צרפת הודיעה היום (חמישי) כי היא תעביר תמיכה בסך 30 מיליון אירו לאונר"א בשנת 2024, אחרי שהשעתה את המימון בעקבות חשיפת צה"ל שכמה מעובדי הסוכנות השתתפו בטבח ב-7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת מקרון
(צילום: EPA / GONZALO FUENTES / POOL)
2 צפייה בגלריה
הוסטים הצבאיים שארגון הטרור חמאס החביא בתוך שקי אונר"א
הוסטים הצבאיים שארגון הטרור חמאס החביא בתוך שקי אונר"א
תחמושת שהחביא חמאס בתוך שקי אונר"א
(צילום: דובר צה"ל)
דובר משרד החוץ הצרפתי, כריסטוף למואן, אמר כי "נתרום לאונר"א, אך נדאג שהארגון ימלא את משימתו בתנאים המבטיחים שהמסר לו יהיה נטול עידוד שנאה ואלימות".
התשלום הצרפתי לאונר"א צפוי לעבור בחודש אפריל, ולא ברור כיצד היא תבטיח שאנשי הסוכנות לא יחזרו לעסוק בפעילות טרור או חינוך לשנאה ואלימות.
בכל מקרה, ההחלטה הצרפתית היא הפתעה מוחלטת עבור ישראל, ואיתות מדאיג לגבי תמיכת פריז בסיום המלחמה והתנגדותה למבצע ברפיח. הצרפתים, נסביר, מודאגים מאוד ממצב הפליטים בדרום רצועת עזה - והחשש הזה קיים גם במדינות נוספות במערב, שבתחילת המלחמה תמכו באופן חד-משמעי בישראל. בפריז הדגישו את חשיבות אונר"א בטיפול באזרחים העזתים, בהיעדר גוף אחר או תוכנית ברורה לסיום המלחמה.

בהחלטתה צרפת מצטרפת לאירלנד, שמעולם לא השעתה את הסיוע, ולנורבגיה - שהעבירה לאונר"א בפברואר את הקצבה השנתית הרגילה בסך 26 מיליון דולר. הנורבגים גם פעילים מאוד בניסיונות לשכנע את שאר מדינות המערב לחזור ולסייע לארגון, שרבים מעובדיו הם חברי ותומכי חמאס.
כעת, ההחלטה הצרפתית עלולה לשכנע מדינות אירופיות אחרות לחזור ולממן את אונר"א, שעה שארה"ב בינתיים לא עשתה זאת - ולא הוסיפה לתקציב השנתי את כספי הסיוע. מלבד צרפת, קנדה, אוסטרליה, פינלנד ושבדיה חזרו גם הן לממן את הארגון. בריטניה, מצידה, הודיעה בתחילת מרץ כי תשקול את חידוש הסיוע רק אם יוצגו לה התנאים שמצדיקים את המהלך.
הנציב הכללי של אונר"א, פיליפ לזריני, הודיע ביום שלישי כי לסוכנות "יש מספיק תקציב כדי לפעול עד סוף חודש מאי, אחרי שבחודש שעבר הייתי יכול לתכנן רק שבוע או שבועיים מראש. זה עדיין מראה לנו כמה מצבו הכספי של הארגון רעוע".
לזריני, כזכור, טען כי "נחרד" מההוכחות שסיפקה ישראל על המחבלים שעבדו באונר"א, ודרש למצות איתם את הדין. פיטורם של העובדים הללו סיפק עבור מדינות רבות אליבי מספיק כדי לחדש את התמיכה בארגון.
התקציב השנתי של אונר"א - עד להשעיית המימון - עמד על 1.7 מיליארד דולר. התורמות הגדולות ביותר של הסוכנות הן ארה"ב (334 מיליון) וגרמניה (202 מיליון), שלא חידשה את המימון לארגון. האיחוד האירופי תומך בסכום של 114 מיליון דולרים. מדינות נוספות באירופה תומכות באונר"א בנוסף לתרומה האירופית המרוכזת, וכך עומד סכום העזרה הכולל של תמיכה מהיבשת על 520.3 מיליון דולר. ב-2022, השנה האחרונה בה נאספו נתונים על המימון, תרמה צרפת 29 מיליון דולר. השנה יעמוד הסכום על 32.4 מיליון דולר (30 מיליון אירו).