הנמל החשוב ביותר של איראן הותקף לצד בסיס אווירי במרכז המדינה, ובשני המקרים התכלית דומה - ודרמטית. דובר צה"ל אפי דפרין מסר במסיבת העיתונאים שערך כי צה"ל תקף אמש (שבת) שלושה מטוסי קרב מסוג F-14 בלב איראן, ופרסם תיעוד מהשמדת המטוסים מהאוויר.
תיעוד מתקיפת מטוסי ה-F-14
(צילום: דובר צה"ל)
תקיפות מטוסי הקרב של האיראנים, מיושנים ולא מתוחזקים ככל שיהיו, נועדו בין היתר לסכל יכולות איראניות לאכוף את סגירת מצרי הורמוז, אם וכאשר האיראנים יחליטו על כך. זו גם הסיבה שהיום הותקפו בסיסים ימיים של צבא איראן.
בהמשך נודע כי מטוסי הקרב הללו שהותקפו בלב איראן המריאו בימים האחרונים אל מול כטמ"מים ישראליים - אבל לפי צה"ל, הם ברחו מחשש שיופלו על-ידי מטוסי קרב מאוישים.
שעה קלה לאחר ההודעה על תקיפת מטוסי ה-F-14, הודיע צה"ל כי תקף בנמל האסטרטגי של איראן בנדר עבאס, הסמוך מאוד למצרי הורמוז ונמצא בדרום-מערב איראן, מחסנים של כלי טיס בלתי מאוישים ומחסן אמצעי לחימה.
השמדת זוג מטוסי F-14 ביום שני
(צילום: דובר צה"ל)
מטוסי ה-F-14 שהשמידו כלי טיס של חיל האוויר אמש הם בכלל מטוסים אמריקניים במקור. ביום שני הותקף זוג מטוסים מדגם זה בשדה תעופה בטהרן, ואתמול כאמור הותקפו שלושה מטוסים נוספים.
מקורות אמרו לרשת הסעודית אל-חדת' כי "ישראל מנסה להשמיד את חיל הים האיראני כדי למנוע ממנו לסגור את מצרי הורמוז. ישראל השתלטה על המרחב האווירי בשמי בנדר עבאס".
F-14 טומקט הוא מטוס קרב על-קולי ודו-מושבי, שהיה מטוס הקרב העיקרי של הצי האמריקני מ-1972 עד 2006. בתקופת השאה, אז הייתה איראן ביחסים הדוקים מאוד עם ארצות הברית, וגם עם ישראל, רכשו האיראנים 79 מטוסים מדגם זה. כולם נפלו לידי מנהיגי המהפכה האיסלאמית בשנת 1979 - שלוש שנים אחרי שנרכשו מטוסי הקרב.
ארצות הברית סירבה לספק לאיראנים תמיכה טכנית מכל סוג, והם העבירו את מערכות המטוס לבדיקה בברית המועצות, שפיתחה מערכות מקבילות. לפי טענות איראן, במלחמת איראן-עיראק הפילו מטוסי F-14 יותר מ-160 מטוסי קרב עיראקיים. בשנת 2000 ההערכה הייתה שבידי איראן 25 מטוסים כשירים בלבד מדגם זה, בשתי טייסות בבושהר ובאיספהאן. עכשיו, לבטח, המספר נמוך בהרבה.
מצרי הורמוז, שתקיפת הבסיס הימי ומטוסי הקרב נועדה לשמש כמהלך מקדים למקרה של סגירתם, הם עורק תחבורה ראשי לייצוא הנפט העולמי. מצרי הורמוז אחראים לשליש מהעברות הנפט דרך הים ולחמישית מכלל ההובלה הימית של גז נוזלי טבעי. הם מחברים בין המפרץ הפרסי לבין מפרץ עומאן והים הערבי, ונחשבים בעיני מומחי אנרגיה לצוואר הבקבוק החשוב ביותר להעברות מימיות של נפט.
רק האיומים בסגירת המצרים כבר השפיעו על מחירי הנפט - בעיקר בגלל שאין אלטרנטיבה ימית אמיתית אחרת. הדבר צפוי לעודד את האיראנים לאיים בסגירת המצרים כדי ללחוץ על ישראל דרך המדינות שיצטרכו להתמודד עם עליות המחירים (70% מהמטען המועבר בהורמוז מיועד לאסיה, בעיקר לסין, הודו ויפן).
סגירת התנועה הימית לייצוא נפט וגז נוזלי טבעי, תביא לכמויות מופחתות של אספקה, מה שיגרום לחברות ועסקים באסיה להעלות את מחיריהן, והתחרותיות שלהן מול חברות אירופיות ואמריקניות תיפגע. תחילת המתקפה הישראלית הביאה לעלייה של 13% במחירי הנפט הגולמי, עלייה שנרגעה מעט לאחר שהתברר שאתרי ותשתיות ייצור האנרגיה באיראן לא נפגעו.
פורסם לראשונה: 22:54, 21.06.25












