הבן שלי בכיתה ה', יושב שלושה ימים בבית בכל שבוע בגלל שלומדים בקפסולות, והוא לא יכול להיכנס לזום בשל המגבלה. הם צברו פער לימודי-חברתי-רגשי, וזו בעיה. אנחנו גרים בשכונה ותיקה ואין לנו מיגון".
לדבריה, "כל מה שאנחנו עוברים באשקלון הוא בלתי נסבל. הקירות רועדים, הילדה חזרה להרטיב והיא מפחדת ללכת לבד לשירותים. אי-אפשר לחיות ככה. בדרך לבית הספר אין מיגון, ואי-אפשר לשלוח את הילדים בלי מיגון".
ניקיטה פטוב, תלמיד כיתה ח' מאשקלון, אמר לחברי הוועדה: "חובה להביא מיגון לתוך מוסדות החינוך ובדרך לשם. חייבת להיות החלטה במיידי כדי שלא נמות". פטוב סיפר על הקשיים: "המצב בעיר לא טוב. יש יש הנחיות לתלמידים בכיתה שלי להיות מתחת לקו החלונות, וכמו שהראו כאן נציגי העירייה אין מספיק ממ"דים. ממ"ד אחד מספיק לשתי כיתות".
באחד מתרגילי הכניסה לממ"ד, כך סיפר, "היינו צריכים להידחס, שכבה שלמה בשני ממ"דים". הוא הוסיף: "היו פגיעות של טילים במוסדות לימוד ואם היו שם תלמידים בזמן הזה הם יכלו להיפגע. המיגון חשוב". על קשיי הלמידה אמר: "יש לנו פערים. ללמוד חודשיים בזום זה לא כמו ללמוד באופן פרונטלי".
2 צפייה בגלריה
ילדים וילדות בחזרה ראשונה למערכת החינוך מפורץ המלחמה
ילדים וילדות בחזרה ראשונה למערכת החינוך מפורץ המלחמה
בית ספר באשקלון. מנתוני העירייה חסרים שם 383 ממ"דים
(צילום: אלדד עובדיה וסיון מטודי)
2 צפייה בגלריה
תומר גלאם ראש העיר אשקלון בוועדת החינוך
תומר גלאם ראש העיר אשקלון בוועדת החינוך
"מדובר בבעיה שבה כל הממשלות לדורותיהן לא טיפלו". גלאם בוועדת החינוך
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מנתונים שמסרו נציגי עיריית אשקלון בוועדה עולה כי במערכת החינוך בעיר לומדים 28,403 תלמידים. בעיר 217 ממ"דים, המספקים פתרון ל-14,756 תלמידים, שלומדים ב-434 כיתות לימוד בלבד מתוך 1,197. להשלמת הפער לטובת כ-14 אלף תלמידים הלומדים ב-765 כיתות הלימוד הנותרות, יש צורך בבניית 383 ממ"דים.
ראש העיר אשקלון תומר גלאם אמר כי העיר שלו מופלית לרעה לא רק בתחום המיגון, אלא גם בתחומים נוספים, ולדבריו "מדובר בבעיה שבה כל הממשלות לדורותיהן לא טיפלו". יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יוסף טייב (ש"ס) אמר כי הוועדה תלחץ להביא להחלטת ממשלה לסיוע לתושבי אשקלון. "אנחנו חייבים לדחוף להחלטת ממשלה במיידי, שתכלול תוכנית מסודרת למתן מענה לחוסן ומענה רגשי, ותקציב נוסף לחיזוק פדגוגי ולמיגון. ללא אלה תושבי אשקלון לא יוכלו לחזור לשגרה", אמר.