שר הביטחון בני גנץ התראיין הערב (חמישי) בכנס הביטחון של המכון האמריקני ASPEN ואמר כי מאז החתימה על "הסכמי אברהם" ישראל השתתפה במאות שיחות ופגישות בנושאי ביטחון שונים בהם חופש השיט, המסחר, המרחב האווירי וגם הקיברנטי. בריאיון חשף גנץ, שמבקר בוושינגטון, כי "ישראל השתתפה בלפחות 10 תרגילים רב-לאומיים יחד עם מדינות האזור".
את הריאיון ערך גנץ עם עורך המגזין "אטלנטיק" ג'פרי גולדברג, במושב שעסק בציון שנתיים לחתימת "הסכמי אברהם". "הם מאפשרים להרחיב את הקשרים עם מדינות האזור גם בנושאי ביטחון, ויצירת מה שאנחנו מכנים - ארכיטקטורה אזורית. זה משתלב עם המעבר של ישראל לסנטקום (פיקוד מרכז של צבא ארה"ב). אני יכול להגיד לך שישראל לקחה חלק בכמה תרגילים יחד עם מדינות האזור, רובם תחת סנטקום".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ
ישראל השתתפה ב"לפחות 10 תרגילים" עם מדינות האזור. גנץ
(צילום: תקשורת שר הביטחון)
הוא הסביר כי ארה"ב היא שמובילה את התיאום בין המדינות, בין היתר באותם תרגילים. "ארה"ב מסייעת לנו, ואני שמח שיש מנהיגים באזור שמבינים את ההזדמנות שיש לנו לשמור על הביטחון האזורי ועל חופש השיט והכלכלה בים האדום, במרחב האווירי, ביבשה ובסייבר". גנץ טען כי "הסכמי אברהם" גם יכולים לסייע לחיזוק הרשות הפלסטינית. "הם יכולים לבנות מציאות של היפרדות ושתי ישויות. אני רואה את זה כעניין ציוני וישראל חייבת להיות מדינה בטוחה, דמוקרטית ויהודית".
גנץ גם התייחס לסוגיה האיראנית ואמר כי "איראן היא איום על העולם ואפשר לראות את זה בכל מקום על הגלובוס - בוונצואלה, אלג'יריה, לבנון, סוריה, עיראק, תימן. גם הסעודים והאמירתים סובלים מהתוקפנות של איראן. המדינות במזרח התיכון מבינות שישראל יכולה להיות נכס, והיחסים הטובים עם ארצות הברית יכולים להיות גשר. אנחנו לא מאיימים על מדינות המפרץ - האיראנים כן".
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי ב קרמנשה
נשיא איראן איברהים ראיסי ב קרמנשה
"איראן היא איום על העולם. ישראל יכולה להיות נכס"
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
לאחר האיחוד עם סער - גנץ מעריך: "אף אחד לא מחריג אותי. יש לי 'צ'אנס פיירי'"
(צילום: AFP)
שר הביטחון הזהיר מפני איראן בעלת "מטרייה גרעינית": "אנחנו רואים מה הם עושים בכל מקום בלעדיה, אז תחשבו מה יהיה להם עם ה'מטרייה' הזו. אסור להגיע למצב הזה. לצד זאת, אני לא מכיר אף מדינה בעולם שיש מדינה אחרת שקוראת להשמדה מוחלטת שלה ובונה את האמצעים לעשות זאת. בשל הצורך העולמי העולם צריך לעצור את זה וגם האזור צריך לעצור את זה כי זה מאיים עליו, וגם אנחנו כישראלים יש לנו אחריות היסטורית לדאוג לבנות את היכולות שלנו ולא לאפשר לאיראן להיות מדינה גרעינית".
גנץ, יו"ר "כחול לבן" שמתמודד בבחירות הקרובות במפלגה משותפת עם יו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער, התייחס גם למערכת הבחירות שנמצאת בתחילתה ואמר כי "התוכנית שלי היא לבנות ממשלת אחדות רחבה עם כל החלקים של החברה הישראלית כדי להרחיק את הקצוות הקיצוניים. אני לא חושב שהקצוות צריכים לקבוע את האג'נדה, אני חושב שהמרכז הישראלי צריך לעשות את זה".
לדבריו, "אני לא מחריג אף אחד, בעיקרון. וההבדל ביני לבין אחרים - שאף אחד לא מחריג אותי. אז אני חושב שיש לי 'צ'אנס פיירי' להצליח אבל נצטרך לראות אם זה יהיה בבחירות החמישיות או השישיות או נראה לאן זה יילך".