עשרות מנהיגים שלחו ברכות - ואתרים מסביב לעולם הוארו בכחול לבן: כמדי שנה שלחו ראשי מדינות אגרות ברכה, הפעם לנשיא המדינה יצחק הרצוג, לרגל יום העצמאות של ישראל. בין המברכים החשובים: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא סין שי ג'ינפינג, נשיא צרפת עמנואל מקרון - והמסקרן מביניהם, לאור התקופה, הוא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

"אני מוסר את איחוליי הכנים לרגל יום העצמאות של מדינת ישראל", כתב פוטין באגרת ששלח להרצוג. "אני סבור כי היחסים בין רוסיה לישראל, המבוססים על עקרונות הידידות והכבוד ההדדי, ימשיכו להתפתח לטובת עמינו ולטובת חיזוק השלום והביטחון במזרח התיכון. אני מאחל לך בריאות טובה והצלחה רבה, וכן שמחה ושגשוג לכל אזרחי ישראל".
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין ובנט בפגישה הראשונה
(צילום: AFP)
נשיא ארצות הברית ביידן הזכיר כי ארה"ב הייתה הראשונה בעולם שהכירה בישראל כמדינה עצמאית, 11 דקות לאחר הקמתה הרשמית. "לכבוד הוא לי לשלוח את מיטב האיחולים של אזרחי ארה"ב ליום הולדתה ה-74 של מדינת ישראל", כתב ביידן. "ב-74 שנים של קדמה ושותפות, השגנו הרבה מאוד ביחד. החל משיתופי פעולה במחקר מדעי וטכנולוגי פורץ דרך ועד יצירת קשרים אזוריים חדשים שיבטיחו את ביטחונה של ישראל. השותפות בין ישראל וארה"ב הייתה חיונית לארצות הברית ואני סבור שגם לישראל. הקשרים בינינו איתנים. ואני גאה לעמוד לצד ישראל היום ותמיד. יום עצמאות שמח!".
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן פרסם הצהרה מטעמו שבה בירך את הישראלים לרגל יום העצמאות: "הקשרים בין שתי המדינות שלנו אשר מבוססים על הרעיונות הדמוקרטיים המשותפים אינם ניתנים לערעור. ארה"ב נותרה איתנה במחויבות שלה לביטחון ישראל ומעריכה את השותפות שלנו מול האתגרים העולמיים, כולל האיומים מאיראן. ארה"ב מצפה להמשיך את העבודה שלנו עם ישראל ליצירת מזרח תיכון של שלום, ביטחון ושגשוג, כולל דרך בניית גשרים נוספים בין ישראל לשכנותיה. יום עצמאות שמח".
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הראשונים להכיר בישראל כמדינה עצמאית". הנשיא ביידן
(צילום: AP)
שבועיים לאחר שנבחר בשנית לתפקיד, נשיא צרפת עמנואל מקרון הבטיח שישראל תוכל לסמוך עליו בכל הנוגע לחיזוק היחסים. "אתם מכירים את החיבור העמוק שלי לישראל, לקרבה בין מדינותינו ישנם שורשים המתחילים בקשרים האנושיים שמחברים בינינו. אתם יכולים לסמוך עלי שאפעל לחזק את זה בכל הרמות, כולל באיחוד האירופי. מאחל לכולכם, ממני ומצרפת כולה, חג עצמאות שמח".
מנהיג נוסף ששלח את ברכותיו בעיתוי מעניין מבחינת יחסי המדינות הוא נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שלפני חודשיים אירח את הנשיא הרצוג לביקור היסטורי בארמונו. "בתקופה החדשה של היחסים בינינו, שהחלה עם ביקורו של כבוד הנשיא במרץ האחרון, אני מאמין באמת ובתמים ששיתוף הפעולה בין מדינותינו יתפתח בצורה שתשרת את האינטרסים הלאומיים ההדדיים שלנו, כמו גם את השלום והיציבות האזורית", כתב.
8 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פגישה ב מוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר אוקראינה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פגישה ב מוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר אוקראינה
"יכולים לסמוך עליי". עמנואל מקרון
(צילום: AP)
שי ג'ינפינג, נשיא סין - שהיה הנשיא הסיני הראשון ששוחח עם נשיא ישראלי עם היבחרו של הרצוג - אמר כי "מאז כינון היחסים הדיפלומטיים בין סין לישראל לפני 30 שנים, שתי המדינות שמרו על יחסים קרובים בכל הרמות, כאשר שיתופי הפעולה בין שני העמים המשיכו לצמוח והידידות המשיכה להעמיק. בשיחת הטלפון שלנו אשתקד, הגענו להסכמה נרחבת על יחסינו הבילטרליים ועל נושאים שחשובים לשני הצדדים. מכיוון שאני מייחס חשיבות גבוהה ליחסים בין סין לישראל, ברצוני לעבוד יחד איתך על מנת להעמיק את האמון הפוליטי בין סין לישראל, להעצים את שיתופי הפעולה לטובת שני הצדדים, להרחיב ידידויות, ולהביא את השותפות החדשנית המקיפה של סין וישראל לגבהים חדשים. אני מאחל שמדינת ישראל תזכה לשגשוג, ואושר לאזרחיה".
נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, שלח ברכה מצולמת שבה אמר כי "מתוך הכרה באשמה ההיסטורית הכבדה על פשעי הנאצים נגד העם היהודי, אנו הגרמנים חשים התרגשות עמוקה מהידידות עם ישראל. על האמון הייחודי והחדש הזה, נהיה אסירי תודה לעד".
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הסתפק בציוץ שבו כתב: "אני מאחל לישראל ולידידיי יצחק הרצוג ונפתלי בנט יום עצמאות שמחץ הממלכה המאוחדת תמיד עמדה לצד ישראל וזכותה לחיות בצורה שכל מדינה צריכה לחיות בה: בשלום, בשגשוג, ובביטחון".
8 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין עם נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר בברלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין עם נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר בברלין
"אסירים תודה על האמון של ישראל". נשיא גרמניה
(צילום: AFP)
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי שלח ברכה מצולמת שבה ציין: "על אף שזהו פרק חדש ביחסינו, ליחסים בין מדינותינו ישנה היסטוריה עתיקה מאוד. אני מקווה כי נוכל להעמיק אף יותר את יחסינו בשנים הבאות". גם הנשיא ראם נאת' קובינד בירך ואמר כי "קיים פוטנציאל רב לשיתופי פעולה בין מדינותינו, וברצוננו להעמיקם".
מלך ספרד, פליפה השישי, כתב לנשיא: "לרגל יום העצמאות של מדינת ישראל, ברצוני להעביר את ברכותיי הלבביות ביחד עם הממשלה והעם הספרדי. אנא קבל את איחוליי לרווחה אישית, לשלום ולשגשוג של העם היקר של מדינת ישראל."
נשיאת יוון קתרינה סקלרופולו, שגם היא אירחה לאחרונה את הנשיא הרצוג, כתבה: "אני שמחה להכיר בכך שיוון וישראל, שתי מדינות עם מורשות היסטוריות עתיקות יומין, כוננו בתוך זמן כל כך קצר קשר עמוק ואסטרטגי". נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס הוסיף: "מעמד זה מעניק לנו הזדמנות לחגוג את ההעמקה וההרחבה היוצאת-דופן של היחסים האסטרטגים בין ממשלות קפריסין וישראל בכל התחומים והידוק הקשרים בין עמינו".
8 צפייה בגלריה
מטס חיל האוויר מחוף ת"א
מטס חיל האוויר מחוף ת"א
מטס חיל האוויר מעל חופי תל אביב, היום
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
חוגגים יום העצמאות ה-74 בחולון
חוגגים יום העצמאות ה-74 בחולון
החגיגות בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה ציין בברכה מצולמת כי ישראל ויפן מציינות 70 שנים של יחסים דיפלומטיים ואמר: "אני נחוש להביא את היחסים בין יפן לישראל לגבהים חדשים ולפעול למען מימוש השלום במזרח התיכון. אני מאחל קידמה ושגשוג לישראל, ואושר רב לאזרחיה".
נשיא קולומביה, איוון דוקה מארקס, אותו אירח הנשיא לביקור ממלכתי בישראל בנובמבר שעבר, שלח ברכה מצולמת שבה אמר כי "לכבוד הוא לי לשלוח את ברכותינו למדינת ישראל על יום הולדתה ה-74. עובדה זו מעוררת בנו השראה רבה, בגין החוסן של העם היהודי, אשר הפך את ישראל לאומה של פיתוח וחדשנות".
ברכות נוספות הגיעו מנשיא צ'כיה מילוש זמאן, שאמר כי "ישראל היא מדינה שקרובה לליבי, והבית השני שלי. בגלל זה אני אומר ברבים, בפרפרזה למילים של ג'ון פ' קנדי, 'אני יהודי'!", נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה אין שהביע את תקוותו לקדם את היחסים בין ישראל לקוריאה, וכן ממלך הולנד, מלך תאילנד, נשיא אוסטריה, נשיא רומניה, נשיא קזחסטן, נשיא גואטמלה, נשיא שוויץ, נשיא פורטוגל, נשיא איטליה, נשיא מלטה, נשיא ליבריה, נשיא אירלנד, נשיא ויאטנם, נשיא סרי לנקה, נשיא גאנה, נשיא מונגוליה, נשיא טורקמניסטן, נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו והמושל הכללי של אוסטרליה.

