האני אבו ריש, סגן מפקד כלא עופר, שטבע אתמול (שני) בסמוך לחוף בצת בעת שנכנס למים להציל את בתו דימא בת ה-17, הובא למנוחות בבית העלמין בירכא בהשתתפות אלפי מכריו שליוו אותו. ההלוויה נפתחה בטקס דרוזי דתי, ובתו דימא נפרדה ממנו יחד עם אמה בבכי וזעקות שבר: "לא מאמינות שזה קורה לנו".
6 צפייה בגלריה
הזירה בחוף בצת
הזירה בחוף בצת
"למרות האמונה בגלגולי נשמות, זה מאוד קשה". האני אבו-ריש וזירת הטביעה בחוף
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של סג"ד האני אבו ריש
הלווייתו של סג"ד האני אבו ריש
הלווייתו של סג"ד האני אבו ריש
(גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של סג"ד האני אבו ריש
הלווייתו של סג"ד האני אבו ריש
(גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של סג"ד האני אבו ריש
הלווייתו של סג"ד האני אבו ריש
(גיל נחושתן)
רב-גונדר קטי פרי, נציבת שירות בתי הסוהר, ספדה לאבו-ריש. "שורשיו המשפחתיים הם דוגמה מרשימה של נתינה רבת שנים. האני נמנה על שבט מפואר, משפחת אבו ריש, שרבים מבניה משרתים בשב"ס. אומץ לבה של המשפחה הוא כעוצמתה של הברית רבת השנים עם אחינו הדרוזים", אמרה הנציבה שהזכירה כי לפני 12 שנה נספה אחד מבני המשפחה, וסים אבו ריש, באסון הסוהרים בכרמל.
"האני מת מות גיבורים, של אבא אוהב, מסור ואכפתי", אמרה פרי. "במשך יותר מ-27 שנים שירת האני בשירות בתי הסוהר, ובמקביל שקד על הרחבת אופקיו, תואר שני ולימודי דוקטורט, והכול בחריצות, יסודיות וצנעה. אנחנו בוכים עם המשפחה ומתקשים להאמין שנכפתה עלינו פרידה כה אכזרית מהאני. נזכור אותו ונוקיר את תרומתו".
6 צפייה בגלריה
הלווייתו  של סג"ד האני אבו ריש
הלווייתו  של סג"ד האני אבו ריש
הלווייתו של האני אבו ריש בירכא
גונדר משנה חגי דוד, מפקד כלא עופר שבו שירת אבו ריש, נפרד ממנו בעצב: "אני לא מאמין שאני נאלץ לדבר עליך בזמן עבר. היית יד ימיני. תמיד דיברת על תחושת האחריות: הובלת את פרויקט הרחבת בית הסוהר, היית חבר שנתן עצה טובה והיית אוזן קשבת. היית מקור השראה עבור יחידה שלמה". דוד ציין כי "היית מוכן לעשות למען הילדים שלך הכול, גם להקריב את עצמך. יחסרו לי השיחות הארוכות שלנו. דיברת הרבה על אהבתך לאדמה ולעצי הזיתים. תמיד ציינת את אהבתך לילדיך ורק החודש סיפרת כמה אתה גאה באדם הבן שלך. כאשר כל האורות במשרדים כבו, האור במשרד שלך דלק. אתה השקעת בלימודים ושקדת על הדוקטורט שלך. הצלת את חיי בתך תמורת חייך שלך. אנו מצדיעים לך. יהי זכרך ברוך".
ח"כ פטין מולא, שכנו של אבו ריש, כינה אותו בדברי הפרידה "האמיץ, החבר הנאמן, ואוהב האדם". מולא ציין כי האני כיבד את כל מי שהכיר ועבד איתו, ואמר: "היית איש משפחה למופת, אבא מושלם לילדיך".
אחיינו של אבו ריש, מופיד, סיפר הבוקר לאולפן ynet על השתלשלות האירועים. "האני רצה לבלות עם משפחתו וחבריו בחוף הים, והגיע לאזור חוף הקשתות שליד ראש הנקרה", סיפר האחיין. "הוא הביא ציוד מהרכב ואשתו צעקה לו 'הים סוחף את הבנות'. הוא והחבר שהיה איתו קפצו למים, והם הצליחו למשוך את הילדה החוצה, היו גם כמה חבר'ה שעזרו להם שם תוך כדי החילוץ", אמר אבו-ריש.
6 צפייה בגלריה
האני אבו ריש ובתו דימא
האני אבו ריש ובתו דימא
"מעבר להיותו מפקד, היה בן אדם". האני אבו ריש ובתו דימא
(מתוך טיקטוק)
"האני היה איש חיל הים, סגן מפקד דבור. הוא הכיר את הים, קרא את הים. הרגיע את אשתו תוך כדי ריצה למים שהוא יודע איך לפעול. ממש קשה להסביר איך זה קרה". מופיד ספד לאחיינו. "האני הוא דוד שלי, אבל גדלנו יחד. איש ענק, קשה לדבר עליו בלשון עבר. רק לפני יומיים הלכנו ביחד להגיד שלום וברכה לכל אנשי הדת בכפר. רק לפני שבוע בישרו לנו שקיבל את הדוקטורט שלו מאוניברסיטה ברומניה, עוד חודש היה אמור לנסוע להביא את הדוקטורט".
על האווירה בירכא אמר מופיד כי "האני היה איש עבודה, איש מצוינות. כל הכפר והמשפחה בשוק, מאוד כואב לי. גם בשב"ס כולם כאבו את מותו. בן אדם שאהב לעזור, פיקח וחכם. אנחנו הדרוזים מאמינים בגלגול נשמות, לכל אדם והשליחות שלו. הוא עשה את השליחות שלו והוא אמור להמשיך אותה בדור הבא. מאוד קשה למשפחה, למרות האמונה שהגוף שלנו זה רק חליפה והנשמה שלנו יכולה להמשיך בשליחויות בגלגולים הבאים".

גם אופיר חנדלי, קצין האג"ם של כלא עופר, כאב את לכתו של אבו-ריש: "אפשר להגיד על הבן שהתחיל דרכו מלמטה. היה עתיד לצאת לקורס מפקדי בתי סוהר. רואים גם במעשה האחרון שלו את הערכיות. לא חשב על עצמו". הוא הוסיף כי "כולם בכלא קיבלו את זה בתדהמה. מעבר להיותו מפקד הוא היה בן אדם, ידע לדבר ללב הסוהרים, ידע להקשיב. מהיכרות אישית אני יכול להגיד שחיכה לו עתיד מזהיר בארגון".
מהמועצה האזורית מטה אשר נמסר: "אנו עצובים ומצרים על מקרה הטביעה הנורא. אנו חוזרים ומבקשים מהציבור לרחוץ רק בחופים מוכרזים ורק בשעות פעילות המצילים. לאורך קו החוף ישנם שלטים רבים המורים על חופים מוכרזים ועל מקומות בהן אסור לרחוץ. אנא הקפידו על הכללים כדי שנעבור את הקיץ בשלום".
ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס אתמל למותו של אבו ריש: "עצוב וכואב על מותו של קצין שב"ס, סג"ד האני אבו-ריש ז"ל, שטבע למוות בעת שהציל את בתו מטביעה. בשם ממשלת ישראל אני שולח תנחומים חמים למשפחתו. האני היה סמל למקצועיות ומסירות. מלאכת חייו נטועה בתרומה אדירה לביטחון ישראל. ערך הצלת החיים הוביל אותו בחייו ובמותו. יהי זכרו ברוך".
פורסם לראשונה: 11:31, 12.07.22