פרקליטות מחוז צפון הגישה היום (שני) כתב אישום נגד שלושה תושבי טובא זנגריה, בגין הצתה של אוטובוס בכפר גוש חלב (ג'יש) שבגליל העליון בחודש מאי האחרון. ההצתה תועדה במצלמות אבטחה, כאשר המציתים נסעו ברכב שעליו הורכבה לוחית רישוי מזויפת. שוטרים עצרו את הנאשמים בחודש שעבר כשברשותם חומרים דליקים, ככל הנראה בדרכם לבצע הצתה נוספת, וברכבם נמצאה גם לוחית הרישוי המזויפת.
שלושת הנאשמים, מחמד טאהא הייב (19), חוסיין יוסף הייב (21) ומוחמד האשם הייב (בן 23) נעצרו ב-15 ביולי בכביש 90, בסמוך לקיבוץ עמיעד שליד ראש פינה. ברכבם נמצאו באותה עת שני בקבוקי קסילן, הוא סוג של בנזין, יחד עם פטיש, כפפות, מצית וסרט דביק. לפי כתב האישום, הם הכינו גם גם לפידים מאולתרים, "באמצעות מקלות אלומיניום וחתיכות בד". אחד מהנאשמים טען כי הם בדרכם לחלץ חבר שנתקע בטרקטור ללא דלק, אך התקשה להסביר כיצד יתדלק טרקטור בבנזין, וכן את פשר הלפידים המאולתרים.
4 צפייה בגלריה
הציוד שנתפס אצל המציתים
הציוד שנתפס אצל המציתים
ציוד ההצתה שנתפס ברשות הנאשמים
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
שלושת החשודים אחרי מעצרם
שלושת החשודים אחרי מעצרם
שלושת הנאשמים אחרי מעצרם
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
18 אוטובוסים נשרפו בתחנה המרכזית בצפת
18 אוטובוסים נשרפו בתחנה המרכזית בצפת
לוחמי האש בתחנה המרכזית בצפת
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
4 צפייה בגלריה
בעקבות אירוע פרוטקשן: 18 אוטובוסים נשרפו בצפת
בעקבות אירוע פרוטקשן: 18 אוטובוסים נשרפו בצפת
אוטובוסים שנשרפו כליל בצפת
(צילום: אביהו שפירא)
בחודשים האחרונים התרחשו באזור הגליל העליון כמה מקרי הצתות של אוטובוסים, בין היתר בצפת ובקריית שמונה. במשטרה חושדים כי השלושה מעורבים גם בהצתה בתחנה המרכזית בצפת בתחילת חודש יולי, שבה נשרפו 18 אוטובוסים, אך לא הצליחו להוכיח את מעורבותם. נחשד כי הרקע להצתות הוא ניסיון של עבריינים לגבות תשלום פרוטקשן מחברות האוטובוסים, במסווה של "דמי שמירה".
במקביל להגשת כתב האישום, הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצר הנאשמים עד לתום ההליכים, בטענה כי הם מהווים סכנה לציבור. מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, אמר כי הוא ואנשיו "פועלים בכל העוצמה ובכל הכלים הקיימים ברשותנו כנגד תופעת גביית דמי החסות, מתפיסת המבצעים כמו במקרה זה, ועד פעילות פשיעה כלכלית כנגד שולחיהם - ראשי ארגוני הפשיעה. העלינו את הצורך לבצע שינוי בחקיקה על מנת לאפשר לנו כלים נוספים לפעולה כנגד התופעה".