2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להיערך לשילוב השב"כ במלחמה במשפחות הפשע במגזר הערבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להיערך לשילוב השב"כ במלחמה במשפחות הפשע במגזר הערבי
הדיון בנושא שילוב השב"כ, היום
(צילום: חיים צח, לע"מ)
מספר הנרצחים מאמיר כמעט מדי יום, אבל לממשלה כנראה יש זמן והיא בחרה בפתרון הכמעט קבוע - ועדה. בדיון אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הייתה הסכמה על שילוב מלא של השב"כ במאבק בפשיעה החברה הערבית, והפתרון שבו בחר נתניהו היה להקים צוות שיבחן את הסוגיה.
גם השב"כ, גם היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וגם פרקליט המדינה עמית איסמן התנגדו לשילוב מלא של השב"כ בהתמודדות מול האלימות במגזר, והזהירו מפגיעה בדמוקרטיה. מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התעקש לקבל החלטה על שילוב מלא של השב"כ.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להיערך לשילוב השב"כ במלחמה במשפחות הפשע במגזר הערבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להיערך לשילוב השב"כ במלחמה במשפחות הפשע במגזר הערבי
נתניהו בדיון: "לרתום את יכולות השב"כ למלחמה במשפחות הפשע"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בסופו של דבר ראש הממשלה החליט להקים צוות שיבחן את הסוגיה ויגיש המלצות בתוך שבוע ימים. "על אף הקשיים - יש לרתום את יכולות השב"כ למלחמה במשפחות הפשע בחברה הערבית", אמר נתניהו והנחה להיערך לשילוב השב"כ במלחמה במשפחות הפשע במגזר הערבי.
ההנחיה ניתנה בתום ישיבת חירום שכינס נתניהו לבחינת רתימת השב"כ למלחמה במשפחות הפשע. במהלך הדיון הוצגו עמדות שב"כ, המשטרה ומשרד המשפטים, כמו גם עמדות השרים.
את הדיון פתח השר בן גביר: "הייתי עורך דין שנים רבות וייצגתי נערי גבעות שבגלל עבירות גרפיטי והצתת רכוש הכניסו את השב"כ לחקירות שלהם. אם היינו יודעים מראש על תכנון לרצוח את שירה בנקי ז"ל והמשטרה לא הייתה מאתרת את הרוצח, האם לא היינו מכניסים את השב"כ כדי להגן על חיי אדם? אפילו בקורונה הממשלה הכניסה את השב"כ ולכן אין שום סיבה שהשב"כ לא יכנס".

המפכ"ל קובי שבתאי הביע תמיכה בהכנסת השב"כ ואמר כי המשטרה עסוקה מעל הראש בנושאים שונים וכעת זקוקה לפתרון מיידי: "היינו עסוקים כולנו במחאות, כל השוטרים התרכזו שם. אחרי זה היה רמדאן, מבצע במירון. השמיכה שלנו קצרה, קיבלנו עכשיו תקציב גדול, קיבלנו תקנים, אבל זה לוקח זמן עד שאנחנו מגייסים שוטרים וצריך פתרון עכשיו".
ראש השב"כ רונן בר: "הכנסת השב"כ יכולה לגרום נזק גדול לארגון. אנו ממוקדים בסיכול טרור. אנו עוזרים למשטרה גם היום, אבל השמיכה שלנו קצרה. זה יבוא על חשבון סיכול טרור. זה לא נכון להפוך את השב"כ לארגון שחוקר עבירות פליליות. זה יגרע מאיתנו יכולות ויש חשש לחשיפת מקורות".
פרקליט המדינה איסמן הצביע על בעייתיות אחרת: "הכנסת שב"כ יכולה לגרום לחשיפת תרגילי חקירה".
בן גביר: "זה לא נכון. ניהלתם משפטים בתיקים שהשב"כ חשף והוצאתם תעודת חיסיון. אין לזה בעיה".

היועמ"שית בהרב-מיארה הסכימה עם ראש השב"כ ועם פרקליט המדינה שהכנסת השב"כ עלולה להוביל לחשיפת אמצעי חקירה בבית המשפט. "זה לא רק בעיה חוקית. כדי להשיג הרשעות נצטרך לחשוף אמצעי חקירה של השב"כ בבית המשפט".
בן גביר: "כשאני ייצגתי נערי גבעות. אף פעם לא חשפתם".
בהרב-מיארה: "גם לפי הסעיף הקיים כיום בחוק להכניס את השב"כ לטובת אינטרסים לאומיים זה בעייתי. יש כמה עתירות נגדנו בעניין. והתיקון של חוק השב"כ יפגע בדמוקרטיה".
בן גביר: "או שנשנה החוק ונקבע שהשב"כ יהיה אמון לטיפול במשפחות פשע או שנעשה את זה בהוראת שעה. יש פתרונות".
פרקליט המדינה איסמן: "גם אנחנו מתנגדים להכנסת השב"כ לחקירות".
בן גביר: "כשהשב"כ רצה הוא מצא את מי שהצית את כנסיית הלחם והדגים או אירועים אחרים של תג מחיר. כשהוא רוצה הוא יכול להיכנס לעניין".
איסמן: "אני טיפלתי בתיק של הצתת כניסת הלחם והדגים. לא הייתה אז ברירה".
ראש הממשלה נתניהו סיכם: "ממנה צוות של שר המשפטים ושר הבלם יחד עם כל הגופים הרלוונטיים, שתתן לו תוך שבוע המלצות לגבי הכנסת השב"כ לטיפול בפשיעה במגזר הערבי".
נתניהו הטיל על ראש המל"ל, צחי הנגבי, לגבש המלצות אופרטיביות, אשר יוצגו בדיון המשך בשבוע הבא. בנוסף תוקם ועדת שרים בראשות ראש הממשלה לענייני המגזר הערבי. צוות הבדיקה מצטרף לזה שהחל לעבוד ביום רביעי האחרון, במטרה לגבש את מתווה הקמת המשמר הלאומי.
לאחר הישיבה שוחח ראש הממשלה עם ראש מועצת יפיע, שבה נרצחו חמישה בני אדם ביום חמישי האחרון, בטבח הפלילי הקשה ביותר בישראל מאז 2009. ראש הממשלה הביע את תנחומיו בפני ראש המועצה מאהר חליליה, ואמר כי הממשלה נחושה להילחם במשפחות הפשע על מנת להשיב את השקט בחברה הערבית.