המערכת הפוליטית באוסטרליה סוערת היום (ב') בעקבות הגילוי כי ראש הממשלה לשעבר סקוט מוריסון מינה עצמו בזמן מגפת הקורונה לכמה תפקידי שר מבלי לעדכן על כך את הציבור – ואפילו חלק מהשרים שאיישו באותו הזמן את התפקידים שלקח לו – כך שבאותו תיק החזיקו למעשה שני שרים בעת ובעונה אחת. ראש הממשלה המכהן, אנתוני אלבניזי, כבר הודיע כי פנה לייעוץ משפטי כדי לבדוק כיצד לטפל בפרשה, והוא מבטיח חקירה מהירה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון מודה ב הפסד ב בחירות
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון מודה ב הפסד ב בחירות
רה"מ לשעבר מוריסון. הגיבוי ממשרד המושל לא מפזר את השאלות
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
אנתוני אלבניזי מנהיג הלייבור יכהן כ ראש הממשלה של אוסטרליה
אנתוני אלבניזי מנהיג הלייבור יכהן כ ראש הממשלה של אוסטרליה
רה"מ המכהן אלבניזי. "בלתי מתקבל על הדעת, מעשים מוזרים"
(צילום: AFP)
מוריסון כיהן כראש ממשלת אוסטרליה בשנים 2022-2018, והוא פינה את התפקיד לאלבניזי ממפלגת הלייבור במאי האחרון, אחרי שהמפלגה הליברלית שלו, מפלגת מרכז-ימין, ספגה תבוסה בבחירות הכלליות ואיבדה את השלטון לשמאל אחרי תשע שנים. כעת מתברר שבמהלך מגפת הקורונה מינה עצמו לשר הבריאות, שר הכלכלה ושר המשאבים ולשורה של תפקידים נוספים מבלי לעדכן בכך את הציבור, את הפרלמנט או את הבוחרים. בחלק מהמקרים נמנע אפילו מלעדכן בעניין את בעלי התפקידים שהחזיקו בתיקים שלקח לעצמו.
באוסטרליה פוליטיקאים המתמנים לתפקידי שר ולתפקידים בכירים אחרים נבחרים על-ידי ראש הממשלה, ובדרך כלל הם מושבעים על-ידי המושל הכללי – הנציג של מלכת בריטניה באוסטרליה – בטקס רשמי המוקלט ומתועד לתועלת הציבור. לפי הדיווחים, ההליך הזה לא התקיים במינויים האמורים שביצע מוריסון. בעקבות החשיפה הואשם מוריסון על-ידי ראש הממשלה הנוכחי אלבניזי כי ריכז בידיו סמכויות באופן בלתי הולם: "אתם יודעים, זה לא איזה מועדון פוטבול מקומי, זו ממשלת אוסטרליה, והסתירו מהעם האוסטרלי את חלוקת התפקידים", אמר אלבניזי, וכינה את המעשים "בלתי מתקבלים על הדעת" ו"פשוט מוזרים". "הוא הפעיל ממשלת צללים. זה מעשה נחות שהיינו מתייחסים אליו בגיחוך אילו היה מדובר במדינה לא-דמוקרטית".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון
בינתיים לא מגיב. רה"מ לשעבר מוריסון
(צילום: EPA)
אן טוומי, מומחית למשפט חוקתי, תיארה הבוקר את המעשים המיוחסים למוריסון כ"ביזאריים", ואמרה שמשמעותם היא שייתכן שאפשר יהיה לקרוא תיגר על חלק מההחלטות שקיבלה הממשלה בימי כהונתו. "החשאיות שבה זה נעשה פשוט ביזארית", אמרה. "כלומר, אפשר לתהות מה לא בסדר עם האנשים האלה אם הם צריכים לעשות הכול בסודיות. זה פשוט לחלוטין לא-הולם. אנחנו חיים בדמוקרטיה, והיא מחייבת שקיפות".

