1 צפייה בגלריה
"ההבדלים הפיזיים אינם אמורים לגזור הדרת נשים". סניה, שיר וגלי
"ההבדלים הפיזיים אינם אמורים לגזור הדרת נשים". סניה, שיר וגלי
"ההבדלים הפיזיים אינם אמורים לגזור הדרת נשים". סניה, שיר וגלי
(צילום: איליה מלניקוב)
"הנשק הסודי" של החיילות שדורשות לפתוח לנשים את כלל תפקידי הלחימה בצה"ל: שיר וסניה, שתיים משלוש המסתערבות הראשונות של משמר הגבול, מבקשות מבית המשפט העליון להצטרף כידידות בית המשפט לעתירת המלש"ביות והחיילות שדורשות לפתוח לנשים את כלל תפקידי הלחימה בצה"ל, ובעיקר בסיירות וביחידות העילית. הדיון העיקרי בעתירה יתקיים בעוד כחודש, ושחקניות החיזוק החדשות צפויות לספק רוח גבית לעתירה.
בספטמבר האחרון נחשף סיפורן של שיר פלד וסניה גליגורייביץ', לצד גלי, חברתן ליחידה המובחרת, על שער מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". מאז הן התלבטו אם להצטרף כתומכות באופן מעשי לעתירה שנדונה בבית המשפט העליון. צה"ל מצידו צפוי לטעון בפני השופטים כי יש למחוק את העתירה, או לכל הפחות להקפיא את הדיון בה, משום שהחליט לקיים פיילוט שבו תיבחן הסוגיה ביחידות מובחרות כמו 669 של חיל האוויר ויהל"ם של חיל ההנדסה.
אלא שלוחות הזמנים המלאים של הפיילוט לא ברורים, ולפי הפיילוטים של הטנקיסטיות מהעשור האחרון גם פיילוט הלוחמות לסיירות עלול להימשך על פני שנים, אם בכלל בצבא יגיעו להחלטה חיובית שתאפשר שירות של נשים שם. בצבא מעריכים שהעתירה תידחה לאור ההכרזה על קיום הפיילוט, שהראשונות אליו יגויסו בחודשים הקרובים. העותרות לא מוותרות וכאמור מצרפות את המסתערבות לשעבר, שצפויות להעיד על שירותן האינטנסיבי והמסוכן בעומק שטח האויב - בין היתר בשנות האינתיפאדה השנייה ובמבצע חומת מגן.
שיר וסניה טוענות למעשה, בחוות הדעת שיגישו על בסיס ניסיונן האישי והמבצעי, כי אין שום מניעה שלוחמות ישרתו כמסתערבות ביחידה המקבילה של צה"ל - דובדבן. "השירות של שתיהן כלל היטמעות בעומק שטח האויב, עריכת סיורי שטח כהכנה לפעילות מבצעית, ביצוע תצפיות במשך שעות וימים, מעצרי מבוקשים ועוד, כתף לצד כתף של לוחמים גברים, כל זאת בתקופה סוערת של אינתיפאדה", נכתב בבקשת השתיים לבית המשפט.
בבקשה נכתב עוד: "יש לפתוח את התפקיד בדובדבן לנשים אשר עומדות בקריטריונים הפיזיים ובאיתנות המנטלית הדרושים לתפקיד. שירות בדובדבן וביחידות מסתערבים מצריך בעיקר חוסן מנטלי ועמידה במצבי לחץ קיצוניים. לשילוב נשים ביחידות מסוערבות יש חשיבות רבה וייחודית בבחינת הימצאותן בשטח האויב ובאופן המפחית חשדנות בלוחמים. ההבדלים הפיזיים בין גברים לנשים אינם אמורים לגזור הדרת נשים משירות בדובדבן".
בנייר העמדה ששיר וסניה מבקשות להגיש לבג"ץ הן פותחות בציטוטים של סגן אלוף א', מפקד יחידת דובדבן, בריאיון שהעניק ל"ידיעות אחרונות" בחודש יולי: "לוחמת יכולה, ואף צריכה, לשרת ביחידת דובדבן. אם אישה עומדת בתנאי הסף, למה שהיא לא תשרת פה? היא צריכה לעבור את אותו גיבוש, מסלול, מסע מסכם. בלי הנחות. זה אפשרי בעיניי, אני יותר מרוצה שזה יקרה".
שיר וסניה מזכירות בפנייה לבית המשפט כי פעלו גם כלוחמות לא מסוערבות בעומק השטח הפלסטיני וגם כמסתערבות, תוך התחפשות לדמויות מקומיות: "בתקופה שלנו החלו לגייס מסתערבות למשמר הגבול. עברנו מיונים קשים ביותר, במסגרתם נבדקו היכולות הפיזיות שלנו והעמידה שלנו בתנאי לחץ קיצוניים. במהלך הפעילות המבצעית יצאנו פעמים רבות בצמדים, לוחם לצד לוחמת, דבר שתרם לאמינות סיפור הכיסוי כזוג תמים למראה. לא רק שהשירות שלנו הוכיח עצמו בשטח, אלא שסטטיסטית נשלחנו לפעילות מבצעית בעומק שטח האויב פי שלושה ביחס ללוחמים הגברים ששירתו עמנו. המפקדים הבינו שהנוכחות שלנו מפחיתה את הסיכוי להתגלות בשטח".
פלד אמרה אמש: "צה"ל הוא הבסיס לחיינו הבוגרים, וכדי שתהיה פה חברה שוויונית צריך להתחיל בבסיס". באשר לטענת הצבא כי בתום עבודת המטה שנערכה נמצא כי מעט מאוד נשים מסוגלות, פיזית, לשאת משקלים שנושאים גברים, היא אמרה: "המערכת נדרשת לעשות את ההתאמות הנכונות של סרגל המאמצים, בדיוק כמו שעושים ללוחמים".
סניה הוסיפה: "הוכחנו שהנתונים הפיזיים הם לא הדגש העיקרי הנדרש מלוחם ביחידה כזו. אני בעצמי התגייסתי במשקל נמוך, כזה שאפילו לא אפשר לי להיות לוחמת. צורם לי שעדיין מתנהל הדיון הזה בכלל".
עורכי הדין ינור ברטנטל ועדי קליין, שמייצגים את העותרות, מסרו: "הצבא עובר על החוק בכך שאינו מאפשר לנשים לשרת בדובדבן. הדבר בולט במיוחד לאור שירות הנשים כלוחמות ביחידת המסתערבים של מג"ב. אני מאמין שתתקבל החלטה היסטורית שתפתח את המיונים לנשים בכל היחידות המיוחדות".