החקירה הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר נמשכת גם היום (רביעי), ועורך הדין ז'ק חן, המייצג את איש העסקים שאול אלוביץ', חקר את מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר על אישור עסקת בזק-יס. אישורה, לפי האישום, שווה הון לאלוביץ'. במהלך הדיון התפתח עימות בין עד המדינה ועורך הדין חן לתובעת יהודית תירוש שטענה כי "העד מאמץ בחיבה כל תזה שמוצגת על ידי ההגנה". מנגד, עורך הדין טען כחלק מקו ההגנה שגורמי המקצוע במשרד התקשורת הם אלה החליטו לרדת מתנאי העסקה, ללא קשר ללחציו של פילבר. הוא הציג מסמכים שלטענת עד המדינה, לא הכיר קודם.
באישום, נזכיר נטען כי בהתאם להנחיית נתניהו פעל פילבר מול גורמי המקצוע במשרד התקשורת לקידום אישור העסקה. במקביל, קיים פילבר ערוץ תקשורת חשאי עם אלוביץ' ועם אלי קמיר, היועץ של בזק, בו העביר פילבר לאנשי בזק מידע פנימי על התקדמות אישור העסקה ואלה העבירו את דרישותיהם ביחס לאישורה. עו"ד חן טען הבוקר כי גורמי המקצוע הם שהחליטו על דעת עצמם לקדם את העסקה, ואף להסיר את התנאים שעיכבו אותה, כי הם מבינים שתאושר. הוא הציג מסמכים, שלדבריו, מחזקים את טענתו.
4 צפייה בגלריה
יהודית תירוש, שלמה פילבר
יהודית תירוש, שלמה פילבר
"מאמץ בחיבה כל תזה של ההגנה". התובעת תירוש תקפה את פילבר
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
למשל הסנגור הציג מסמך, לא סופי, כמה ימים לפני חתימת נתניהו על אישור המיזוג מ-17 ביוני 2015. במסמך הרן לבאות, סמנכ"ל משרד התקשורת, מעביר טיוטת נייר עמדה "תנאים למיזוג בזק-יס" עם אזהרה: "טרם קיבלנו הערות הלשכה המשפטית". פילבר אישר שהעביר את המסך למייל הפרטי שלו. הוא הסביר שמכינים את המסמכים לאישור השר, גם אם טרם התקבלה החלטה סופית מראש וזו פרקטיקה מקובלת.
עו"ד חן אמר כי בהמשך היום כתב פילבר "אני מבקש להתארגן עם המסמך הסופי לחתימת ראש הממשלה - אם אפשר עד מחר", ועד המדינה הסביר: "רציתי לראות אותו (את המסמך) לפני שאני נוסע לחו"ל". בחקירה הודה פילבר ששלח את התנאים של משרד התקשורת למיזוג בערוץ החשאי לבזק. גם בחקירה הראשית פילבר אישר זאת. עם זאת, עו"ד חן הציג שבחקירת הרשות לניירות שנערכה לו, פילבר לא זכר על העברת המסמך.
4 צפייה בגלריה
ז'ק חן
ז'ק חן
הציג מסמכים שפילבר לא הכיר. עו"ד ז'ק חן
(צילום: גלעד מורג)
4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
"הוצגו לי עשרות מסמכים, בסוף אתה זורם עם הדברים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פילבר הסביר: "בחקירה ברשות לניירות ערך את רוב הפרטים לא זכרתי במדויק כי כל סוגיית המיזוג אז הייתה באמת ישנה ולא רלוונטית. ניסיתי תוך כדי החקירה להיזכר. אמרתי ברענון שחלק מהזיכרון נבע מלא מעט אינפורמציה שהתפרסמה בתקשורת בחקירת המשטרה".
עו"ד חן תהה: "האם היום אתה זוכרת שהעברת התנאים לקמיר?", ופילבר השיב בשלילה. "הוצגו לי עשרות מסמכים ברשות לניירות ערך, שהתכתבתי והעברתי מסמכים לאנשי בזק. אני מעריך במשטרה שזה אחד מהמסמכים. תנסה לחשוב שמציגים לך עשרות מסמכים ועוברים מנושא לנושא אתה בסוף זורם עם הדברים".
התובעת בתיק 4000, עורכת הדין יהודית תירוש, העירה בשלב הזה של הדיון: "במשטרה העד אמר שהוא שלח, מיוזמתו. שהעביר לקמיר כדי להבין מה היא עמדת בזק". לפי האישום, נציין, עד כשבוע לפני אישור העסקה, הייתה העמדה המקצועית במשרד התקשורת, בה החזיק סמנכ"ל הכלכלה הרן לבאות, שהיה הגורם המקצועי הרלוונטי לנושא, כי יש להתנות את אישור העסקה בתנאים שיקדמו את יישום רפורמת השוק הסיטונאי (רפורמה אחרת שבזק הערימה עליה קשיים).
