אחרי ששר האוצר אביגדור ליברמן הטיל ספק בחומרתו של וריאנט אומיקרון ואמר כי הוא "לא משפיע יותר משפעת", מנכ"ל משרד הבריאות מגיב על הדברים באולפן ynet: "את האמירות הרפואיות צריך לשמוע מאנשי מקצוע". לדברי פרופ' נחמן אש, "לא בטוח שהמחלה קלה, ולכן צריך להיזהר". הוא גם המליץ להימנע מהשתתפות במסיבות המוניות בליל הסילבסטר וקרא למקומות העבודה שלא לקיים מסיבות כאלה לעובדים.
ליברמן משך אתמול תשומת לב רבה בקבינט הקורונה כשאמר "עד היום בכל העולם נפטרו מאומיקרון כ-12 אנשים. אני לא רואה שאומיקרון משפיע יותר מאשר שפעת". פרופ' אש הבהיר כי זהו נתון שגוי, וכי ככל הנראה מאות בני אדם כבר מתו מאומיקרון. "אנחנו יודעים על מאות נפטרים בגל הזה בדרום אפריקה, והגל הזה הוא של אומיקרון בדרום אפריקה - אז יש להניח שאלה המספרים".
3 צפייה בגלריה
נחמן אש במסיבת העיתונאים
נחמן אש במסיבת העיתונאים
"תחושה לא נעימה מההדלפות". מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש
(צילום: לע"מ)
התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות:
פרופ' אש הוסיף: "הדבר המדויק להגיד שלגבי חומרת המחלה אנחנו עדיין לא יודעים מספיק. אנחנו לא יודעים להגיד שהמחלה הזאת יותר קלה, ולכן אי אפשר לקחת את התחלואה הזאת בקלות ראש. מאוד לא ברור שהווריאנט הזה עושה מחלה יותר קלה ולכן צריך להיזהר, מאוד להיזהר".
יש לך תחושה שחלק משרי קבינט הקורונה לוקחים את האומיקרון יותר מדי בקלות ראש? "לא, אני חושב שיש פה דיון מאוד גדול ומשמעותי ביחס בין פגיעה מהתחלואה לכלכלה והפגיעה במשק. זה היה לכל אורך הדרך במגפה. בעידן הזה של החיסון זה שיקולים אחרים והעדויות הראשוניות שהיו שאולי זה גורם לתחלואה יותר קלה מעלות את השאלה של איזה צעדים לנקוט לנוכח הידיעות האלה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
"שר האוצר אמון על הכלכלה". ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד אמר פרופ' אש: "אני מציע שהציבור, בהקשר של רמת התחלואה, יישמע לגורם המקצוע. אנחנו אמונים על זה, שר האוצר אמון על הכלכלה. ולכן מה שחשוב זה לשמוע אותנו בהקשר הזה של מה רמת התחלואה ואיך מתייחסים לזה".
הוא גם התייחס בחומרה להדלפת הציטוטים וההקלטות מדיוני קבינט הקורונה. "זו תחושה מאוד לא נעימה. זה קשה מאוד לקבל החלטות כאשר אתה יודע שכל מילה שלך תצא בעוד שניה לציבור. אנחנו רוצים שהאמירות יהיו אמירות אחראיות, שאנשים יוכלו להביע את דעתם, וככל שזה מודלף בצורה כזו זה באמת לא נעים", אמר.
לאחר המלצת הצוות לטיפול במגפות לתת מנה רביעית של החיסון נגד קורונה לאוכלוסיות בסיכון אמר פרופ' אש כי יבחן את ההמלצה ולאחר מכן יחליט אם לאשר אותה. "אני אקבל את החומר, עוד לא קיבלתי את הסיכום של הדיון למרות ששמעתי את חלקו הגדול. אני אשקול ואתייעץ ואקבל את ההחלטה. זו לא החלטה אוטומטית שלי על בסיס ההמלצה של הצט"מ, ובהחלט ההמלצה היא כבדת משקל. אני מבין גם את השיקולים שעמדו מאחורי ההמלצה הזו - הנתונים על הדעיכה של הבוסטר, והעובדה שאנחנו עומדים מול גל גדול של תחלואה, ובסוף מה מחיר הטעות של לא לחסן. אז את כל השיקולים האלה נצטרך לקחת בחשבון בקבלת ההחלטה שלי".
3 צפייה בגלריה
חגיגות הסילבסטר בדיזנגוף, תל אביב
חגיגות הסילבסטר בדיזנגוף, תל אביב
"לא ללכת למסיבות המוניות, לשים מסכות". מסיבת סילבסטר בת"א ב-2020
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל משרד הבריאות אמר כי הוא "מוטרד" מהדבקות המוניות במסיבות השנה האזרחית החדשה שיתקיימו ביום שישי בשבוע הבא, וקרא לציבור להימנע מהשתתפות בהן. "אני חושב שכל האירועים ההמוניים עכשיו צריכים להתנהל בזהירות אם בכלל. תקופת הסילבסטר בהחלט מדאיגה אותנו. גם אם מתקיימות מסיבות צריך לראות איך הן מתקיימות, בפורומים מצומצמים יותר, ואני קורא לציבור לקחת אחריות אישית במקרה הזה. התקבלה החלטה שלא להטיל הגבלות ואני חושב שגם הציבור עצמו צריך לקחת את האחריות לידיים".
אתה קורא לאנשים לא ללכת למסיבות השנה החדשה? "אני קורא לאנשים ללכת למסיבות באחריות. לא ללכת לאירועים המוניים, לשים מסיכות ככל שניתן. מקומות עבודה בוודאי לא צריכים לעשות מסיבות כאלה. מקומות עבודה שבאמת דואגים לעובדים שלהם שמחר יעדרו מהעבודה - לא הייתי מקיים מסיבות כאלה אם הייתי מקום עבודה כזה. גם אם התחלואה קלה אנשים ייעדרו מהעבודה. זה אחד מהחששות שלנו, שיהיו הדבקות המוניות. לאירועים המוניים לא הייתי הולך".
בדיון אתמול בקבינט הציע שר המשפטים גדעון סער לתת תמריץ כספי למי שיתחסן נגד קורונה. מנכ"ל משרד הבריאות הביע התנגדות למהלך שכזה. "אנחנו מבחינה מקצועית מתנגדים לפיצוי הכספי. אנחנו חושבים שזה לא נכון גם אתית מול אלה שתחסנו כבר - לאלה לא נתת ועכשיו את כן נותן את הכסף הזה. וגם ביחס להשפעה על חיסונים עתידיים - אנשים תמיד יחכו לכסף כדי להתחסן וזה לא נכון. אנחנו חושבים שכסף לא יכול להיות הגורם המתמרץ לחיסונים. אנחנו רוצים שאנשים יקבלו את ההחלטה על החיסון מבחינה רפואית אישית, ביחס לבריאותם".

