בתום חקירה של חודשים הצליחו חוקרי המחוז הצפוני במשטרה לגלות את שיטות הפעולה של רשת ההעתקות בבחינות הבגרות. אתמול עצרה המשטרה 11 נשים וגבר החשודים בהפעלת הרשת, שפעלה בחברה הערבית בכל חלקי הארץ.
כדי לקבל את התשובות לשאלות בבחינות, התלמידים השתמשו בטלפון נייד שהחביאו, חלקם בגרב וחלקם ישבו עליו. שיטה נוספת שנעשה בה שימוש להעתקה היא אוזניה שמוסתרת על ידי שיער ארוך – בעיקר אצל תלמידות. אחרים החביאו טלפון נייד בתא בשירותים וחלק קיבלו את התשובות ישר לשעון החכם.
2 צפייה בגלריה
פיתרון הבחינה שנשלחה לנבחנים
פיתרון הבחינה שנשלחה לנבחנים
פתרון בחינה שנשלח לנבחנים
(צילום: דוברות המשטרה )
2 צפייה בגלריה
הכספים שהועברו דרך בנק הדואר
הכספים שהועברו דרך בנק הדואר
אישורים על העברת הכספים דרך בנק הדואר
(צילום: דוברות המשטרה )
רס"ב שניר הדרי, חוקר בכיר במחלק לפשיעה מקוונת במחוז הצפוני, אמר כי "מדובר בתופעה שנמשכת לפחות חמש שנים. משרד החינוך הגיש תלונה לפני כמה שנים. מעבר לרשת הזו שחשפנו, פועלות עוד רשתות רבות במגזר הערבי והיהודי, שעוסקות בפתרון בחינות הבגרות ובמכירת התשובות לנבחנים. מהחקירה שלנו עולה שהרשת נוהלה על ידי שלוש אחיות ואח מוסלמים דתיים מאזור הדרום".
במשך חודשים התחקו חוקרי הסייבר של המחוז הצפוני אחר התנהלות הרשת הזו, ולמדו רבות על הדינמיקה שבפשיעה המקוונת הזו. "מבחני הבגרות לא דלפו עד הרגע שיצאו מהכספות בבתי הספר, עד לאותו הרגע איש לא נחשף אליהם", הדגיש רס"ב הדרי. "רק ברגע שהם חולקו לתלמידים, משגיחות שהיו אמונות להשגיח על טוהר המידות או תלמידים, הצליחו לצלם אותם ולהעביר אותם מיד לאנשים שפתרו אותם, וכך תוך דקות החלו לזרום התשובות לאלפי נבחנים בכל הארץ".
כל תלמיד שרצה לקבל את התוצאות של הבחינות התבקש לשלם 100 שקלים עבור כל בחינה לחשבון בבנק הדואר. לאחר שקיבל קוד תשלום, הוא שלח אותו לאנשי הרשת ורק אז צורף לקבוצת ווטסאפ ייעודית שנפתחה עבור העברת תוצאות אותה הבחינה. כל תלמיד היה צריך לשמור על נגישות לסלולר כדי לקבל את התוצאות בזמן, וכאן התחילה היצירתיות של התלמידים, שהצליחו בכל מיני דרכים לא חוקיות לקבל את תוצאות המבחנים.
רוב החשודים שוחררו כבר אתמול, ומעצרם של היתר הוארך בבית משפט השלום בטבריה. ראשי הרשת, שלפי החשד גלגלה מיליוני שקלים, חשודים בקבלת דבר במרמה והלבנת הון.