כפר סבא מובילה בתוחלת החיים ובשביעות רצון מאזור המגורים, ברחובות התושבים שבעי רצון מהחיים ומהדירה, בתל אביב אחוז הנגישות למחשב היא הכי גבוהה, חיפה מובילה באחוז הנמוך ביותר של עלות שירותי דיור לחודש ואילו בת ים מובילה בשביעות רצון מהתחבורה הציבורית. כך עולה ממדד איכות חיים בערים הגדולות לשנת 2020, שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
את דירוג הערים מובילות כפר סבא, רחובות ורמת גן, ומנגד סוגרות את הרשימה בני ברק, בת ים וירושלים. מהדו"ח, המתפרסם בצהריים (שלישי) ובו נבדקו 16 הערים שבהן מעל 100 אלף תושבים, קיבלו כפר סבא, רחובות, רמת גן, ראשון לציון, באר שבע ותל אביב יפו – ציון כולל גבוה במדדי איכות החיים. לעומת זאת, בית שמש, אשקלון, אשדוד, בני ברק, בת ים וירושלים קיבלו ציון נמוך. חולון, נתניה, פתח תקווה וחיפה קיבלו בדו"ח של הלמ"ס ציון בינוני.
3 צפייה בגלריה
גם באר שבע בראש הרשימה
גם באר שבע בראש הרשימה
גם באר שבע בראש הרשימה
(צילום: הרצל יוסף)
מי שמובילה בהשוואה בין הערים הגדולות עם הציון הכולל הגבוה ביותר במדדי איכות חיים היא כפר סבא. מתוך 38 המדדים הזמינים עבור העיר, ב-23 מדדים מצבה היה טוב יותר מהממוצע הארצי. תוחלת החיים בעיר שבשרון היא 84.9 שנים, לעומת 82.9 שנים בממוצע הארצי. צפיפות הדיור היא 0.7 נפשות לחדר, לעומת 0.86 בממוצע הארצי, וגם 95.5% מהתושבים מרוצים מאזור המגורים ו-88.5% מהניקיון. עם זאת, מצבה של כפר סבא במדד האמון במערכת הבריאות ובאיכות מי השתייה היה פחות טוב מהממוצע הארצי.
3 צפייה בגלריה
בוטלה חובת עטיית המסכה בשטח פתוח
בוטלה חובת עטיית המסכה בשטח פתוח
התל אביבים יותר מועסקים ויותר זכאים לבגרות
(צילום: רויטרס)
רחובות נמצאת גם היא בקבוצת הערים עם ציון כולל גבוה. ב-34 מדדים מתוך 46 היה מצבה של העיר טוב מהממוצע הארצי. בין היתר לתושבי העיר יש אמון במערכת הבריאות, הם שבעי רצון מהחיים וגם אחוז המועסקים שתפקידם תואם את תחום לימודיהם – גבוה מהממוצע. בעיר, כך לפי הלמ"ס, לא היו הרוגים בתאונות דרכים ב-2020.
בתל אביב יפו ב-35 מהמדדים מצבה של העיר טוב יותר מהממוצע הארצי. שיעור התעסוקה של תושבי העיר הוא 69.4%, לעומת 59.1% בממוצע הארצי. גם שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב בני 26 גבוה מהממוצע וכך גם הנגישות למחשב. מנגד, האמון בממשלה (הדו"ח התייחס לתקופת כהונתו של נתניהו) הוא נמוך מהממוצע וכך גם תחושת הביטחון בסביבה מקוונת.
חיפה, שנמצאת בקבוצת הערים עם ציון כולל בינוני, הייתה במצב טוב בצפיפות הדיור בהשוואה לממוצע הארצי. מנגד, תחושת הביטחון בסביבה מקוונת ואמון כללי בזולת נמצאים מתחת לממוצע.
ירושלים נמצאת בקבוצת הערים עם ציון כולל נמוך, כאשר מתוך 51 מדדים – רק ב-18 היה מצבה של העיר טוב מהממוצע. העיר הצטיינה באיכות מי השתייה וגם תחושת הדיכאון של תושבי העיר הייתה נמוכה מהממוצע הארצי. מנגד, במדדים שיעור האבטלה הממושכת, שביעות הרצון מאזור המגורים, שביעות הרצון מהמצב הכלכלי וגם נגישות למחשב – המצב של ירושלים הוא מתחת לממוצע הארצי.
3 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
המים איכותיים, אך תושבי הבירה לא מרוצים. ירושלים
(צילום: רויטרס)
בלמ"ס הדגישו כי נתוני המדדים בערים מושפעים מההרכב הדמוגרפי, החברתי והכלכלי של האוכלוסייה בכל עיר. בירושלים, עקב הרכבה הייחודי והמגוון של האוכלוסייה בעיר וההטרוגניות הרבה שלה, יש הבדלים בין האוכלוסייה היהודית והערבית במזרח העיר בנתונים. בלמ"ס הוסיפו כי חלק ממרכיבי המדד הם בעלי מאפיינים שונים מהותית בקרב כל אחת מקבוצות האוכלוסייה (כמו למשל מאפייני ההצבעה בבחירות) והם משקפים את הפערים הגדולים ביניהן.
במקביל, בדקו בלמ"ס את המצב לפי מחוזות. במחוז תל אביב נמצא כי הוא מוביל במדדים האלה: שיעור מועסקים שתפקידם בעבודה תואם את תחום לימודיהם, שיעור נמוך של תמותת תינוקות, צפיפות דיור, שביעות רצון מהתחבורה הציבורית באזור המגורים, השכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה, מעורבות אזרחית, פסולת שהועברה למחזור והשיעור הנמוך ביותר של הרוגים מתוך נפגעים בתאונות דרכים.
מחוז המרכז מוביל בתחום שיעור התעסוקה, שיעור המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון, שיעור המועסקים שתפקידם מאפשר קידום, הכנסה חציונית, תוחלת חיים, שיעור הזכאות לתעודת בגרות, שביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים, אחוז נמוך של תחושת בדידות, מדד ג'יני לאי-שוויון, הכנסה כספית וכלכלית לנפש, נגישות למחשב ושיעור השימוש באינטרנט.
מחוז חיפה ממוקם במקום השני בשיעור נמוך של הרוגים מתוך נפגעים בתאונות דרכים, מחוז הדרום מוביל באמון בממשלה (ממשלת נתניהו ב-2020) ויש גם אחוז נמוך של תחושת אפליה. מחוז הצפון מוביל באחוז נמוך של החסים דיכאון, במחוז ירושלים מובילים במדד של אמון במערכת הבריאות ואילו באזור יהודה ושומרון המצב במדדים של שביעות רצון מהעבודה, תוחלת חיים ותחושת ביטחון ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה – גבוה מהממוצע הארצי.
פורסם לראשונה: 12:59, 04.01.22