2 צפייה בגלריה
דן שרוני
דן שרוני
"היה יותר מאבא, הכל התגלה כשקר". סא"ל דן שרוני
(מתוך פייסבוק)
הוא קצין בדרגת סגן אלוף. הן חיילות חובה צעירות או משרתות בקבע, תחתיו. הוא העמיד פני מפקד מתחשב, מלווה ואכפתי. הן סמכו עליו וראו בו דמות אב. אלא שבסתר, במשך חמש שנים, סא"ל דן שרוני, מפקד בית הספר לנהיגה בבה"ד 6, צילם אותן בסתר בעירום. אתמול (רביעי) הותר לפרסום כי שרוני הוא הקצין שנעצר ב-9 בנובמבר בחשד לביצוע עבירות מין ופגיעה בפרטיות של חיילות בסדיר ובקבע ביחידתו.
סא"ל שרוני חשוד שבמשך כחמש שנים, ובמספר בסיסים שונים, תיעד בסתר חיילות ומשרתות קבע באמצעות מצלמות נסתרות והעביר את החומרים למכשיר הטלפון הנייד שלו. הוא אסף תמונות אינטימיות של חיילות ששירתו תחת פיקודו, ועולה החשד כי פעל לצילום אזרחיות. חקירת מצ"ח נפתחה בעקבות תלונות רבות נגדו, ונכון לעכשיו שרוני נחשד בעשרות מקרים שונים בהם צילם נשים.
אחת מנפגעותיו לכאורה פירסמה אתמול פוסט באינסטגרם שהפך לוויראלי, ובו חשפה את סיפורה האישי. "דן שרוני. זכרו את השם הזה. דן הוא המפקד שלי שמלווה אותי לאורך כל הדרך הצבאית שלי. ואכיר גם לכם - סא"ל דן שרוני, 39, מודיעין, אבא לשלושה ילדים, סוטה מין, מטריד מינית סדרתי ובעיקר אפס. סא"ל דן שרוני בחר לצלם מעל 30 בנות בסתר במשך חמש שנים. אני אחת מהן", כתבה.
"דן הכניס אותי לבידוד בחדר שלו. נתקלתי במספר מטענים מחוברים לשקעים וקיבלתי הוראה מפורשת ממנו לא להוציא אף אחד מהם. בדיעבד התגלה שהכול היה מרושת מצלמות ששידרו אותי 24/7 ישר לטלפון של הסגן אלוף שלי"
החיילת, שהייתה הרל"שית של סא"ל שרוני, הוסיפה לשתף: "דן היה עבורי יותר מאבא, הוא תמיד ידע להגיד את הדברים הנכונים בזמן הנכון, ידע איך להיות מפקד, חבר והיה הכי אמיתי וכן איתי. בדיעבד התגלה שהכול היה שקר. אני לא מסוגלת לשתוק, במיוחד כשמדובר בבן אדם בכיר במערכת כזו משמעותית.
"לפני חודש דן בחר להכניס אותי לבידוד בבסיס בחדר שלו, למה בחדר שלו? אם אתם הייתם שואלים אותי אז הייתי אומרת כי הוא כמו אבא שלי וכי הוא דואג לי. תשאלו אותי היום - אגיד לכם בדיוק למה. כשנכנסתי לחדר של דן נתקלתי במספר מטענים מחוברים לשקעים וקיבלתי הוראה מפורשת ממנו לא להוציא אף אחד מהמטענים האלו, בדיעבד התגלה שהכול היה מרושת מצלמות - מצלמה מול המיטה, מצלמה במקלחת, מצלמה בשירותים ועוד כל מיני מקומות שרק סוטי מין יכולים לחשוב עליהם. המצלמה שידרה אותי 24/7 מתלבשת, מתקלחת, מתנגבת, ישנה - ישר לטלפון של הסגן אלוף שלי, שתוך כדי מנהל איתי שיחות האם נעים לי להתקלח במקלחת שלו".
את הפוסט היא חתמה במילים: "בטחתי בדן ושמתי את השירות הצבאי שלי בידיו והוא בתמורה החריב לי אותו, אז תודה לך סא"ל דן שרוני על טראומה שתלווה אותי שנים רבות כשישאלו אותי 'איך היה השירות הצבאי שלי'".
שרוני, כאמור, נעצר לפני כשלושה שבועות ומעצרו הוארך מעת לעת, כמו גם בדיון שהתקיים אתמול בבית הדין הצבאי בקריה - ובו הוחלט על הארכת מעצרו עד ליום שני. החקירה בעניינו מתנהלת במצ"ח – ימ"ר דרום.

