השר עמיחי אליהו לא פסל הטלת פצצת אטום על עזה, בזמן שבתוך הרצועה 241 חטופים. בריאיון ל"קול ברמה" הבוקר (ראשון) לא שלל השר אליהו אפשרות זו. ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר להגיב, אמר כי דברי השר מעוצמה יהודית "מנותקים מהמציאות" ולאחר מכן הודיע על השעייתו עד להודעה חדשה מישיבות הממשלה.
נתניהו הודיע על השעייתו של השר אליהו ללא התייעצות או תיאום עם יו"ר מפלגתו איתמר בן גביר, ואף שבתקנון הממשלה אין בכלל סעיף שמאפשר להשעות שר. מבחינה חוקית, אם אליהו ירצה הוא יוכל להגיע, וגם להצביע. עוד לפני כן בוטלה הישיבה שתוכננה להיום, וטרם נקבע מועד חדש.
2 צפייה בגלריה
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו. "אמירה מטאפורית"
(צילום: משי בן עמי)
כשנשאל השר אליהו אם הציפייה שלו היא להטיל "איזו פצצת אטום מחר בבוקר" על עזה, מכיוון שלשיטתו אין שם בלתי מעורבים, ענה: "זו דרך אחת. הדרך השנייה זה לבדוק מה חשוב להם, מה ייצור להם את ההרתעה הבאה".
כשנשאל איך מסתדרת אי-שלילת האפשרות להטיל פצצת אטום והעובדה שיש 241 חטופים בעזה, ענה: "צריך שהם יתחננו להחזיר את החטופים. במלחמה משלמים מחירים. למה החיים של החטופים חשובים יותר מחיי החיילים?".
"הם לא מפחדים מהמוות, זה לא עושה להם שום דבר", הוסיף השר אליהו. "אנחנו צריכים להבין מה שובר אותם. צריך שיקרה כמו אחרי ששת הימים – שהם מפחדים להסתכל בעיניים של חייל. אנחנו שוברים את ההרתעה של צה"ל באמצעות מוסריות מזויפת".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת ממשלה. אליהו לא יהיה בהן "עד הודעה חדשה"
(צילום: חיים גולדברג / פלאש90)

הכותרת
חולם על בתים בלי ממ"ד | היום שאחרי המלחמה עפ"י חיים ילין
20:38

נתניהו אמר כאמור כי דברי השר אליהו "מנותקים מהמציאות. ישראל וצה"ל פועלים לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של הדין הבינלאומי בכדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים, וכך נמשיך לעשות עד לניצחון".
לאחר מכן נתניהו כאמור השעה אותו מישיבות הממשלה, אבל שרים בממשלה אמרו: "זו בדיחה, ממילא אין כמעט ישיבות ממשלה ורוב העבודה מתנהלת במשאלים טלפוניים". מאז פרוץ המלחמה בוטלו כמה וכמה ישיבות ממשלה. שר החינוך יואב קיש, שהתראיין באולפן ynet, העדיף "לא לפרשן" את השר אליהו. "זה לא ריאלי ולא רלוונטי", אמר השר קיש על הדברים שעוררו סערה.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי מדובר ב"אמירה מזעזעת ומטורפת של שר חסר אחריות. הוא פגע במשפחות החטופים, פגע בחברה הישראלית ופגע במעמדנו הבינלאומי. הנוכחות של הקיצוניים בממשלה מסכנת אותנו ואת הצלחת מטרות המלחמה - ניצחון חמאס והחזרת החטופים. נתניהו חייב לפטר אותו עוד הבוקר".
במטה משפחות החטופים והנעדרים זעמו ואמרו כי דבריו של חבר הממשלה הם" מזעזעים ומנוגדים לכל עקרון של מוסר ומצפון יהודי וישראלי. אנחנו דורשים מראש הממשלה לפעול מיידית נגד כל שר המבקש לפגוע בחטופים ובנעדרים. שר בממשלה שקורא להרג כל החטופים והנעדרים חייב לשלם מחיר עוד היום. השר אליהו מטיל צל כבד על כוונות הממשלה בנוגע לתוכנית העבודה להחזרת כל החטופים והנעדרים".
לאחר הסערה שדבריו יצרו, צייץ השר אליהו: "ברור לכל בר דעת שהאמירה על אטום היא מטאפורית. אבל בהחלט חייבים תגובה עוצמתית ולא פרופורציונלית לטרור, שתבהיר לנאצים ותומכיהם שטרור אינו כדאי. זו הנוסחה היחידה שהמדינות הדמוקרטיות יכולות להתמודד בעזרתה עם הטרור. במקביל, ברור שמדינת ישראל מחויבת לעשות הכל בכדי להחזיר את החטופים בריאים ושלמים".
בן גביר, שעמו כאמור נתניהו לא התייעץ לפני ההודעה על השעיית השר ממפלגתו, אמר: "שוחחתי עם השר עמיחי אליהו, שהבהיר לי כי דבריו נאמרו כמטאפורה. ברור לכולנו שיש להשמיד ולמחוק את ארגון החמאס וברור לכולנו שנעשה הכל להחזיר החטופים הביתה". בסביבתו של בן גביר יצאו עם זאת נגד דברי אליהו: "צריך להשמיד את חמאס ואת מי שמסייע לו אבל לאף אחד אין כוונה להשמיד שני מיליון איש בעזה, וטוב עשה השר אליהו שהבהיר את דבריו".
פורסם לראשונה: 09:11, 05.11.23