העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ששומרים איראנים הטרידו בחודשים האחרונים פקחיות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שהגיעו לביקורת במתקן הגרעין בנתנז.
דיפלומטים סיפרו שהשומרים נגעו בפקחיות בניגוד לרצונן - ובכמה מקרים אף הורו להן להתפשט. אחד הדיפלומטים סיפר שהיו לפחות ארבעה מקרים שבהם הוטרדו עובדות סבא"א. לפי דיפלומט נוסף היו בין חמישה לשבעה מקרים. המקרה הראשון היה בתחילת חודש יוני, והאחרון התרחש בשבועות האחרונים. לפי הפרסום ארה"ב דרשה מאיראן להפסיק את המעשים מיד.
3 צפייה בגלריה
אתר הגרעין בנתנז
אתר הגרעין בנתנז
עובדים באתר הגרעין בנתנז
איראן הגבירה את האבטחה במתקני הגרעין אחרי סדרת מתקפות שהיא מייחסת לישראל - כולל פיצוץ בחודש אפריל במתקן בנתנז, שמשמש להעשרת אורניום. לפי הערכות הפיצוץ גרם נזק כבד.
בתגובה לפרסום של "וול סטריט ג'ורנל" בסבא"א אישרו כי היו תקריות באחד ממתקני הגרעין של איראן, אך לא הוסיפו פרטים על אופי התקריות. דובר בסבא"א הבהיר שהסוכנות העלתה באופן מיידי את הנושא בפני הגורמים האיראנים, ומסרה שאותן תקריות אינן מקובלות ושאסור שיקרו שוב. "איראן סיפקה הסברים שקשורים לתגבור האבטחה בעקבות האירועים באחד המתקנים שלה", אמר הדובר. "כתוצאה מחילופי הדברים בין הסוכנות לאיראן לא היו תקריות נוספות".
3 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז תמונת ארכיון מ 2005
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז תמונת ארכיון מ 2005
מתקן העשרת האורניום בנתנז. האבטחה תוגברה מאז הפיצוץ שמיוחס לישראל
(צילום: רויטרס)
הדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" התפרסם בתקופה של מתיחות גדולה בין איראן לסבא"א, שמשמיעה אזהרות הולכות וגוברות בנוגע לאי-שיתוף הפעולה של איראן עם פקחיה. ברקע המתיחות נערכה פגישה בטהרן בין ראש סבא"א רפאל גרוסי לבין ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד אסלאמי.
בעקבות הפגישה הודיעה איראן כי תאפשר לפקחים של סבא"א להתקין כרטיסי זיכרון חדשים במצלמות מעקב שהותקנו באתרי גרעין רגישים במדינה, כך שיוכלו להמשיך לתעד את המתרחש בהם, כפי שנקבע בהסכם הגרעין. הסיכום עשוי להפחית מעט את המתח בין איראן למערב.
3 צפייה בגלריה
מריאנו גרוסי יו"ר סבא"א החדש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרעין
מריאנו גרוסי יו"ר סבא"א החדש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרעין
רפאל גרוסי, ראש סבא"א
(צילום: AFP)
הלילה דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" שאיראן יכולה להשיג את החומרים הנדרשים לייצור פצצה גרעינית ראשונה בתוך חודש. הדיווח מסתמך על מומחים שנחשפו למידע חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. עם זאת, המומחים ציינו כי מדובר בתרחיש הקיצוני ביותר וכי טהרן תזדקק לפרק זמן משמעותי נוסף כדי להרכיב ראש נשק גרעיני.
לדברי המומחים, העשרת האורניום בחודשים האחרונים הביאה את איראן לנקודה המתקדמת ביותר בדרך לגרעין, שלא הייתה בה מאז החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות ב-2015.