4 צפייה בגלריה
הודה בשיחה עם עשרות קצינים וטייסים: "הפגיעה מעמיקה ככל שחולף הזמן"
הודה בשיחה עם עשרות קצינים וטייסים: "הפגיעה מעמיקה ככל שחולף הזמן"
הודה בשיחה עם עשרות קצינים וטייסים: "הפגיעה מעמיקה ככל שחולף הזמן"
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, הודה היום (שישי) בשיחה עם כ-60 קצינים וטייסים בבסיס הקריה כי יש פגיעה מתוחמת בכשירות צה"ל, בעיקר בחיל האוויר. לפי רוח דבריו, הפגיעה המשמעותית ביותר היא אכן בחיל האוויר, שהוא מפקדו, אך לא ניתן לדעת אם בעוד חודש תהיה פגיעה גדולה יותר.
הוא טען כי כרגע הצבא כשיר למלחמה, עם זאת הפגיעה בכשירות "הולכת ומעמיקה ככל שחולף הזמן", כלשונו. מרוח דבריו של מפקד החיל עלה כי הפגיעה בחיל האוויר היא בטייסות המבצעיות כליבת הכשירות של החיל, במטה המבצעי, בביה"ס לטיסה וביחידות הבקרה האווירית. לדבריו, ייקח זמן להכשיר חלופות במטה והחודש גם כך אין תרגילים. האתגר יגיע מהחודש הבא - עם חידוש האימונים הגדולים.
4 צפייה בגלריה
סגן י'
סגן י'
"חיל האוויר עדיין כשיר, אבל פחות"
(צילום: דובר צה"ל)

האלוף בר ציין כי מתנהלות שיחות אישיות עם קצינים וטייסים שהודיעו על הפסקת או הקפאת שירותם. בשיחה הוא הסביר כי חיל האוויר עדיין כשיר, "אבל פחות". לפי רוח הדברים של מפקד החיל הלכידות מאוד נפגעה. בצה"ל מעריכים כי חיל האוויר לא יהיה אותו דבר, "גם אם כולם יחזרו מחר" וכי קיימת פגיעה גם במערכים נוספים, במפקדות ובקרב כוחות היבשה. תמונת המצב משוקפת מעלה עד לשר הביטחון ולראש הממשלה.
בר הוסיף כי "האמון במפקדי הטייסות ובמפקד חיל האוויר הוא קריטי". הוא ציין כי שימוש בחיל האוויר כדי להשפיע על סוגיות פוליטיות-מדיניות הוא פסול. "לא ניתן לפגוע באמון הציבור בחיל", אמר. הוא ציין כי בבית הספר לטיסה יש כבר משמרות כפולות של מדריכים בקורס טיס והצבות חירום של טייסים בתפקידי מטה.
בצה"ל ציינו שבמהלך השיחה אמר בר כי "תמונת המצב על כל גווניה מנותחת על בסיס יום יומי על בסיס כל המידע שיש בידינו ומשוקפת מעלה באופן קבוע. יש לנו אחריות ביטחונית על הכתפיים, בצד הקושי שיש לחלקכם, מצפה שתמשיכו להגיע". עוד הוסיף האלוף בר כי "בסוגיית האמון, מהות תפקידי היא לעמוד על המשמר ולהשאיר את החיל נקי וטהור. האמון במפקד הטייסת ובמפקד החיל הוא קריטי. האמירה על אי-ההתייצבות, פוגעת בצה"ל. חיל האוויר מייצר מטריה אווירית 24/7 לתושבי מדינת ישראל. מרעש המטוסים הממריאים למשימות ועד יירוט כיפת ברזל - זה אמון הציבור".
לסיום הוא ציין כי גם הרמטכ"ל הרצי הלוי וגם הוא "מגנים בכל פורום השתלחויות באנשי המילואים כמו גם במשרתים כולם".

