5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש חשבון פתוח לשיפוץ ואחזקת ביתו הפרטי בקיסריה. כך עולה מתיקון להחלטת שכר שרים שהוגש הערב (שני) ליו"ר ועדת הכספים משה גפני. על התיקון החריג והתקדימי חתום מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, איש אמונו של נתניהו.
על פי חוק יסוד הממשלה, שכר השרים ותשלומים אחרים ייקבעו בחוק, בהחלטה של הכנסת או של אחת מוועדות הכנסת. משנת 1982 ועדת הכספים היא זו שמחליטה באשר למשכורות השרים ותשלומים אחרים, ובין היתר קבעה את הכללים למימון מעונות של ראש הממשלה. הכללים האלה תורגמו לנוהל שהכין משרד ראש הממשלה.
5 צפייה בגלריה
ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה
ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה
ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה
(צילום: שאול גולן "ידיעות אחרונות")
באשר למעון הרשמי, מטבע הדברים הוצאותיו ממומנות על ידי המדינה, והיא גם מממנת צוות עובדים שמתחזק ומתפעל את המעון. באשר לביתם הפרטי של ראשי הממשלה, הנוהל מצמצם את השתתפות המדינה בהוצאות התחזוקה של הבית. נקבע בו כי המדינה תשתתף במימון חלקי של ההוצאות רק אם ראש הממשלה שוהה בו לפחות יום בשבוע, ובכל מקרה אפשר להשתתף בהוצאות אחזקה של בית פרטי אחד. גם כשראש הממשלה עומד בתנאי הזה, השתתפות המדינה בהוצאותיו בביתו הפרטי מוגבלת לצורכי התפקיד בלבד. המדינה מממנת רק הוצאות שימוש בדירה: ניקיון, מים, חשמל וגינון. כמו כן, המדינה יכולה לממן שיפוצים שנועדו לשמור על הקיים.
לעומת זאת, על פי ההצעה שהגיש שלי לוועדת הכספים, המדינה תישא בכל הוצאות ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה, גם אלה המשמשות את ראש הממשלה לצורך מגוריו ומגורי משפחתו. לא יהיה מימון לפעולות שמשביחות את הבית, אך כן יתאפשרו התאמות הדרושות לסידורי אבטחה. שלי מציע כי מדי שנה ב-1 במרץ מנכ"ל משרד ראש הממשלה יציג לוועדת הכספים את העלות השנתית הנחוצה לתחזוקת הווילה בקיסריה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
תיהנה ממימון מלא לכל ההוצאות הכרוכות בהשתתפותה באירועים בחו"ל או בארץ. שרה נתניהו
(צילום: AP)
ומה נכלל בהוצאת התחזוקה השנתיות? הניסוח המשפטי הוא "תחזוקה שוטפת של המבנה, המחוברים אליו והמיטלטלין שבו המצריכים תיקון, ובכלל זה תיקון שברים, איטום, חיזוקים, תחזוקה מונעת, החלפת מחוברים או מיטלטלין לפי הפירוט שקבע מנכ"ל משרד רה"מ". למעשה, על פי הניסוח הזה נתניהו יכול לדרוש שיפוץ של הווילה והחלפה של ריהוט וציוד בה. בנוסף, על פי התיקון, רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו תיהנה ממימון מלא לכל ההוצאות הכרוכות בהשתתפותה באירועים, כנסים או במשלחות בחו"ל או בארץ.
בכך לא נגמרות ההטבות: מהתיקון החדש עולה כי הוצאות הביגוד ומה שמוגדר בחוק "הופעה ייצוגית" יגדלו ב-77% - מ-45 אלף שקל בשנה ל-80 אלף שקל בשנה. בנוסף, כוח אדם המשמש לשירותי משרד במעון ראש הממשלה יוכפל משתי משרות לארבע. כדי לא לגרום למשפחת נתניהו הוצאות מיותרות, התיקון יחול רטרואקטיבית החל מ-1 בינואר 2023.
5 צפייה בגלריה
יוסי שלי
יוסי שלי
מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי שהגיש את ההצעה. איש אמונו של נתניהו
החלק הראשון של התיקון שהגיש שלי עוסק במעונו הרשמי האמיתי של ראש הממשלה. מאחר שהמעון ברחוב בלפור בירושלים נמצא בשיפוצים, נתניהו יוכל לבחור אם להסב את ביתו הפרטי בדרך עזה בירושלים למעון רשמי ולקבל את מימון ההוצאות או להתגורר במעון רשמי חלופי אחר שתעמיד לרשותו המדינה.
הדרישות של משפחת נתניהו למימון תחזוקה בביתם הפרטי היו נושא לביקורת של מבקר מדינה לשעבר יוסף שפירא. בדו"ח שפרסם בשנת 2015 הוא מצא שבשנים 2013-2011 שילמה המדינה לתחזוקת הווילה הפרטית בקיסריה בכל אחת מהשנים, על פי הסדר הכרונולוגי, 241, 249 ו-165 אלף שקל. לא מוכר מקרה אחר שבו המדינה מימנה אחזקה שוטפת של בית פרטי של ראש הממשלה.
ההחלטה על שיפוץ המעון הרשמי בבלפור התקבלה בשנת 2018, אך הביצוע שלה התעכב לאחר שמשפחת נתניהו סירבה לצאת ממנו. עם מינויו של נפתלי בנט לראש הממשלה, החלו עבודות ההכנה לשיפוץ. במקביל, צוות משרד ראש הממשלה קיצץ את תוכניות השיפוץ מ-124 מיליון שקל בתוכנית שנהגתה בתקופה של נתניהו לכ-45 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לא קיבל מימון על הוצאות ביתו הפרטי. ראש הממשלה הקודם לפיד
(צילום: עמית שאבי)
בעקבות השיפוצים, בנט התגורר בביתו ברעננה. המדינה השקיעה 120 אלף שקל להתאמת אחד החדרים בבית למשרד, כשהחלק הארי של הסכום הוקצה להתאמת מערכת הטלפונים והגנה מפני התקפות סייבר. בנוסף, סופק לו ריהוט משרדי שנלקח מביתו כשפרש. מיליוני השקלים שהוציאה המדינה היו לצורך אבטחה היקפית על פי הנחיות שב"כ.
ראש הממשלה הקודם יאיר לפיד השתמש בדירת מאבטחים בת שני חדרים ברחוב בלפור שהמדינה שוכרת. מעבר להתאמות מינימליות במערך האבטחה של הדירה בירושלים, שעלו כמה עשרות אלפי שקלים, לא היו הוצאות אחרות. לא היו גם הוצאות בביתו הפרטי, אף לא לצורכי אבטחה.