3 צפייה בגלריה
תום ניידס
תום ניידס
ניידס
(צילום: AP)
כיממה לאחר דבריו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, לפיהם הממשלה בראשותו של נתניהו היא "הקיצונית ביותר שהוא זוכר", שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שיסיים את תפקידו בקרוב, אמר היום (שני) ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ממשל ביידן לא יכול שלא להתערב במדיניות פנים ישראלית כשהוא רואה שישראל "יורדת מהפסים" בגלל המהפכה המשפטית. בשליחות הנשיא ביידן, הדגיש ניידס כי "אחת ההודעות ששלחתי לראש הממשלה הייתה ללחוץ על הבלמים, להאט את הקצב. נסה להגיע לקונצנזוס".
ניידס הודה כי זה נדיר שממשל אמריקאי מתערב בענייני פנים של מדינות אחרות, אבל המהפכה המשפטית, לדבריו, עוררה סימני שאלה לגבי האסמכתות הדמוקרטיות של ישראל והקשר בינה ובין ארה"ב, אותו הוא מכנה "כמו קרובי משפחה". "עם זה לפעמים מגיע מחיר נמוך, שמתבטא כשאנחנו חושבים שהדברים יורדים מהפסים", הוא הסביר.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לדברי ניידס, ממשלת נתניהו "מזרזת דברים שבסופו של דבר יכולים להיות להם השלכות ענקיות". נתניהו ולוין, אתמול
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
ניידס לא התייחס בדבריו פרטנית לסעיפים בעייתיים בחקיקה בעיני ממשל ביידן, אך הוא הסביר שהכוונה לפגיעה במוסדות הדמוקרטיים של ישראל, שהאמריקנים נוהגים לשבח כשהם מגנים על ישראל בפורומים בינלאומיים. לדבריו, הבעיה האמיתית של הבית הלבן היא שממשלת נתניהו "מזרזת דברים שבסופו של דבר יכולים להיות להם השלכות ענקיות, לפחות מבחינה תפיסתית, על מה שהופך את ישראל לנהדרת".
בהתייחס למבצע הצבאי בג'נין אמר ניידס כי "למען ביטחונה של מדינת ישראל הדבר החשוב הוא לשמור על קור רוח בגדה המערבית", והוסיף כי "גם הישראלים וגם הפלסטינים חוששים שהרשות הפלסטינית עלולה לקרוס בגלל שהיא סובלת ממחסור בכספים ולגיטימציה פנימית".
הוא קרא ליו"ר מפלגת רע"מ מנסור עבאס "הגיבור שלי", כמי שהפך למנהיג הערבי-ישראלי הבכיר הראשון שהכיר בישראל כמדינה יהודית. "אנחנו צריכים יותר עבאסים של מנסור ופחות אנשים אחרים, שיישארו חסרי שם", אמר.
הנשיא ביידן, נזכיר, התבטא אתמול באופן חריג בריאיון לרשת CNN נגד מדיניות ממשלת ישראל ביהודה ושומרון ואמר כי "זו הממשלה הקיצונית ביותר שראיתי מימי גולדה מאיר". לדבריו, "שרים שאומרים 'אנחנו יכולים להתנחל בכל מקום שנרצה' הם חלק מהבעיה" - כשהוא מתייחס בעיקר לחברי מפלגות הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ועוצמה יהודית של איתמר בן גביר.
3 צפייה בגלריה
ביידן מתח ביקורת על ה"ממשלה הקיצונית ביותר", סמוטריץ' הגיב
ביידן מתח ביקורת על ה"ממשלה הקיצונית ביותר", סמוטריץ' הגיב
ביידן מתח ביקורת על ה"ממשלה הקיצונית ביותר", סמוטריץ' הגיב
(צילום: AFP, רויטרס)
ביידן התחמק מהשאלה האם יזמין את נתניהו בקרוב לביקור בבית הלבן ואמר כי נשיא המדינה יצחק הרצוג יגיע בקרוב. "נתניהו עוד מנסה לפתור את הבעיות בקואליציה", אמר, כשברקע ההצבעה היום על ביטול עילת הסבירות.
שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' הגיב היום לדבריו של הנשיא ביידן ואמר כי "זכותו להביע ביקורת, זכותנו וחובתנו להמשיך ולפעול למימוש השליחות של אזרחי ישראל, להגן על עצמנו ולבנות את ארץ מולדתנו". סמוטריץ', חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ניסה לצנן את האווירה המתוחה בין ישראל לארה"ב וציין: "אני מכבד את הנשיא, שיתוף הפעולה והיחסים בין המדינות חזקים מאי-פעם. זה לגיטימי שיהיו גם חילוקי דעות".
נציין כי מאז כניסת השר סמוטריץ' לתפקידו במשרד הביטחון חל, לדברי גורמי ביטחון באזור, שינוי במדיניות ישראל מעבר לקו הירוק. כלפי חוץ השינוי נראה בהחלטות נקודתיות שונות, דוגמת ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, מתן אישורי בנייה, הכשרת המאחז אביתר ותשעה מאחזים נוספים, אולם השינויים הם גם בצורת הפעולה של ישראל עד כה ביהודה ושומרון.
גורם ביטחוני בכיר אמר בשבוע שעבר כי "לאמריקנים מאוד קשה עם הפשיעה הלאומנית. הם מאוד מודאגים, בטח אחרי האירועים בתורמוס עיא (רוב התושבים בכפר הם אזרחים אמריקנים). זאת לצד המאחזים. קשה לדעת מה יתפתח, אבל יש פה אירועים מאוד מורכבים שיכולים להביא לסיטואציה מבצעית מורכבת".