לשר האוצר נודע מהתקשורת: "לא היית לבד בתפקיד"

לפי דיווחי העיתון The Australian, מוריסון מינה עצמו לשר הבריאות בשנת 2020 בזמן שבתפקיד כיהן – במקביל לו – גרג האנט, והוא עשה זאת כדי למנוע את ריכוז הכוח בידי אדם אחד בימים שבהם ננקטו צעדי חירום בריאותיים כדי לעצור את התפשטות הקורונה. לפי הדיווח, האנט הסכים ב-2020 לחלוק את התפקיד, בין השאר למקרה שיידבק בקורונה ולא יוכל למלא אותו. בהמשך מינה עצמו מוריסון גם לשר המשאבים, תפקיד שבו ניצל את סמכותו כדי לבטל פרויקט גז גדול מול חופי סידני. מי שכיהן אז כשר המשאבים אל מול הציבור היה קית' פיט, שהתנגד להחלטת הביטול של מוריסון. לרשת ABC אמר פיט בסוף השבוע כי המצב שנוצר אז היה "לא שגרתי", וכי כשדווח לו ב-2021 שמעתה מוריסון חולק איתו את התיק – הוא דאג מכך.
5 צפייה בגלריה
תומכי ה לייבור חוגגים ניצחון בחירות ב אוסטרליה
תומכי ה לייבור חוגגים ניצחון בחירות ב אוסטרליה
תומכי הלייבור חוגגים את הניצחון בבחירות במאי. חזרו לשלטון אחרי 9 שנים
(צילום: רויטרס)
תפקיד שלישי שאליו מינה עצמו מוריסון הוא שר האוצר, ומי שהחזיק בו אז, מתיאס קורמן, כלל לא ידע על כך בזמן אמת. על הדברים למד רק בשבוע שעבר, מהתקשורת. הסערה מפנה זרקור אל טבעו העמום-משהו של תהליך קבלת ההחלטות בממשלה הפדרלית של אוסטרליה, והיא מעלה במדינה את השאלה אם יש לנקוט אמצעים הדוקים יותר להגנה על הדמוקרטיה. מוריסון עצמו טרם הגיב על הטענות נגדו.
משרד המושל של אוסטרליה, שכאמור אמון על טקסי ההשבעה, מסר מצדו לסוכנות הידיעות רויטרס כי לפי חוקת אוסטרליה המינויים שעשה מוריסון תקפים, וכי הם לא הצריכו קיום טקסים. בהודעת המשרד נמסר שההחלטה אם לפרסם את המינויים נתונה בידי הממשלה, ושמצב שבו שרים מקבלים לידיהם תיק של משרד שהם אינם עומדים בראשו איננו דבר נדיר. לפי משרד המושל הכללי, במסגרת הקצאת התיקים האמורים למוריסון קיים המשרד את ההליך המקובל.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון חוגג ניצחון בחירות
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון חוגג ניצחון בחירות
"ומה קורה אם השרים המקבילים לא מסכימים?". מוריסון
(צילום: gettyimages)
רבים לא הסתפקו בהסבר הזה, ומתחו ביקורת על החשאיות שאפפה את המינויים עליהם חתם המושל. גם ברנבי ג'ויס, מי שכיהן כסגן רה"מ תחת מוריסון, אמר אתמול שמדובר בהתנהלות רעה מאוד, ושהוא מתנגד לה.
דייוויד ליטלפראוד, מנהיג המפלגה הלאומית שהייתה שותפה בקואליציה של מוריסון, אמר ל-ABC שהוא מאוכזב מהמידע שנחשף. מנהיגת המפלגה הלאומית בבית העליון של הפרלמנט ברידג'ט מקינזי אמרה בריאיון ל-ABC: "הגילויים האלה אכן מעלים שאלות בנוגע להתנהלות של מערכת הממשל שלנו. מי מבין שני האנשים שמחזיקים בתיק בה בעת הוא השר הבכיר? מה קורה אם הם חלוקים בדעותיהם?".