"מדובר בפרשה קשה של שוטרי משמר הגבול שמעלו בתפקידם ופגעו מכוח השררה בנפגעי העבירה - פלסטינים שביקשו להיכנס לישראל - תוך שהם מנצלים את חולשתם". כך ציין היום (שני) שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע יובל ליבדרו, שגזר את עונשם של ארבעה מתוך חמישה צעירים שהודו והורשעו בהסדר טיעון בהתעללות ביותר מ-10 פלסטינים בעת שירותם כשוטרי משמר הגבול. מפקד המשימה נשלח לארבע שנות מאסר. בפתח הכתבה - תיעוד קשה לצפייה.
בכתב האישום המתוקן שהוגש נגד השוטרים צוין כי חלקם עטו בחלק מהמקרים שיוחסו להם רעלות ומסכות, השתמשו בכוח השררה שניתן להם במה שנראה כמו "שיטה" שאימצו להם להטיל מורא על מספר לא-מבוטל של פלסטינים שניסו להיכנס ב-2020 דרך פרצה בגדר תוך שהם מאיימים עליהם, מכים ומשפילים אותם, מכוונים עליהם את נשקם, מתעדים את מעשיהם ושודדים את כספם תוך הצגת מצג שווא של עריכת חיפוש ובדיקת מסמכים.
2 צפייה בגלריה
שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים
שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים
כמה מקורבנות השוטרים המורשעים
מפקד המשימה עמית אדרי (23) נשלח כאמור לארבע שנות מאסר, על טל מזרחי (23) הוטלו שלוש שנות מאסר, אורי מדינה (22) ירצה 16 חודשי מאסר, ורפאל חזן (22) נשלח לתשעה חודשי עבודות שירות. עונשו של השוטר לידור צפרירי (22) יינתן במועד אחר. בנוסף, אדרי חויב לשלם פיצוי של בין 500 ל-2,000 שקל לכל קורבן עבירה. מזרחי ישלם 1,000 עד 5,000 שקל לכל קורבן, מדינה יפצה את קורבנותיו בסכום של 500 עד 1,000 שקל, וחזן יפצה את אחד מהקורבנות ב-500 שקל ואת השני ב-1,000 שקל.
במסגרת הסדר הטיעון שנחתם בין הצדדים, הנאשמים הודו והורשעו, כל אחד בהתאם לחלקו, במספר רב של עבירות שעיקרן שוד מזוין, דרישת נכס באיומים, תקיפה בנסיבות מחמירות, התעללות, קשירת קשר לביצוע פשע, הפרת אמונים והשמדת ראיה. בכתב האישום המתוקן צוין כי המעורבים ביצעו את העבירות בעודם על מדים, ואף ביזו והשפילו את הפלסטינים.
2 צפייה בגלריה
שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים
שוטרי מג"ב מכים ודורכים על פניהם של פועלים פלסטינים
המעורבים ביצעו את העבירות בעודם על מדים
מפקד המשימה אדרי עבר הליך טיפולי שבו הודה בביצוע העבירות. הוא סיפר כי מעשיו נבעו מתוך לחץ חברתי, השפעה של האווירה ביחידה ונגררות ליצור תחושת שליטה למרות היותר מפקד. מזרחי סיפר כי ביצע את המעשים על רקע תחושת חוסר אונים בגין כניסת פלסטינים לישראל ללא אישור דרך פרצות בגדר. כל אלו עוררו אצלו כעס ותסכול כלפי מפקדיו והפלסטינים. חזן סיפר כי שירת בגזרה בדרום בפעם הראשונה, והצוות שעימו שירת לא הכין אותו לקראת הצפוי. הוא הוסיף כי הופתע מהתנהלותם אך ביצע את המעשים מתוך צורך בשייכות וריצוי בניגוד לערכיו.
השופט ליבדרו ציין בגזר הדין כי "הנאשמים הסבו נזק לא רק לתדמית גורמי אכיפת החוק אלא גם לשמה הטוב של מדינת ישראל שאגב ניהול מערכה קשה אל מול גורמים עוינים, שונים ורבים המבקשים לפגוע בה וביושביה, נאבקת להוכיח את מוסריותה וטוהר נשקה בכל זירה אפשרית, גם בהקשר של ההתנהלות אל מול האוכלוסייה הפלסטינית".

"פעלו במציאות מורכבת"

השופט הוסיף כי נתן דעתו לכך שהיקף הרכוש שנשדד ונגנב מהקורבנות לא היה גבוה במיוחד, "הגם שמנקודת מבט של נפגעי העבירה, שברובם הם פועלים קשי יום, מדובר בסכומים משמעותיים ביותר, לעיתים בשווי של משכורת עבור ימי עבודה מלאים".
עוד ציין השופט כי נתן דעתו לעובדה שמדובר בצעירים בשירות חובה שנשלחו למשימה ביטחונית מטעם המדינה, משימה מורכבת ובעלת היבטים ייחודיים. "אין בדבריי אלו כדי להצדיק חלילה או להכשיר את ההתנהלות הפסולה מכול וכול של הנאשמים. עם זאת, בדבריי אלו ביקשתי לשפוך אור על המציאות המורכבת שבה פעלו הנאשמים, כשחלקם לא היו מנוסים במשימה שכזו".