אלימות בלתי פוסקת: כך מסכמים בחברה הערבית את שנת 2023 שזה עתה הסתיימה. 244 נרצחו במהלכה, מספר הקורבנות הגבוה ביותר בכל השנים שחלפו - ולמרות הפשיעה המשתוללת רק 25 תיקים פוענחו, והשאר נותרו ללא התקדמות.
3 צפייה בגלריה
 עשרות מ-244 הנרצחים ב-2023
 עשרות מ-244 הנרצחים ב-2023
עשרות מ-244 הנרצחים ב-2023
מתוך כלל הנרצחים היו גם 16 נשים ותשעה ילדים ונערים - הקטן ביותר רק בן חצי שנה, הגדול בן 17. במחוז הצפון היה מספר הקורבנות הגבוה ביותר, 79 נרצחים, ובמחוז תל אביב הנמוך ביותר - שלושה נרצחים.
חלק מהנרצחים היו אנשים חפים מפשע, שאין להם כל קשר לסכסוכים. כך גם מחמוד מסלמאני (43) מכפר קרע, שנרצח לפני כשבועיים כשאלמונים ירו בו. הוא היה מוכר כאדם מכובד, תורם בתחום הספורט, והרקע לרציחתו לא ידוע. בנו האדי: "אנחנו לא מעכלים שאיבדנו אותו. אני מדבר ובוכה, על האב והחבר והאח שהיה מקריב ומתאמץ כדי לשמח אותנו ואת האחרים".
אינפו אינפוגרפיקה אלימות בחברה הערבית רצח רציחות ערבים פלסטינים
בחודש מאי נרצח מוחמד ג'עו מאום אל פחם. בתו אלאא נרצחה בספטמבר. כשבוע לפני מותה, אימה נורתה גם היא ונפצעה באורח קשה. "החיים שלנו לא מתנהלים כרגיל", סיפרה האם, "אנחנו לא יכולים להתגורר בבית שלנו בגלל הסכנה שנשקפת לחיינו. כל יום אני מחכה לפרטים על התקדמות בחקירות, אבל אין. הרוצחים משוחררים ואנחנו בתוך בית מסתור".
עו"ד רדא ג'אבר, מומחה לחברה הערבית, משפט ופשיעה: "העלייה המטורפת במספר הנרצחים היא בגלל המדינה, שלא מנסה לטפל בבעיות השורש המצמיחות את הפשיעה, ובגלל מלחמת הכנופיות שאיבדו כל מעצור, והתחילו לרצוח קרובי משפחה ממעגלים רחוקים של יריביהם".
3 צפייה בגלריה
מוחמד ג'עו
מוחמד ג'עו
מוחמד ג'עו
3 צפייה בגלריה
מחמוד מסלמאני הנרצח בכפר קרע
מחמוד מסלמאני הנרצח בכפר קרע
מחמוד מסלמאני

פידא שחאדה, רכזת קואליציית נשים נגד נשק, ציינה: "העלייה באחוזי הפשיעה היא בגלל היעדר השיטור בשטח והיעדר רצון המשטרה לפתור את הבעיה - רואים את זה באחוז הקבוע בפענוח תיקים. בנוסף, יש צורך בסגירת פערים בחינוך בין התלמיד היהודי לערבי, זה החלק שאמור לתת כלים ומיומנויות לצעיר הערבי להשתלב בשוק העבודה. כמו כן, אמל"ח חופשי מגיע מכמה מקומות - אחד המקורות העיקריים הוא גניבה מבסיסי צה"ל, שמביאה לא רק נשק, אלא בעיקר תחמושת בכמויות גדולות".
היא הוסיפה: "זה מדאיג שעד היום לא היה גוף רציני בממשלה שלקח את הנושא ברצינות, הוציא לפועל תוכניות לפתרון ועקב אחר יישומן. הפתרון יתחיל ברגע שהממשלה תפסיק להגיד שזו בעיה של החברה הערבית, ותדבר איתה ולא מעליה. הטיפול לא אמור להיות במשרד לביטחון לאומי בלבד. צריך לפעול לפי הדוגמה של מטה הקורונה, מטה המורכב מכל המשרדים - חינוך, רווחה, שיכון, תרבות וספורט. כל אלה חייבים להיות בתהליך הפתרון".
המשטרה מסרה: "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול, והמשטרה ממשיכה במאבק בלתי מתפשר בתופעה. האכיפה מתבצעת במהלך כל ימות השנה ובכל שעות היממה תוך השקעת כוחות, טכנולוגיה ומאמצים אדירים".