יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת גלעד קריב, הורה בצהריים (יום ראשון) לעצור את הזום במהלך דיון בוועדה על חוק הקורונה החדש, לאחר שהוקרנו במהלכו תמונות פורנוגרפיות בזום. לפי גורמים בוועדה, האחראי לכך היה מתנגד חיסונים.
1 צפייה בגלריה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
קריב הבחין בתמונות אחרי ששאל את אחד המשתתפים שאלה, ואמר: "מה זה? תסגרו מיד את הזום. תנתקו את הזום. מישהו הסתנן ועכשיו אני מבקש - תנתקו מיד את הזום ותסגרו את המקרן עד שאקבל מכם הודעה שמה שהיה לא יחזור".
מוועדת החוקה נמסר כי קצין הכנסת וגורמי המחשוב עודכנו באירוע. "בעקבות האירוע הוחלט כי לא יתאפשר למשתתפי הזום לשתף מסך", נמסר. "יצוין כי שידור הזום לא הוקרן בשידורי הוועדה".
הדיון בחוק נמשך אחרי התקרית, ללא הזום, ויו"ר הוועדה אמר כי אם לא יהיה ניתן לחדש את ההקרנה היום - הדוברים שהיו בזום יוכלו להופיע בפני הוועדה מחר. הדיון שהופסק זמנית עסק בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק הקורונה החדש, שנועד לתקן את חוק הקורונה הגדול בשורת נושאים. לבקשת קריב, גיבש הייעוץ המשפטי לוועדה, הצעה לשינוי בחוק הקורונה הגדול, המבוסס, על הבחנה בין שתי דרגות של "מצבי חירום" – מצב בריאותי מיוחד ומצב חירום, במקום הנוסח הנוכחי שבו יש רק מצב חירום אחד, שההכרזה עליו היא תנאי להטלת כלל ההגבלות המעוגנות בחוק – החל בהגבלות קלות יחסית כגון תו סגול וכלה בהגבלות חמורות, דוגמת סגר.
על-פי ההצעה, תהיה בחוק הסמכויות הבחנה בין "מצב בריאותי מיוחד" ובין "מצב חירום". ההבחנה תתבסס על מצב התחלואה והסיכון להתפשטות הנגיף ותשליך על שני היבטים עיקריים: היקף הסמכויות הנתונות בידי הממשלה והיקף הפיקוח הפרלמנטרי.
ב"מצב בריאותי מיוחד", הפיקוח הפרלמנטרי יהיה דומה יותר למקובל בפיקוח על תקנות "רגילות" שמביאה הממשלה - כלומר, התקנות ייכנסו לתוקף רק אם יקבלו אישור פרלמנטרי מראש.
מתכונת הפיקוח הפרלמנטרי ב"מצב החירום" תהיה דומה לזו המקובלת כיום כך שתקנות שתתקין הממשלה מכוח החוק יוכלו להיכנס לתוקף בלא אישור ועדה וניתן יהיה לאשרן בדיעבד בוועדה או במליאה, אך פרק הזמן שיהיה נתון לוועדה לדון בתקנות בטרם ייכנסו לתוקף יוארך מ-24 ל-48 שעות.
בין היתר, לפי הצעת החוק הממשלתית: הממשלה תקבע מי החברים שיהיו בקבינט הקורונה למעט שר הבריאות הקבוע בחוק; תיקבע הסמכה מפורשת להתקנת תקנות לחובת הצגת "תו ירוק" במקומות מסוימים; מנגנון הפיקוח הפרלמנטרי שבחוק יחוזק כך שהזמן הקצוב לפיקוח פרלמנטרי מראש, בטרם כניסת תקנות לתוקף, יוארך מ-24 שעות ל-48 שעות במצב חירום בשל הקורנה ול-6 ימים מראש במצב בריאותי מיוחד; תבוטל סמכות הממשלה להכריז על "מצב חירום מיוחד" שמכוחו ניתן להגביל הפגנות; תבוטל חובת המדינה למימון ציבורי של שהות מבודדים או חולים במלונית למעט חריגים.