מניו יורק ועד חוף השנהב: חגיגות גם בעולם

ברחבי העולם ציינו רשויות וגופים שונים את יום העצמאות הישראלי בדרכם: בשבדיה נערך משט הצדעה לכבוד ישראל ובנייני ציבור רבים הוארו בצבעי כחול לבן. גם עיריית ניו יורק האירה את הבניין בכחול ולבן, וכך גם מטה גוגל באטלנטה, אולם הבית של קבוצת הכדורסל שיקגו בולס וגלגל הענק בנייבי פיר שבשיקגו. גם העירייה בסן פרנסיסקו והאמפיתיאטרון המקומי הפכו לכחולים-לבנים.
8 צפייה בגלריה
הארת בניין עיריית ניו יורק מואר בכחול לבן
הארת בניין עיריית ניו יורק מואר בכחול לבן
בניין עיריית ניו יורק מואר בכחול ולבן
(מתוך טוויטר)
8 צפייה בגלריה
שיקגו מוארת בחול לבן
שיקגו מוארת בחול לבן
אולם הבית של השיקגו בולס
(צילום: הקונסוליה הכללית בשיקגו)

גם בניין העירייה בוונקובר שבקנדה, בית המחוקקים של וויניפג, ובניין העירייה של טורונטו קושטו לכבוד יום העצמאות הישראלי. בחוף השנהב שבאפריקה, עשרות כנסיות ערכו מפגן הנפת דגלי ישראל, ואוונגליסטים תומכי ישראל בגואטמלה תלו 5,000 דגלי ישראל ברחבי הבירה גואטמלה סיטי. הנשיא עצמו בירך את ישראל בעברית ואמר "שלום עליכם".