הדרישה האמריקנית למעבר ללחימה ב"עצימות נמוכה", והתגובה של ראש הממשלה שמרמזת כי אין בכוונתו להיענות לכך: ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי קבינט המלחמה נפגשו אמש (חמישי) עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, בקריה בתל אביב.

יועצו של הנשיא ג'ו ביידן דיבר עם ההנהגה הישראלית על הצורך לסיים את השלב הנוכחי של הלחימה בעצימות גבוהה תוך שלושה שבועות, ולעבור לפעולה בעצימות נמוכה יותר. בתגובה לפרסום על דבריו, בין היתר ב"ניו יורק טיימס", אמר נתניהו כי "ישראל תמשיך במלחמה עד שתשלים את כל יעדיה".
סאליבן הזהיר בשיחות מאובדן הלגיטימציה הבינלאומית להמשך המלחמה. הוא שאל את ההנהגה הישראלית שאלות קשות בנוגע לאיך ייראה השלב הבא של המלחמה והעלה את הצורך מצד ישראל להיות יותר מדויקת בתקיפות ולהימנע מפגיעה בבלתי מעורבים.
באשר למצב בצפון עדכן סאליבן על המאמצים הדיפלומטיים להביא להסדר מול לבנון והבהיר שאם המאמצים ייכשלו ארצות הברית תגבה את ישראל אם תבחר לתקוף את חיזבאללה. בפגישה עם קבינט ניהול המלחמה הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, הציג לסאליבן סרטונים על היערכות כוח רדואן לפשיטה קרקעית ליישובי הצפון. גם נתניהו, וגם הרמטכ"ל וגם שר הביטחון גלנט אמרו לסאליבן שאם לא יהיה פתרון מדיני ישראל מוכנה ללחימה מול חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בפגישה בקריה, תל אביב
בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בפגישה בקריה, תל אביב
בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בפגישה בקריה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בפתח הפגישה, ראש הממשלה נתניהו הודה לסאליבן על תמיכתה של ארצות הברית במאבק נגד חמאס. סאליבן דיבר על הצורך להגדיל את הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה, וביקש מישראל לאפשר הכנסת משאיות לרצועה גם דרך מעבר כרם שלום - שכן כיום רק 100 משאיות עוברות דרך רפיח ועוד 100 משאיות תקועות בפקק. נתניהו השיב שישראל שוקלת זאת בחיוב.
בנוסף, נדונו האיומים של חיזבאללה מצפון, של החות'ים מדרום ובדרכים להתמודד עם אתגרים אלו, המהווים יחד עם חמאס חלק מציר הרשע של איראן. ישראל הבהירה לאמריקנים כי אם לא יימצא הסדר שירחיק את חיזבאללה מהגבול - לישראל לא תהיה ברירה, אלא לפעול צבאית. מסר דומה הועבר גם בעניין החות'ים - כשישראל ביקשה מארה"ב להוביל קו תקיף יותר נגדם. ראש הממשלה נתניהו חזר ואמר כי ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני.
נתניהו אמר בתום פגישתו עם סאליבן: "אני מאוד מעריך את התמיכה של ארה"ב בישראל - הן באספקת חימושים לצה"ל, הן בבלימת הניסיונות באו"ם לעצור את הלחימה והן בסיוע להשבת חטופינו. אני רוצה להבהיר - השבת החטופים היא יעד מרכזי. אנחנו לא מרפים ממנו, ולו לרגע - גם ברגע זה. אמרתי לידידינו האמריקנים - לוחמינו הגיבורים לא נפלו לשווא. מתוך הכאב העמוק על נפילתם, אנחנו נחושים יותר מתמיד להמשיך להילחם עד לחיסול חמאס - עד לניצחון המוחלט".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט לניהול המלחמה במפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט לניהול המלחמה במפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, בקריה בתל אביב
פגישת הקבינט עם יועצו של ביידן ג'יי סאליבן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר בתדרוך לכתבים כי ארצות הברית לא מכתיבה לישראלים כמה זמן המלחמה תימשך, "אך ברור שכולנו רוצים שזה ייגמר בהקדם האפשרי. אנחנו מאמינים שהרשות הפלסטינית צריכה להיות מעורבת בממשל באזורים הפלסטיניים, כולל בעזה. אפשר להגיע לזה על ידי רפורמה ברשות".
קירבי אמר גם כי המסר של סאליבן להנהגה הישראלית הוא שארצות הברית תמשיך לתמוך בישראל במלחמתה בחמאס ושהאמריקנים יעשו כל מה שביכולתם כדי לקדם עסקה לשחרור שאר החטופים. "יחיא סינוואר וחמאס החלו את המלחמה ויכולים להפסיקה בכך שישחררו את החטופים, יניחו את הנשק ויסגירו את כל אלה שאחראים לטבח ה-7 באוקטובר", אמר.
לדבריו, "ארצות הברית ממשיכה לתמוך בפתרון שתי המדינות שמחייב מנהיגות מכל הצדדים. הנשיא אופטימיסט ועדיין מאמין שזאת התשובה הנכונה ושזה אפשרי. ברור שזה לא יקרה מחר כשהם בקרב על חייהם, אך אסור לוותר על המאמצים". הוא ציין כי בעת שסאליבן היה בסעודיה, "הוא דן על נורמליזציה ושלום בין ישראל והפלסטינים עם מוחמד בן סלמאן. האינדיקציה שקיבלנו מהסעודים היא שהם רוצים להתקדם עם הנורמליזציה".
3 צפייה בגלריה
 יואב גלנט וג'ייק סאליבן
 יואב גלנט וג'ייק סאליבן
יואב גלנט וג'ייק סאליבן
(צילום: אריאל חרמוני)
קודם לכן נועד סאליבן בנפרד עם שר הביטחון גלנט. במוקד הפגישה שוחחו השניים על התוכניות להמשך הלחימה נגד חמאס ברצועת עזה, על המאמצים להסרת האיום בגבול לבנון והצורך בהשבת תושבי הצפון לבתיהם בהקדם. שר הביטחון סקר בפני היועץ לביטחון לאומי את התקדמות הלחימה, והדגיש כי לשם חיסול חמאס דרוש זמן רב. השר גלנט אמר ליועץ סאליבן כי התמיכה האמריקנית במדינת ישראל חשובה לשם השגת מטרה זו.
"כדי לפרק ארגון שנבנה במשך שנים רק למטרות טרור ולשחרר את עזה מחמאס, דרושים יותר מכמה חודשים. זו תהיה מלחמה ממושכת שבסופה ננצח", אמר גלנט לסאליבן. בנוסף נועד בהמשך גם עם יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ.
פורסם לראשונה: 21:51, 14.12.23