כמעט 16 שעות חלפו מאז הפיגוע הרצחני באלעד, והמחבלים עדיין מסתובבים חופשי. המשטרה שב"כ וצה"ל ממשיכים במצוד ענק הבוקר (שישי) אחר המפגעים שעומדים מאחורי הפיגוע בו נגבו חייהם של שלושה בני אדם ונפצעו ארבעה נוספים - בהם שניים שעדיין נשקפת סכנה לחייהם.
הנחת העבודה היא שהמחבלים, שוהים בלתי חוקיים שחדרו לישראל, עדיין בתחומי המדינה - ולא חצו לעבר שטחי הרשות הפלסטינית ממנה הגיעו. לפי ההערכה לשניים היכרות מוקדמת עם אזור הפיגוע - מה שהקל עליהם להימלט ולהסתתר. הלימודים אמנם נערכו הבוקר כסדרם בעיר החרדית שליד ראש העין, אך התושבים עדיין מתבקשים לגלות ערנות. יש חשד שהמפגעים ינסו לבצע פיגוע הקרבה ויפגעו בעוד אזרחים, לפני שיתפסו או יחוסלו.
6 צפייה בגלריה
המחבלים מהפיגוע באלעד ובחי אבו שקירר ואסעד אל-ריפאעי
המחבלים מהפיגוע באלעד ובחי אבו שקירר ואסעד אל-ריפאעי
המחבלים מהפיגוע באלעד ובחי אבו שקירר ואסעד אל-ריפאעי

בינתיים, משרד האסירים הפלסטיני הודיע כי ישראל עצרה את אביו של אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד. האב הוא עימאד אבו שקיר. המעצר התרחש במקום עבודתו בישראל.
בשעה 20:33 החלו שני המחבלים, אסעד אל-ריפאעי (19) וסובחי אבו שקיר (20) - פלסטינים תושבי הכפר רומאנה שבאזור ג'נין, במסע הרצח האכזרי. הם הגיעו לרחוב אבן גבירול פינת יהודה הנשיא שם הם תקפו גבר ורצחו אותו. שלוש דקות לאחר מכן מתקבל הדיווח הראשוני במוקד 101 של מד"א על פצוע אנוש ברחוב. המחבלים רצים כ-50 מטרים נוספים במורד הרחוב. הם יורדים במדרגות תלולות לכיוון האמפי פארק העירוני, הם פונים ימינה מבחינים באדם נוסף וגם אותו רוצחים. הם ממשיכים כמה מטרים, פונים שמאלה, ורוצחים אדם נוסף, שלישי במספר.
שני המחבלים ממשיכים בריצה לעבר היציאה המערבית של הפארק ובדרך פוצעים עוד ארבעה בני אדם באורח קשה מאוד עד קל. משם הם יוצאים מהפארק לעבר חניון רכבים ונמלטים לכיוון היער. לפי חלק מהעדויות הם נמלטו ברכב. במצלמות האבטחה מאזור הפיגוע נראים השניים נמלטים בריצה.
6 צפייה בגלריה
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
הותירו אחריהם 16 יתומים. שלושת הנרצחים בפיגוע באלעד

בינתיים, גם הבוקר כאמור נמשך המצוד בכוחות גדולים של שוטרים, לוחמי מג"ב וכוחות מיוחדים בהם לוחמי הימ"מ בתגבור צה"ל ושב"כ שמתמקד במישור המודיעני. מחקירת הפיגוע עד כה עולה כי למחבלים לא היה רקע ביטחוני קודם והם לא היו משויכים לארגון טרור כלשהו. הם גם לא היו מוכרים למערכת הביטחון. לא היו להם היתרים לעבוד או להיכנס לישראל, אך גם לא מניעה מלקבל זאת.
במשטרה ובשב"כ הבינו שהם זקוקים לעזרת הציבור ופרסמו בסביבות השעה 05:00 לפנות בוקר את התמונות העדכניות של שני המחבלים. לצד הפעלת כל הארסנל המודיעיני והטכנולוגי של המשטרה ושב"כ, לצד סריקות רגליות ומהאוויר בכוחות גדולים באזור, הם לא פוסלים ש"ידיעית הזהב" תגיע דווקא מאזרח ערני שיבחין בהם.
המפכ"ל אמר הבוקר בהערכת מצב כי "המטרה לשים את היד על המחבלים, וכמה שיותר מהר. אנו משקיעים במאמץ מודיעיני ומבצעי עצום עם יתר שותפינו במערכת הביטחון בכדי להתחקות אחר נתיב בריחתם". את הערכת המצב קיים המפכ"ל עם מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, פיקוד מחוז מרכז, נציגי שב"כ וכוחות ביטחון נוספים. במצוד פועלים כרגע מאות שוטרים ולוחמים ולצידם כוחות ביטחון נוספים.
מבחינת גורמי הביטחון באזור יהודה ושומרון, אתמול התקיימה הערכת מצב טלפונית בה חודדו הנהלים גם בהיבט של כניסת פועלים. כאשר עיקר המאמץ הוא בהגנה על היישובים ביהודה ושומרון וצירי התנועה.
6 צפייה בגלריה
הערכת מצב משטרה
הערכת מצב משטרה
המפכ"ל בהערכת מצב, הבוקר
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
ירי פיגוע יריות אלימות טרור ערבים אלעד רחוב אבן גבירול פלסטינים מחבלים פיגועים
ירי פיגוע יריות אלימות טרור ערבים אלעד רחוב אבן גבירול פלסטינים מחבלים פיגועים
זירת הפיגוע, אמש
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
כוחות הביטחון בזירה באלעד
(צילום: שאול גולן)
במשטרה הודפים הבוקר את הביקורת על הגעה מאוחרת לזירה לטענת עדי ראיה. האירוע נמשך דקות בודדות וניידת המשטרה הראשונה הגיעה לזירה תוך כחמש דקות.
ישי שטרית הוא עד ראיה ששמע צעקות מביתו דרך החלון, והוא מספר גם כן על היענות מהירה של כוחות החירום. "אני רואה אברך שרץ וצועק צעקות נוראיות. לאחר חמש שניות אני רואה שני בחורים עם חולצות שחורות רצים אחריו. כשהם קולטים שהוא רץ ישר הם לוקחים שמאלה ויורדים במדרגות לכיוון האמפי פארק. אמרתי לאשתי שאני יורד, ירדתי מהצד השני של הבניין ואז אני מגיע לכיכר, אני רואה בן אדם שרוע, שנראה ללא רוח חיים, נמצא ליד הרכב", שחזר.
הוא התקשר למד"א שאמרו לו שהאירוע בטיפול, לאחר מכן התקשר למשטרה שאמרו לו שהם בדרך. "אמרתי להם להגיע כמה שיותר מהר כי ראיתי את שני הבחורים רצים לכיוון האמפי פארק", אמר.
"הם רצים לכיוון המדרגות ותוך כדי שאני מדבר עם המשטרה באו חבר'ה מאיחוד הצלה לטפל בבחור שעל הרצפה. כשהם קלטו שהבן אדם כנראה ללא רוח חיים, הם מקבלים הודעה תוך כדי שהם באים לטפל בו, שיש אירוע באמפי פארק. הם רצו לשם. אני לא יודע אם דיברו עם המשטרה לפניי, אבל שתי דקות אחרי שדיברתי איתם הגיעה כבר ניידת משטרה לכיכר".
השתתפו בהכנת הכתבה: אליאור לוי, אלישע בן קימון