ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הבוקר (שבת) מפי גורמים אמריקניים כי ממשל ביידן מתכנן לשלוח לישראל אספקת נשק בשווי מוערך של עשרות מיליוני דולרים, למרות דחיפת ארה"ב להפסקת אש במלחמה ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP)
לפי הדיווח, אספקת הנשק המוצעת כוללת כאלף פצצות MK-82, תחמושת KMU-572, המוסיפה הנחיה מדויקת לפצצות, ופתילי פצצות FMU-139. אחד הגורמים ציין כי התוכנית עדיין נמצאת בבדיקה פנימית של הממשל האמריקני, וכי פרטי ההצעה עשויים להשתנות לפני שזו תובא לאישור אצל ראשי ועדות הקונגרס.
"העברת הנשק המתוכננת מגיעה ברגע מכריע במלחמה בעזה", כך נכתב בדיווח, "כאשר צה"ל מתכונן להתחיל את פעילותו בעיר רפיח, שבה תופסים מחסה יותר ממיליון פלסטינים". העיתון האמריקני ציין כי ממשלת ישראל ביקשה "רכישה מהירה של כלי הנשק להגנה מפני איומים אזוריים מתמשכים ומתהווים".
2 צפייה בגלריה
צילום לוויין מרצועת עזה
צילום לוויין מרצועת עזה
צילום לוויין של רפיח, דרום רצועת עזה
(צילום: רויטרס)
הגורמים הוסיפו כי תחמושת מונחית מדויקת תאפשר מיקוד טוב יותר מול מנהיגי חמאס, ותשפר את הפגיעה באזורים שבהם מחבלים מתבצרים מתחת לאדמה. על אף שפצצות מסוג MK-82 לא מדויקות באותה מידה כמו התחמושת המונחית, צוין, לישראל יש ערכות שאפשר לחבר לפצצות כדי לשפר את דיוקן.
גורם אמריקני לשעבר אמר שההעברה תמומן במסגרת הסיוע צבאי של ארה"ב לישראל. הרוב המכריע של רכישות הנשק מוושינגטון מגיע ממיליארדי הדולרים שירושלים מקבלת במימון ממשלתי אמריקני לחיזוקו של צה"ל מדי שנה.
לפני כשבוע דווח כי ישראל מודאגת מהצו הנשיאותי שפרסם ביידן, הקובע כי מכירת נשק לבעלות ברית של ארה"ב – כולל ישראל – תותנה בהתחייבות של המדינה לפעול בכפוף לדיני המלחמה הבינלאומיים, תוך שמירה על זכויות אדם, הפחתת הסיכון לפגיעה באזרחים ומתן סיוע הומניטרי. הצו קובע כי מדינה שלא תעמוד בהתחייבות שלה תסתכן בהשעיית הסיוע הצבאי האמריקני בתוך 45 יום.
שמה של ישראל אומנם לא מוזכר בצו, אך נראה שהצו של הנשיא האמריקני נועד להרגיע את החוגים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית – המבקרים את הסיוע הצבאי הנרחב של ארה"ב לישראל, ודורשים מהממשל להציב לה תנאים ולהתחייב לשמור על זכויות אדם ועל החוק הבינלאומי. כמו כן, הצו מגיע על רקע המאמצים של ביידן לרצות קהילות מוסלמיות בארה"ב.