ממשלת הודו מנסה היום (שני) להרגיע את המתיחות בינה לבין שורת מדינות מוסלמיות, שזועמות על אמירות שהשמיעו גורמים הודיים רשמיים על הנביא מוחמד והאיסלאם. בעולם הערבי כבר נשמעות קריאות להחרים מוצרים הודיים בעקבות ה"איסלאמופוביה" והעלבת האיסלאם. בכוויית ובקטאר דווח היום על מרכולים שהחלו להוריד מהמדפים מוצרים מתוצרת הודו.
בלב הסערה עומדים שני חברים ב-BJP, מפלגת השלטון הלאומנית של ראש הממשלה נרנדרה מודי: נופור שארמה – דוברת במפלגה, ונבין קומאר ג'ינדל – ראש מערך התקשורת של המפלגה בדלהי. בעימות טלוויזיוני שהיה לפני 10 ימים שארמה דיברה בזלזול מופגן על מתפללים מוסלמים ועל הנביא מוחמד, ולעגה ליריב המוסלמי שהתעמת איתה. לאחר מכן, בעקבות הסערה, פרסם ג'ינדל בטוויטר ציוץ על הנביא מוחמד – ובכך הוסיף שמן למדורה. כלי תקשורת גדולים בעולם נמנעים מלדווח מה היו הדברים המדויקים שאמרו השניים. רשת BBC ציינה שדבריה של שארמה אכן היו פוגעניים למדי.
4 צפייה בגלריה
הפגנה של מוסלמים בעיר מומבאי ב הודו אחרי שדוברת של מפלגת השלטון העליבה את מוחמד והאיסלאם
הפגנה של מוסלמים בעיר מומבאי ב הודו אחרי שדוברת של מפלגת השלטון העליבה את מוחמד והאיסלאם
מפגינים קוראים לעצור את שארמה, בהפגנה במומבאי
(צילום: AP )
שארמה כתבה בטוויטר שהדברים שאמרה בעימות היו בתגובה ל"עלבונות" נגד האל ההינדי שיווה. "אם המילים שלי גרמו לחוסר נוחות או פגעו ברשתות הדת של מישהו, אני חוזרת בי מההצהרה שלי ללא תנאי". בינתיים נערכו בהודו הפגנות של מוסלמים, שקראו לעצור את שארמה. בהפגנה שנערכה בעיר קנפור בצפון הודו נעצרו 38 מפגינים שהתפרעו, והיום התקיימה הפגנה גם בעיר מומבאי.
גורם במשרד החוץ ההודי אמר שנציגיו מנסים להרגיע את המתיחות בין הודו לעולם המוסלמי, אחרי שכמה מדינות – בהן קטאר, סעודיה, עומאן, איחוד האמירויות, אפגניסטן, פקיסטן ואיראן – דרשו מהודו להתנצל. בסוף השבוע זומנו דיפלומטים הודים לשיחות נזיפה במדינות במפרץ הפרסי, ובמדינות מוסלמיות נוספות באזור. הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי, שבו 57 חברות, מסר: "העלבונות האלה מגיעים על רקע עלייה בשנאה ובעלבונות כלפי האיסלאם בהודו, והטרדות שיטתיות של מוסלמים". המוסלמים מהווים 13% מאוכלוסיית הודו, שבה חיים 1.4 מיליארד איש.
משרד החוץ ההודי הבהיר שהאמירות לא משקפות בשום צורה את עמדת הממשלה. בעקבות הסערה מפלגת השלטון הדיחה את שארמה ואת ג'ינדל, שפגעו ברגשות הדת של המוסלמים.
סעודיה בירכה על ההחלטה להדיח את הדוברת וציינה שאמירותיה היו מעליבות. בכיר בשגרירות הקטארית בניו דלהי אמר שממשלתו של מודי חייבת להתנער בפומבי מהאמירות האלה – והזהיר שפגיעה ברשתות הדת יכולה "להשפיע בצורה ישירה על הקשרים הכלכליים". הוא הוסיף שהקטארים בודקים דיווחים על חרם על מוצרים הודיים בכמה מרכולים בקטאר.