3 צפייה בגלריה
הפגנה יוצאי אתיופיה באיילון מצעד הגאווה בחיפה
הפגנה יוצאי אתיופיה באיילון מצעד הגאווה בחיפה
מצעד הגאווה בחיפה והפגנת בני העדה האתיופית באיילון
(צילום: שאול גולן , אסף מגל)
הסעיף בהסכמים הקואליציוניים עם הציונות הדתית ויהדות התורה שלפיו יתוקן החוק לאיסור אפליה, העלה בימים האחרונים חששות שנוגעים לאפליית אוכלוסיות שלמות בחברה הישראלית בחסות החוק, אולם יש לזכור שגם המצב כיום רחוק מלהיות אידיאלי. לפי נתוני היחידה הממשלתית למאבק בגזענות, מתחילת השנה ועד נובמבר נפתחו ביחידה 380 אירועים בגין תלונות שהוגשו. מרבית האירועים הם כלפי אנשים ממוצא ערבי, אתיופי או מברית המועצות לשעבר. חלק גדול מהתלונות נוגעות לאפליה במתן שירות ציבורי או במתן שירותי בריאות.
עו"ד רלי אבישר-רווה, מומחית למשפט פלילי ויו"ר הוועדה לעניינים פליליים במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין, הסבירה כי "חוק איסור אפליה, שנחקק בשנת 2000, נועד לקדם את השוויון ולמנוע אפליה בתחומי החוק". בהתייחס לדבריה של ח"כ אורית סטרוק אתמול, שלפיהם התיקון יאפשר לרופאים שלא להעניק טיפול שנוגד את אמונותיהם, אמר אבישר-רווה: "דברים אלו חותרים תחת ערכי היסוד של המדינה ומהווים מדרון חלקלק. לפני כמה שנים תוקן סעיף בחוק, שקבע איסור אפליה מחמת מקום מגורים לרבות אזור יהודה ושומרון. תיקון שבעיקרו נועד למניעת אפליה של מי שמתגורר באזור, כך שהחוק משרת את כלל האוכלוסייה ויש לשמרו ולא לכרסם בהיקף תחולתו".
3 צפייה בגלריה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
סטרוק. "דבריה חותרים תחת ערכי היסוד של המדינה ומהווים מדרון חלקלק"
( צילום: לע״מ)
לדברי עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, "הנתונים מצביעים על ירידה זו שנה שנייה ברציפות במספר הדיווחים ליחידה. ב-2020 קיבלה היחידה תלונות על 506 אירועים, בשנת 2021 המספר ירד ל-458 והשנה ל-380. עם זאת, הדיווחים ליחידה הם קצה הקרחון. תופעת הגזענות בישראל היא נרחבת ובימים אלו אנחנו מתבוננים בחשש רב על הצעדים המסתמנים של הממשלה החדשה ועל שילוב בקואליציה של גורמים גזעניים במוצהר. נראה שביטויי הגזענות והאפליה רק יתעצמו ויקבלו גיבוי בחקיקה ובמדיניות הממשלה".
עו"ד אווקה (קובי) זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, התייחס גם הוא לנתונים: "הגזענות והאפליה במדינת ישראל היא רעה חולה הפוגעת במרקם החברתי ומכרסמת בחוסן החברתי-לאומי. היחידה הממשלתית למאבק בגזענות במשרד המשפטים תמשיך לפעול לקיים שירות ציבורי ממשלתי ללא גזענות ואפליה".
בתוך כך, 1,197 לוחמי צוות אוויר ששירתו בחיל האוויר לדורותיו פנו היום במכתב ל"שומרות ולשומרי הסף של מדינת ישראל", בהם נשיאת בית המשפט העליון, היועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית של הכנסת, ובו כתבו כי "אתם קו ההגנה האחרון וביכולתכם לעצור את הרס הדמוקרטיה. נעמוד לצדכם".
במכתב, שעליו חתומים בין היתר הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, האלופים איתן בן אליהו, אביהו בן נון, עמוס ידלין, רן גורן ונמרוד שפר, תתי אלופים רבים ולוחמי צוות אוויר לשעבר, נכתב: "אנחנו באים מכל רבדי החברה והקשת הפוליטית בישראל – ימין, שמאל, מרכז, חילונים ודתיים; ממוצא מזרחי ואשכנזי, מכל חלקי הארץ. המשותף לכולנו היום זו החרדה מכך שמדינת ישראל הדמוקרטית בסכנה. אתם קו ההגנה האחרון וביכולתכם לעצור את תהליך הרס הדמוקרטיה.
עוד כתבו כי "מדינת ישראל שהוקמה כיהודית ודמוקרטית לא תוכל להתקיים ברוח מגילת העצמאות אם תוותר על זהותה כדמוקרטיה ליברלית. אנחנו מצפים שתשתמשו בכל הכלים והחוקים העומדים לרשותכם, ללא מורא ופחד, ותעשו את כל שלאל ידכם לעצירת האסון המתרגש על המדינה. אנחנו מתחייבים להמשיך לעמוד לצדכם במאבק על עתידה של המדינה".
גם ראשי איגוד מנהלי בתי החולים פרסמו מכתב לכלל מנהלי בתי החולים, ובו ציינו כי הם "דוחים את הדברים הקשים שנשמעו מפיה של ח"כ אורית סטרוק ומזהירים מפני הנזק שייגרם ככל שדבר מרוח דברים אלה יחלחל לעשייה ולשליחות בה אנחנו נושאים".