הותר לפרסום כי חיזבאללה הצליח לגרום נזק ליכולות הגילוי בבסיס הבקרה האווירית של חיל האוויר (יב"א 506) במירון במטח החריג אתמול (שבת). בצבא אישרו הערב כי נגרם נזק לחלק מתשתיות הגילוי ביחידת הבקרה האווירית, אך אמרו שהיתירות הקיימת אפשרה את המשך פעילות היחידה האסטרטגית להגנת שמי המדינה. הנזקים שנגרמו לשתי כיפות ההגנה בבסיס מתוקנים.

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התייחס הערב בהצהרתו לפגיעה במירון - ואמר כי "אנחנו מתחקרים את האירוע כדי ללמוד, להשתפר ולחזק את מערך ההגנה במרחב. לא היו נפגעים בתקיפה הזו". לדברי הגרי, "המתקן עובד למרות הפגיעה". הוא ציין כי צה"ל הגיב בתקיפת נכסים משמעותיים של חיזבאללה, וחיסל שבעה מפעיליו בגבול. "הפגיעות שלנו פוגעות בכוח רדואן ומביאות להרחקתו מהגבול", אמר הגרי. "אנחנו נמשיך לפעול כדי להביא למציאות אחרת בצפון. יש לנו אתגר בצפון ואנחנו נכונים לו. לקחנו מחיזבאללה יכולות שבנה שנים כדי לפגוע בעליונות האווירית שלנו. המטוסים נעים בעליונות מלאה".
גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס היום לעימות הגובר עם חיזבאללה. "חיזבאללה החליט להיכנס לתוך המלחמה הזו. אנחנו גובים ממנו מחירים הולכים וגוברים כל הזמן - הוא שילם אתמול בשבעה הרוגים, הוא שילם אתמול בשתי מטרות מאוד מאוד חשובות, ואנחנו הולכים ומעלים את המחיר שהוא משלם", אמר.

3 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל באוגדת יהודה ושומרון: גובים מחיר הולך ועולה מחיזבאללה. אם נגיע למלחמה נלחם בהצטיינות
הרמטכ״ל באוגדת יהודה ושומרון: גובים מחיר הולך ועולה מחיזבאללה. אם נגיע למלחמה נלחם בהצטיינות
"אם נגיע למלחמה עם חיזבאללה - נעשה זאת מצוין". הרמטכ"ל הלוי
(צילום: דובר צה"ל )
הוא הוסיף: "יש לנו אחריות וחובה להחזיר את תושבי הצפון בביטחון, לא מתוך כורח, בביטחון לבתים. זה יגיע או על ידי זה שהלחץ שאנחנו מפעילים עכשיו הולך ועולה ויעשה את העבודה ונייצר מציאות אחרת לגמרי, או שנגיע לעוד מלחמה. נעשה אותה בהצטיינות, ולמרות שאנחנו אחרי לחימה ארוכה כבר ואתגרים בהרבה זירות, אנחנו נדע לעשות את זה מצוין. כדי להגיע למטרות המלחמה יש לנו עוד דרך ארוכה ולכן הדבר הזה ייקח זמן".
עוד אמר הרמטכ"ל: "שנת 2024 תהיה מאתגרת. אנחנו נהיה בלחימה בעזה כל השנה, זה בוודאות, והדבר הזה יחזיק גם את הזירות האחרות, בוודאי ביהודה ושומרון, במידה מסוימת של ערנות, של רצון להוציא טרור. זה יהיה מאוד בידיים שלנו כמה נצליח למנוע, כמה נצליח לסכל. מה התפקיד שלנו? מקסימום נחישות בלחימה, בסיכול, בלחימה בטרור, בלהיכנס לבית, בלהרוג את המחבל. מקסימום נחישות וערכים".

איראן מנסה לדחוף

מאז המטח הכבד של חיזבאללה, צה"ל מרחיב את התקיפות נגד צבא הטרור השיעי, כולל השמדה יומית של עמדות הזנקה ותצפית של כוחות רדואן שממוקמות מול הגליל. בצבא מזהים שאיראן מנסה לדחוף את שלוחיה באזור, ובראשם חיזבאללה, לתקוף את ישראל ככל שמתרבים ההישגים הצבאיים ברצועת עזה - כדי לנסות להסיט את תשומת הלב של צה"ל מהלחימה מול חמאס.
הסערה סביב הפגיעה בבסיס החלה אמש, אז חיזבאללה פרסם סרטון שבו נראה המטח החריג לבסיס יב"א הצפונית, שמכונה "העיניים של המדינה בצפון". בתיעוד טען חיזבאללה שפגע ישירות בכיפות ההגנה בבסיס, ש"אחראי על יצירת התמונה האווירית ותמונה של כל כלי הטיס הנמצאים במרחב האווירי באזור". ניתן לראות בתיעוד טענה לפגיעה בשתיים משלוש הכיפות.
3 צפייה בגלריה
חיזבאללה טוען כי ישנן פגיעות בכיפות
חיזבאללה טוען כי ישנן פגיעות בכיפות
מתוך סרטון חיזבאללה
מערך הבקרה בחיל האוויר אחראי על בקרת התנועה האווירית בכל המרחב האווירי של ישראל. עליו לגלות ולזהות ניסיונות חדירה, להפעיל את מערכות הנשק השונות ולהכווין את כלי הטיס המיירטים - לצד סוללות ההגנה האווירית - לעבר מטרות אוויריות עוינות.
בסרטון הסביר חיזבאללה בערבית על הבסיס שהותקף: "בסיס מירון, יב"א 506, נמצא במרחק 8 ק"מ מהגבול הלבנוני. גובהו 1,200 מטר מעל פני הים, ושטחו 160 אלף מטר מרובע". חיזבאללה ציין כי מדובר ב"מרכז הפיקוד והשליטה האווירי בצפון ישראל, שמשימתו ארגון, תיאום וניהול מבצעים אוויריים בסוריה, לבנון, טורקיה וצפון האגן המזרחי של הים התיכון".

לפי חיזבאללה, מדובר ב"מרכז ראשי לפעולות שיבוש אלקטרוני בגזרה הצפונית", ובבסיס שוהים "חיילים וקצינים רבים". כמו כן, נכתב, יש בו "מכ"מים למעקב וגילוי לטווח רחוק", והוא "כולל חדר בקרה ושליטה בכטב"מים לצורכי סיור, ויש בו מערכות תקשורת דיגטלית".
ארגון הטרור טען אתמול בבוקר כי המטח, שבו שוגרו עשרות רקטות לשורת יישובים בגבול, היה "תגובה ראשונית" לחיסול של סאלח אל-עארורי בביירות. צה"ל השיב בתקיפות בלבנון עצמה, ובין השאר פגע בבסיס טילי קרקע-אוויר של חיזבאללה. ארגון הטרור הודיע אתמול על מותם של שישה ממחבליו.