מפקד כלא גלבוע הודה לראשונה: "שב"ס סירסר בסוהרות"

אתמול, נזכיר, עדותו של מפקד כלא גלבוע בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת האסירים הביטחוניים התחילה אתמול במתקפה על נציבת שירות בתי הסוהר, והמשיכה בהתייחסות מפתיעה בנוגע לפרשת ההטרדות המיניות בכלא ב-2017. גונדר משנה פרדי בן שטרית, שהיה אז בכיר בשב"ס, אמר תחת שבועה כי "סירסרו בחיילות חובה" והוסיף כי "סיפקו חיילות למחבלים לצרכים מיניים".

בן שטרית התייחס בדבריו להדחתו של קצין מודיעין מכלא גלבוע לאחר שנטען כי הורה לכאורה להציב סוהרות שהוטרדו מינית באגף עם אסיר ביטחוני כדי להשיג "שקט תעשייתי". בן שטרית כינה זאת "סירסור בחיילות חובה על ידי אסירים ביטחוניים", והוסיף: "סימנתי לעצמי איך אירוע כזה לא קורה בכלא. ראיתי זאת כחובה, הן היו עבורי כמו הילדים שלי".
העדות הזאת היא גיבוי ראשון למספר סוהרות לשעבר ובהן יעל (שם בדוי) בת ה-26, שהייתה סוהרת צעירה כשהוטרדה מינית לפני כחמש שנים על ידי האסיר הביטחוני מוחמד עטאללה, אחרי שנשלחה לאגף שלו בהוראות קצין המודיעין שהיה עימו בקשר. אמש, לאחר עדות מפקד כלא גלבוע, אמרה יעל לעורכת דינה גליה שמילוביץ': "זה החזיר אותי אחורה. כל מה שניסו להסתיר נחשף ויצא החוצה בוועדה".
קצין המודיעין, הנאשם המרכזי בפרשה אותה חשף הכתב לירן לוי, אף חזר בהמשך לשירות בתי הסוהר. "אני רוצה שהצדק ייצא לאור, ושהפרקליטות תחזור לחקור את הפרשה נגד אנשי שב"ס", הוסיפה יעל. עו"ד שמילוביץ' הגישה בשם יעל ערר על החלטת הפרקליטות לסגור את תיק החקירה נגד קציני השב"ס.
2 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית
פרדי בן שטרית
"שב"ס סירסר בסוהרות". מפקד כלא גלבוע
(צילום: יאיר שגיא, דנה קופל)
יעל נתקלה באסיר הביטחוני אחרי שהשתחררה מצה"ל וחזרה לעבוד כסוהרת בכלא גלבוע. האסיר, שהיה מסתובב בכלא בחופשיות וללא אזיקים, קרא לה לבוא אליו - וכשצעקה עליו בתגובה, אמר לה "את עוד תעבדי אצלי". היא ענתה לו לשמור על פיו, אך הוא אמר לה שאם היא לא תעבוד אצלו הוא "יעשה מרד". כמה ימים אחר כך קצין המודיעין שלח את יעל ללוות את עטאללה ממקום למקום, ובליוויים הללו הוא יצר את האינטראקציה בינו לבינה. כיום מתנהל נגדו משפט על עבירות המין שביצע בכלא.
נגד האסיר הבטחוני עטאללה הוגש כתב אישום, אך נגד מפקד הכלא דאז, קצין המודיעין וגורמי השב"ס המעורבים לא הוגשו אישומים. מדובר למעשה במנגנון שהפעיל את השיטה, שהתקיימה גם כלפי סוהרות אחרות. הגורמים השונים אף התכתבו ביניהם מי הסוהרת שתובא לעטאללה במקום יעל.
עו"ד קרן ברק, המייצגת שתי סוהרות אחרות, מסרה: "מצער להבין שרק היום מוכנה המערכת להודות במעשים האיומים הללו לאחר שניסו במשך שנים להציג את מרשותיי באופן משפיל ומבזה. אין לי כל ספק כי עתה עם חשיפה, הגיע הזמן לפתוח מחדש את התיקים נגד הקצינים ולחדול מהטיוח המביש".