שלטונות תאילנד מנהלים מצוד אחרי שני קציני משטרה החשודים כי יחד עם חמישה שוטרים אחרים סחטו צעיר בן 24 שנעצר בחשד לסחר בסמים – ועינו אותו למוות. בסרטון וידאו המתעד את ההתעללות – שהופץ בימים האחרונים בתאילנד ועורר סערה גדולה – נראים השוטרים אוזקים את הצעיר, חונקים אותו באמצעות שקיות ניילון, מטלטלים אותו, משליכים אותו לקרקע וכורעים על גופו עד שחדל לנשום.
5 צפייה בגלריה
תאילנד מפקד משטרה רב פקד ג'ו פרארי חשוד ב רצח עציר
תאילנד מפקד משטרה רב פקד ג'ו פרארי חשוד ב רצח עציר
המפקד "ג'ו פרארי" (מימין) והנרצח ג'ירפונג תנפאט. החברה שוחררה אך הוזהרה שלא לדבר
5 צפייה בגלריה
תאילנד שוטרים חשודים ב רצח סוחר סמים צעיר בהוראת רב פקד ג'ו פרארי
תאילנד שוטרים חשודים ב רצח סוחר סמים צעיר בהוראת רב פקד ג'ו פרארי
מתוך סרטון ההתעללות. שקית על הראש
ההתעללות אירעה במחוז נקהון סוואן, וחמישה שוטרים שהיו מעורבים בה כבר נעצרו, אבל שני קציני משטרה החשודים בפרשה ברחו: אחד מהם הוא מפקד תחנת המשטרה המקומית טהיטיסן אוטנפול, קצין בדרגת קולונל שנודע בכינויו "רב-פקד ג'ו" או "ג'ו פרארי" בשל חיבתו למכוניות ספורט ואורח החיים הראוותני שניהל – ייתכן שבאמצעות מעשי שחיתות מסוג זה.
את הסרטון המפליל פרסם בפייסבוק עורך דין מקומי. עורך הדין סיפר כי את הסרטון והמידע על העינויים והרצח העביר לידיו שוטר צעיר: זה העיד כי שבעת השוטרים המושחתים עצרו את החשוד ג'ירפונג תנפאט ואת בת זוגו כשברשותם לכאורה יותר מ-100 אלף כדורים מתמפטמין, ואז דרשו מהשניים מיליון בהאט (30,560 דולר) בתמורה לשחרורם. שני החשודים הסכימו, אבל אז דרש "ג'ו פרארי" סכום כפול, ובהוראתו החלו שוטריו להתעלל בעציר.
אחרי שמת, ומשהשוטרים לא הצליחו להחיותו, הורה "ג'ו פרארי" לאנשיו לפנות את הגופה לבית חולים ולומר לרופאים שהצעיר מת ממנת יתר של סמים. לדברי השוטר הצעיר שדיווח על האירוע, בת הזוג שנעצרה שוחררה, אבל הוזהרה על-ידי המשטרה שלא לומר דבר על שאירע. לדבריו, "רב-פקד ג'ו" גם שילם לאביו של הנרצח כדי שלא ידבר.
5 צפייה בגלריה
תאילנד שוטרים חשודים ב רצח סוחר סמים צעיר בהוראת רב פקד ג'ו פרארי
תאילנד שוטרים חשודים ב רצח סוחר סמים צעיר בהוראת רב פקד ג'ו פרארי
השוטרים מחזיקים את החשוד על הרצפה. "ג'ו פרארי" שילם לאב כדי שישתוק
5 צפייה בגלריה
תאילנד ארבעה מה שוטרים ש חשודים ברצח סוחר סמים צעיר בהוראת רב פקד ג'ו פרארי
תאילנד ארבעה מה שוטרים ש חשודים ברצח סוחר סמים צעיר בהוראת רב פקד ג'ו פרארי
ארבעה מהשוטרים שנעצרו. פוקחים עין בגבולות
(צילום: AP)
תגובתה הראשונית של המשטרה לדיווח על הפרשה הייתה מקוממת: "רב-פקד ג'ו" רק הועבר לתפקיד אחר. עם זאת שלשום, כשהסרטון המתעד את ההתעללות פורסם והופץ בפייסבוק, התמונה השתנתה: הקצין הסורר נעלם, והרשויות פתחו במצוד אחריו. משטרת תאילנד מבקשת כעת מהמדינות השכנות לפקוח עין למקרה ש"ג'ו פרארי" ועמיתו כבר הספיקו לחצות את הגבול.
במהלך החקירה התחזק החשד כי לאורך כל השנים תחזק המפקד המושחת אורח חיים ראוותני בעזרת כספים שהשיג בדרכים לא חוקיות. בין השאר התברר כי יש ברשותו אוסף של 29 מכוניות יוקרה, בהן למבורגיני ופרארי, בשווי של יותר משלושה מיליון דולר, ואת חלקן הוא שמר באחוזה בבנגקוק ששוויה כ-1.8 מיליון דולר. את אחת המכוניות שנמצאה בבית, למבורגיני צהובה, הוא רכש מסוכנות לכלי רכב שלפני שנתיים הייתה מעורבת בפרשת העלמת מס. "ג'ו פרארי", בן 39, נודע גם כ"פלייבוי" הנוהג לצאת עם דוגמניות ושחקניות.
אמש קרא מפקד משטרת תאילנד, סוואט ג'נגיודסוק, ל"רב-פקד ג'ו" להסגיר את עצמו, וניסה לצמצם את הפגיעה באמון של הציבור במשטרה: "יש עדיין שוטרים טובים", טען. "אנשים רעים שעושים דברים רעים יישאו בהשלכות". מפקד המשטרה ציין כי ראש ממשלת תאילנד, פראיות צ'אן-אוצ'ה, הנחה בעצמו את המשטרה לערוך מקצה שיפורים כדי להחזיר את האמון בה.
משטרת תאילנד נתפסת זה שנים כאחד המוסדות המושחתים ביותר במדינה, ולא פעם היא הואשמה ביחס אכזרי לאזרחים. ממשלתו של פראיות הבטיחה בשנים האחרונות לערוך בה רפורמות. דיקן הפקולטה למדעי המדינה באוניברסיטת אובון רטצ'תאני בתאילנד, תיטיפול פקדווניץ', אמר היום כי הפרשה הנוכחית תהיה מבחן רציני למערכת המשפט התאילנדית, שרבים מפקפקים ביכולתה למצות את הדין עם בכירים שסרחו, בהם אנשי משטרה.