ליברמן: "900 מתים בדרא"פ? בדקתי באינטרנט ולא מצאתי"

בצהריים התייחס שר האוצר ליברמן לביקורת שספג בעקבות טענותיו כאמור בדיון אמש על כך שרק 12 בני אדם בעולם מתו מאומיקרון, ואמר כי "לא מצא שום עדות" לדבריה של ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, על כך ש-900 בני אדם מתו בדרום אפריקה בהתפרצות האחרונה שם, של הזן החדש. "אני אדם יסודי, בדקתי גם באתר הרשמי של משרד הבריאות הדרום-אפריקני, באתר הרשמי של ה-WHO (ארגון הבריאות העולמי). לא מצאתי", אמר ליברמן בכנס של הרשות לניירות ערך, אך הוסיף מיד: "זה לגמרי לא משנה".
יצוין כי בבדיקה של נתוני אתר worldometers מאז 24 בנובמבר - אז דיווחה דרום אפריקה לראשונה על הזן - מתו שם 717 בני אדם, אך בדבריה אתמול התייחסה אלרעי-פרייס לתקופה של "חודש וחצי אחרונים", כלומר הנתון כנראה גבוה יותר.

ליברמן ציין כי רשויות הבריאות בבריטניה עדכנו הבוקר שעד עתה מתו שם מאומיקרון 14 חולים, אך הדגיש: "צריך להאמין לעובדות ואני לא מציע להקל ראש, לא באומיקרון ובאופן כללי בקורונה, זה אתגר רציני משמעותי, צריך להתמודד". הוא הוסיף כי במקביל אסור "להתקפל ולהילחץ". לדבריו, "הלחץ הזה הוא יועץ גרוע ביותר. יש דברים שהוכיחו את עצמם וצריך להקפיד על כל הצעדים שבאמת יעילים. זה גם עטיית מסכה, זה גם חיסונים וגם כל מיני בדיקות PCR ובדיקות יותר פשוטות. אבל מה שחשוב זה גם להבין באיזו מציאות אנו חיים, ניסיתי לבדוק את עצמי בבוקר, עברתי על הנתונים, אנחנו בישראל סביב 80 חולים קשים, כ-40 מונשמים, קצת יותר".
הוא הוסיף: "אנחנו חייבים לשמור על המשק פתוח, אנחנו פשוט כבר אחרי שנתיים יכולים לעשות הפקת לקחים, אסור לנו לחזור למציאות של סגר, של מגבלות, של חל"תים". ליברמן הזהיר עוד שעצם הדיבור על הגבלות חדשות פוגע בכלכלה: "כלכלה זה גם פסיכולוגיה. עצם הדיבורים והדיונים הבלתי פוסקים וכל ההתלבטויות... זה לא תורם. אנחנו חייבים גם להבין שמרכיב מאוד חשוב במאבק הזה הוא ההיענות ואמון הציבור במערכת. כל הוויכוחים האלה – זה לא עושה טוב לנכונות של הציבור להישמע או לשתף פעולה עם הנחיות הממשלה".