בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע המשיכו היום (חמישי) לחשוף מחדלים נוספים שאפשרו את בריחתם של המחבלים בערב ראש השנה, בספטמבר אשתקד. גונדר בדימוס, תת-אלוף במיל' אילן מלכא, שכיהן כראש המטה בשב"ס במשך 4 שנים ופרש בינואר בשנה שעברה, העיד היום בוועדה וחשף רשימת ליקויים נוספת בהתנהלות שב"ס.
2 צפייה בגלריה
גונדר בדימוס אילו מלכא
גונדר בדימוס אילו מלכא
גונדר בדימוס אילן מלכא
(צילום: יובל חן)
"פרוטוקולים של דיוני סגל הפיקוד הכללי מצונזרים, כי יש רצון שלא ייצאו דברים שליליים שנאמרים בדיון מאחר והפרוטוקולים מופצים לכלל הארגון ולשר לביטחון הפנים", אמר בפני חברה ועדת הבדיקה. "בשב"ס יש תרבות של הסתרה ומדיניות לטשטש. אין תרבות של תחקירים מבצעיים בדומה למה שיש בצה"ל, כשהמפקדים מגיעים לשטח כדי ללמוד מהכשלים ולנתח. מפקדי הכלא לא מגיעים בלילות ובשבתות לראות מה קורה", הוסיף.
גונדר בדימוס מלכא רואה קשר ישיר בין מדיניות המינויים בארגון לבין הכשלים שהובילו לבריחת האסירים מכלא גלבוע. "מה שקרה במודיעין - להחליף ראש חטיבה ושני ראשי מחלקות באותו זמן, זה פשוט לפגוע בחטיבת המודיעין. זה להוציא הרבה בכירים מהארגון, אנשים בעלי ידע וניסיון, בשביל לבנות סגל פיקוד בהתאם לרצונותיו של ראש הארגון ולאו דווקא לפי הכישורים והידע".
2 צפייה בגלריה
קטי פרי בועדת הבדיקה לבריחת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
קטי פרי בועדת הבדיקה לבריחת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
קטי פרי בעדות לוועדה בתחילת החודש
(צילום: יריב כץ )
במירוץ לתפקיד נציב השב"ס הפסיד מלכא לרב גונדר קטי פרי שמכהנת כיום בתפקיד. לדבריו, בפגישה הראשונה ביניהם אמרו לו: "נראה שלא נסתדר יחד". מלכא הסביר כי מסיבה זאת הבין שפרי "בועטת" אותו מחוץ לשב"ס.
לדבריו, פרי שלחה הביתה עם כניסתה לתפקיד 15 גונדרים ותתי גונדרים בבת אחת, מכיוון שלא היו "נאמנים מספיק לראש הארגון". במקומם, כך אמר, מינתה סגל פיקוד צעיר וחדש שלו אין את היכולת לאתגר אותה. כאשר נשאל לגבי הספקולציות שעלו בוועדה בהקשר של קידום בארגון לבין השתייכות מפלגתית פוליטית, ענה: "קצינים מוכשרים לא מקודמים. אם אתה לא מקורב - לא תתקדם".
חברי הוועדה התחבטו בשאלה האם דבריו של מלכא מגיעים ממניע של אדם שממורמר בגלל שהפסיד במרוץ לתפקיד ניצב השב"ס. הוא מצידו אמר: "אין ספק שהתאכזבתי כשלא קיבלתי את המינוי, אבל אני באתי לדבר על הארגון ועל התהליכים שקרו בו. זאת האמת שלי".