בצה"ל מתעקשים: "עלייה בטרור היהודי"

באשר למחזור הגיוס אוגוסט, בצה"ל מעדכנים כי הקצב עד כה משביע רצון עם 1,200 מתגייסות חדשות ללחימה לצד 400 תצפיתניות אך יש היערכות לירידה במוטיבציה במחזורים הקרובים - מחודש נובמבר הקרוב. בצה"ל התריעו גם היום מהמשך התיוג הפוליטי למשרתים, שיוצר "שיסוי ופילוג בתוך היחידות".
בצה"ל גם התייחסו לדבריו של דובר צה"ל ב-ynet Live מוקדם יותר השבוע והתעקשו, חרף הביקורת מחברי הקואליציה, כי "קיימות עובדות שמגובות בנתונים על עלייה בטרור היהודי שמגדיל את הטרור הפלסטיני". על החקירה בנוגע לעימות הקטלני בכפר בורקה, שבמהלכו נורה למוות קוסאי מעטאן בן ה-19, ציינו בצה"ל כי החקירה נמשכת, בצל הגינוי החריף מארה"ב.
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
צה"ל עדכן כי חקירת הרצח של קוסאי מעטאן נמשכת
(צילום: AP /Nasser Nasser)
4 צפייה בגלריה
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
יחיאל אינדור. מעצרו הוארך
(מתוך טוויטר)
מוקדם יותר היום בית משפט השלום בירושלים האריך בחמישה ימים נוספים את מעצרו של יחיאל אינדור שחשוד ברצח הצעיר הפלסטיני. השופט ציון סהראי ציין בהחלטתו כי "עיון בחומרים החדשים מלמד כי החשד הסביר בעניינו של המשיב התחזק במידה מסוימת, והתחזקות מסוימת זו מצדיקה את הותרתו במעצר לפרק זמן נוסף. אין משמעות הדבר כי טענת ההגנה העצמית נשללה או נסתרה".
בתחילת הדיון התברר כי המשטרה הסירה את המניע הגזעני מהחשדות, וכעת אינדור חשוד בגרימת מוות בכוונה או באדישות (עבירה מקבילה לרצח), התפרעות שסופה נזק, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש מהלכי משפט. נציג המשטרה אמר כי בבורקה לא היה ירי באוויר אלא כוון כלפי אנשים.

פרקליטי החשוד טענו שגם אם הירי בוצע בכינון ישיר כלפי אנשים - אזי שמדובר בהגנה עצמית. "כל הסיטואציה שאנחנו מכירים מבחינתו זה לא מדובר בהגנה עצמית. מי שרעול פנים לא מתגונן", נאמר בהתייחס לסברה במשטרה ובשב"כ ששוללת את הטענה להגנה עצמית. הדיון נערך בהיעדרו של אינדור שעדיין מאושפז בבית החולים שערי צדק בירושלים, לאחר שבעימות בכפר הפלסטיני הוא נפצע קשה מפגיעת סלע בראשו. מצבו השתפר מאז, והוא בהכרה מלאה.
בתום סאגה משפטית שכללה דיונים בערכאות שונות, שוחרר ביום רביעי למעצר בית אלישע ירד, איש עוצמה יהודית לשעבר, שלפי החשד היה מעורב ברצח הצעיר הפלסטיני ובשיבוש מהלכי חקירה. בצאתו למעצר הבית חייך ירד ואמר: "אין כמו בבית חברים". הפרקליטות עוד ביקשה אתמול לקיים דיון נוסף בעניין שחרורו למעצר בית, אך בית המשפט העליון דחה את בקשתה.
במקביל, בית המשפט הצבאי במחנה עופר הורה אתמול לשחרר את ארבעת הפלסטינים, אב ושלושת בניו, שנחשדו בגרימת חבלה חמורה בנסיבות מחמירות במהלך העימות בבורקה. השופט רב-סרן ברק טמיר ציין בהחלטתו כי "אין חשד סביר למיוחס להם".