שבוע חלף מאז שזוהה המאומת הראשון לאומיקרון, אבל התעלומה סביב הזן החדש עדיין בעינה עומדת: מנכ"ל מודרנה אמנם אמר כי אין סיכוי שהחיסונים יהיו יעילים באותה רמה נגדו, אבל בארגון הבריאות העולמי אמרו כי יידרשו "התאמות קלות" בלבד לחיסונים. עד כה מאות בודדות של מקרי אומיקרון נמנו בעולם, אבל בדרום אפריקה שבה התגלה לראשונה מספר הנדבקים בקורונה מזנק באופן מדאיג ומכפיל את עצמו מדי יום.
בנוסף, עדיין לא ברור מהיכן הגיעו ראשוני המאומתים בבוטסואנה הסמוכה - ארבעה דיפלומטים שנכנסו למדינה ב-7 בנובמבר. הם נמצאו חיוביים לקורונה ב-11 בנובמבר וב-24 לחודש התברר כי נדבקו בזן החדש. עם זאת, בבוטסואנה לא מסרו מהיכן באו, והערפל בנוגע למקור האומיקרון עדיין לא פוזר.
3 צפייה בגלריה
קורונה אומיקרון דרום אפריקה
קורונה אומיקרון דרום אפריקה
שיעור החיוביים אתמול בדרום אפריקה - 16.5%
(צילום: רויטרס )
הזינוק במספר הנדבקים בקורונה בדרום אפריקה החל מאז גילוי הזן. מדענים במדינה אמרו בתדרוך כי הווריאנט "הופך במהירות לדומיננטי". עם זאת, גם הם הבהירו כי לפחות בינתיים נראה שיעילות החיסון במניעת מחלה קשה גבוהה גם מול זן זה: "לפי מה שאנחנו רואים אומיקרון מצליח לחדור חלק מהגנת החיסון ולגרום לנדבקים, אבל היעילות של החיסונים במניעת מחלה קשה ומוות לא נפגעת משמעותית".

תוך שבוע: מ-1,275 נדבקים בקורונה ביום ל-8,561

לפי הנתונים המעודכנים שנמסרו אתמול, בדרום אפריקה נמנו 8,561 נדבקים בקורונה תוך 24 שעות. מדובר בזינוק של לא פחות מ-95% ביום אחד - וכמעט פי 6 ביחס לשבוע שלפני כן. עם זאת, מספר חולי הקורונה המאושפזים במדינה נשאר יציב יחסית.
3 צפייה בגלריה
קורונה אומיקרון ספרד
קורונה אומיקרון ספרד
עד כה: 172 מקרי אומיקרון מאומתים בדרום אפריקה
(צילום: AP)
לפי העדכון, תוך 24 שעות נערכו בדרום אפריקה 51,977 בדיקות ושיעור החיוביים היה גבוה במיוחד - 16.5%. לשם השוואה, יממה לפני כן היו 10.2% חיוביים לנגיף ובסך הכול 4,373 נדבקים, וביום רביעי בשבוע שעבר - 3.6% חיוביים ו-1,275 מאומתים. שיעור המאושפזים בדרום אפריקה עלה מנגד ב-26% בלבד בשבוע האחרון. רבים מהמאושפזים הם לא מחוסנים.
בכל מקרה, רק 172 מקרי אומיקרון אומתו בדרום אפריקה עד כה והרופאים אמרו כי במרבית המקרים לא נראים סימפטומים קשים יותר מאשר ביחס לזנים אחרים.

"עלייה מפחידה במאומתים, שמרו על עצמכם"

הווירולוג טוליו דה אוליביירה, שבמסיבות עיתונאים בשבוע האחרון עדכן על המאבק של דרום אפריקה באומיקרון, תיאר בציוץ את הזינוק במספר הנדבקים בקורונה כ"מפחיד" והפציר לציבור להתחסן ולעטות מסכות: "אלוהים ישמור. עלייה מפחידה במספר הנדבקים ובשיעור החיוביים בדרום אמריקה. בבקשה שמרו על עצמכם, שימו משכות וצאו להתחסן בזמן שכל המדענים בעולם מנסים להבין טוב יותר את הנגיף".
עד כה הזן החדש אותר בלפחות 25 מדינות, האחרונות שבהן ניגריה (הראשונה במערב אפריקה), סעודיה ואיחוד האמירויות (הראשונות במפרץ הפרסי) וגם ארצות הברית. המאומת האמריקני הראשון לאומיקרון הוא תושב קליפורניה ששב מדרום אפריקה. תוצאת הבדיקה שלו אומתה יומיים לאחר שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי הווריאנט שהתגלה "הוא סיבה לדאגה, לא לפאניקה".
"ידענו שזה רק עניין של זמן עד לאיתור מאומת ראשון באומיקרון בארצות הברית", אמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, יועץ נשיא ארצות הברית להתמודדות מול הקורונה, וציין כי המאומת חוסן בשתי מנות מודרנה ועדיין לא בבוסטר. לפי ה-CDC, הוא חש תסמינים קלים ומצבו משתפר. כל אלו שהיו איתו במגע נמצאו בינתיים שליליים בבדיקות.
3 צפייה בגלריה
מעבדת הריצוף בבית חולים אסף הרופא
מעבדת הריצוף בבית חולים אסף הרופא
מעבדת הריצוף בבית חולים אסף הרופא. שני מאומתים בישראל, 17 חשודים
(צילום: רועי רובינשטיין)
בתוך כך, אמש עדכן משרד הבריאות בישראל כי עד עתה יש בארץ רק שניים שנדבקו בוודאות באומיקרון, לצד 17 שחשודים שאף הם נדבקו בווריאנט. שתי המאומתות הן העובדת הזרה המחוסנת באסטרהזניקה ששבה ממלאווי ונסעה באוטובוס לאילת, וישראלית בת 32 שחוסנה בשלוש מנות פייזר וחזרה מדרום אפריקה.
מתוך 17 החשודים, שעדיין לא התקבלו תוצאות הריצוף שלהם, יש שלושה מחוסנים לחלוטין ו-14 שמוגדרים במשרד הבריאות כלא מוגנים - לא מחוסנים, מחלימים שעברה חצי שנה מההחלמה ומחוסנים במנה שנייה שעברה חצי שנה ממועד החיסון.
פורסם לראשונה: 00:00, 02.12.21