4 צפייה בגלריה
דנה נויפלד בבית המשפט
דנה נויפלד בבית המשפט
כתבה כי גורמי המקצוע ירדו מהכוונה לכלול תנאים באישור העסקה
(צילום: יואב דודקביץ')
בשל הנחיית נתניהו וכדי להביא לאישור העסקה במהירות ובמועד הדרוש פעל פילבר מול לבאות כדי שזה ייתן את הסכמתו לאישור העסקה ללא תנאים. אלא שהיום בדיון עו"ד חן הציג תזה שגורמי המקצוע הם שהחליטו להוריד את אישור התנאים לעסקה ולא מלחץ של פילבר. הסיבה לדעתו שאישור עסקת בזק-יס בכפוף לתנאים תצריך קיום שימוע, ואין סיכוי ששימוע יתקיים במועד שרלוונטי לבזק.
סנגורו של אלוביץ' שאל את פילבר אם הוא ידע שתנאים יצריכו קיום שימוע, ועד המדינה טען שלא היה מודע לכך. עו"ד חן טען כי היועצת המשפטית דנה נויפלד כתבה ב-18 ביוני: "להבנתי מהשיחה עם הרן הוא יורד מכוונתו לכלול תנאים באישור".
פילבר הסביר כי "בגלל שנפגשתי עם הרן ואמרתי לו 'תעשה ככה' הוא עזב בכעס את החדר. הרגשתי שגרמתי לו באופן לא מקצועי להוריד את התנאים למיזוג. אבל כעת רואים שהצוות המקצועית הוריד על דעת עצמו".
גם כאן התערבה התובעת תירוש: "הוצג כאן מצג לעד. לטעמינו העד מאמץ בחיבה והסכמה כל תזה שמוצגת לו על ידי ההגנה. לכן כן צריך לדייק בהצגת התזות - הוצג לעד שנויפלד מאחורי הקלעים אמרה שצריך שימוע ובגלל זה הרן ירד מהתנאים. אבל נויפלד אמרה במפורש - לבאות סיפר לה על שיחה שהייתה עם פילבר, על ריב שהיה לו עם המנכ"ל, ההצגה של חברי (עו"ד חן) כאילו הירידה מהתנאים של לבאות בגלל שימוע היא הצגה שלא הייתה במציאות".
פילבר השיב לה: "הרן בא אליי עם מסמך התנאים ראיתי שכל הנקודות צופות פני עתיד ולא רלוונטיות למיזוג ושאלתי אם זה מעכב משהו מידי. אמרתי 'נדון בזה בהמשך', הוא אמר 'בסדר', אבל יצא בטריקת דלת כזו. זה הרן. אם הוא ירד מהתנאים בבוקר אז הוא עשה לי הצגה". עד המדינה הודה שאמר לסמנכ"ל לרדת מהתנאים שמנעו אישור העסקה, אך ציין כי "לפי המסמכים שמציגים לי פה גורמי המקצוע הם שקיבלו את ההחלטה בלי קשר אליי".
הסנגור שב ושאל את פילבר אם הוא תפס את עצמו כמי שנבחר לתפקיד של שוליה שתפקידו לבצע "משימות אפלות", ועד המדינה השיב בשלילה. "אמרתי שזו הזדמנות של פעם בחיים לכופף את המונופול החזק הזה", הסביר.
חן שאל את פילבר מה לתחושתו עיכב את חזונו, ופילבר השיב: "היה קו של פופוליזם, 'להיטיב עם העם', ובשוק התקשורת זה היה חריף עוד יותר. אם היית אומר להוריד את מחירי הסלולר ושחהברות יפשטו את הרגל היו מסכימים".
לשאלת הסנגור ענה פילבר כי הוא משלם עד היום מחיר כבד מאוד, וטען כי "אם הפרויקט שלי היה יוצא לפועל - לא בטוח שהייתי כאן, והייתי גם איש עשיר". הוא הוסיף כי "מנכ"לים מקבלים משכורות יפות מאוד. אני שלם כי בסוף היו אינטרסים חשובים כמו משפחה".
בהמשך הדיון שאל עו"ד חן על החקירה השנייה שעבר פילבר. "לא היה לך כוח לסיבוב נוסף?", שאל הסנגור. "זה לא שלא היה לי כוח, היו לי 10 דקות על הכורסא בבית והבנתי שלא חשוב מה אגיד - הם צריכים אותי כדי להגיע לנתניהו ולא יעזבו אותי. הבנתי מצוין לאן אני הולך".