סגן ניצב אבירם בג'רנו, מפקד גדוד מערת המכפלה של מג"ב איו"ש, התייחס לעלייה בגל הטרור, וסיפר הבוקר (שני) לישי שנרב ושרון כידון ב-ynet radio על המצב בשטח: "הצבא ומג"ב נמצאים בכל מקום - בג'נין ובמחנות הפליטים - ומצבעים סיכולים. אין מקום שאנחנו לא מגיעים אליו".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת פיגוע הירי על האוטובוס בבקעת הירדן
תיעוד מזירת פיגוע הירי על האוטובוס בבקעת הירדן
זירת הפיגוע בבקעת הירדן בשבוע שעבר
( צילום: AFP)
אנחנו רואים את הנתונים, אבל מבחינת המצב בשטח, מה אתם מרגישים שקורה? "יש עלייה בהיקף האירועים ובחומרתם. אירועי ירי, בקבוקי תבערה, זריקות אבנים על צירים. לצד זאת, יש הרבה פעילות שאנחנו עושים בשטח - סיכול, פעילויות מעצרים והרבה תפיסות יפות של חוליות מחבלים".
לגבי חגי תשרי, איך אתם נערכים? יש התראות? "כן, יש התראות לגבי חגי תשרי. בין אם התראות על כוונה לבצע פיגועים והתראות על כוונה לפגוע בצירים. אנחנו מגיבים לאותן התראות, נערכים, מכינים כוח, מתאמנים לקראת אותם אירועים ולומדים את ההיסטוריה הגזרתית בצורה טובה. אנחנו משתדלים להפיק לקח מאירועי העבר".
ומה לגבי קו התפר? "הוא שינה את צורתו מאז שהתחלנו במצבע "שובר הגלים". היום כל חודר מהקו מקבל התייחסות, בניגוד לפרצות שהיו בעבר, שכולם היו עוברים בהן. גזרת חברון הדרומית נחשבת לאחת מהגזרות הפרצות, ומג"ב וצה"ל עושים שם עבודה מאומצת".
3 צפייה בגלריה
דוד אלחייני
דוד אלחייני
"הרשות הפלסטינית איבדה את המשילות בשומרון". אלחייני
(צילום: עמית שאבי)
מי שמרגיש את המתיחות הביטחונית באזור הוא ראש המועצה האזורית בקעת הירדן דוד אלחייני, שהתייחס לפיגוע הירי הקטלני שהיה במקום בשבוע שעבר, ולעלייה הגדולה בטרור. בריאיון לישי שנרב ושרון כידון ב-ynet radio אמר הבוקר (שני) כי "אנחנו מרגישים את זה בפיגועי הירי ובתחושת הביטחון של הפלסטינים שהולכת ועולה".
"יש כאן כשל מערכתי בכל ההתייחסות שלנו כלפי הרשות הפלסטינית. צריך לחלק את כוחה של הרשות - בצפון השומרון הם איבדו משילות לגמרי, ובדרך לאבד גם בשכם", הוסיף אלחייני. "אני לא מאמין שהרשות תיכנס לעימות רחב עם האוכלוסייה הפלסטינית".
אלחייני תלה חלק מהאשמה על התנהלות שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב: "בר-לב דיבר על 'אלימות המתנחלים' וגנץ אירח את אבו-מאזן. ולא רק הם, גם השגריר האמריקני בישראל מדבר על שתי מדינות. המדינה שלנו צריכה לקדם מדינת טרור פלסטינית? זה נותן רוח לאותם מרצחים שרוצים להרוג אותנו".
3 צפייה בגלריה
"ראש השב"כ ניתח לא נכון את מניעי הטרור". עמידרור
"ראש השב"כ ניתח לא נכון את מניעי הטרור". עמידרור
"ראש השב"כ ניתח לא נכון את מניעי הטרור". עמידרור
( צילום: מיכאל שפושניק)
אלוף במיל' יעקב עמידרור, מי שכיהן כראש המטה לביטחון לאומי, התייחס לדבריו של ראש השב"כ רונן בר מאתמול, שאמר כי חוסר היציבות הפוליטית בישראל מחזקת את ארגוני הטרור. בריאיון לדוריה למפל ואודי סגל ב-ynet radio אמר עמידרור: "זה ניתוח לא נכון של מה שמניע את הטרור, אין לזה קשר למציאות".
אתה סבור שראש השב"כ חרג מסמכותו? "אני לא חושב שהוא חרג מסמכותו, כי לא כתוב לו על מה מותר או אסור לו לדבר. אבל חלק ניכר מלובשי המדים וממלאי התפקידים מדברים על הפער בתוך המדינה והשסע החברתי, אבל הם כנראה צעירים מדי. בעבר לא התביישו לבוא ולהגיד, כמו במקרה של אבי, שהוא לא יקודם 'כי הוא חירותניק'".
זה לא גלגול אחריות? האם צריך לבוא בדרישות לכוחות הביטחון והאכיפה? "אני לא חושב שמוחמד שמתעורר בכפר ביהודה ושומרון ומחליט לקחת סכין ולהרוג יהודים, מושפע מזה שראשי מפלגות דיברו ביניהם בצורה לא נאותה, או כל סממן אחר של ריב בתוך החברה הישראלית. זה ניתוח לא נכון של מניעי הטרור. לכן אני חושב שאין לדברים האלה קשר למציאות".

בשבוע שעבר יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.