דורון אופיר, תלמידת כיתה י"א בתיכון ברנקו וייס במודיעין וחברת להקת בית הספר שהופיעה בטקס חילופי השרים אתמול במשרד החינוך, הזדעזעה מחילופי הדברים בטקס בין השרה היוצאת יפעת שאשא ביטון לשר הנכנס יואב קיש. "בעולם שלנו יש גם כך שיח מזלזל ואני מצפה מאנשים מבוגרים, ובמיוחד משר החינוך, לשמש דוגמה לאחרים, לכבד את האחר גם אם לא מסכימים", כתבה אופיר בפוסט בפייסבוק.
השרה היוצאת שאשא ביטון נאמה בטקס ובאחד הרגעים היא קראה לקיש להקשיב לדבריה ואמרה: "זה יחסוך לך בחפיפה". קיש השיב לה: "הקשבנו שנה וחצי".
בפוסט שפרסמה בפייסבוק תיארה אופיר את התחושה והאכזבה שלה. היא לא תיארה לעצמה את היקף ועצמת התגובות שקיבלה. בין המגיבים ח"כ שאשא ביטון שהודתה לה וכתבה לה שהיא מעריכה אותה מאוד והתרגשה מהרגישות ומהאומץ שלה.
2 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
"נדהמתי כששר החינוך הגיב בצורה כזו". שאשא ביטון וקיש, אתמול בטקס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם בבית הספר תלמידים ומורים שיבחו אותה והביעו תמיכה בדברים שכתבה. "לא ציפיתי לקבל כאלה תגובות, זה מאוד מעודד ומראה שאכפת לאנשים", אמרה אופיר. "זה נוגע לדור העתיד. הרגשתי שאני חייבת לכתוב את הפוסט כדי לזעזע".
על מה שהתרחש אתמול, אמרה כי "הגענו לטקס נרגשים להופיע. הקשבתי לנאומים ונדהמתי כששר החינוך הגיב בצורה כזו. אדם שנבחר על ידי הרבה אנשים שמעריצים את הממשלה והם בחרו בה והוא אמור לשמש דוגמה לכבוד והכלה. לדבר בזלזול זו בושה. הרגשתי בושה אמתית. כתלמידה, לראות אדם שהולך להיות שר החינוך מתנהל בחוסר דרך ארץ, זה מאוד מפריע. כל אדם צריך לדבר בדרך ארץ אבל במיוחד כשאתה שר חינוך וצריך לשמש דוגמה".
אופיר הוסיפה כי "מגיל צעיר חינכו אותי שגם אם אני לא מסכימה עם דעה של אדם אחר, צריך לכבד אותו. הציפייה היא לכבוד בסיסי. העולם שלנו גם כך נורא ויש שיח מזלזל ואני רוצה שיהיה לנו עולם טוב יותר".
לדבריה, גם אם מדובר במתח ויריבות סמויה בין פוליטיקאים, הם מחויבים בשיח מכבד ומכיל. "יש לי מודעות גבוהה לפוליטיקה ואני מבינה וחשופה לשיח של מבוגרים, אבל גם כשיש יריבות חייבים לשמור על כבוד ובמיוחד כשאתה מייצג את כל החינוך בארץ", היא אמרה.
2 צפייה בגלריה
אופיר וחבריה בלהקת בית הספר שהופיעה בטקס חילופי שרים במשרד החינוך
אופיר וחבריה בלהקת בית הספר שהופיעה בטקס חילופי שרים במשרד החינוך
אופיר (משמאל) וחבריה בלהקת בית הספר שהופיעה אתמול בטקס חילופי השרים במשרד החינוך
יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, התייחס בריאיון לאולפן ynet לחילופי הדברים בטקס. "זה היה דבר מיותר, כולנו צריכים לכבד אחד את השני, אנחנו לא חייבים להסכים אחד עם השני אבל חשוב שנכבד אחד את השני בתור בני אדם. כולנו רואים מה קורה במערכת החינוך היום וחשוב שכולנו נכבד אחד את השני", אמר שיף. "האלימות במערכת החינוך היא נוראית, וזה מתחיל בדו שיח בינינו המבוגרים. חשוב שגם אם אנחנו לא מסכימים, נכבד אחד את השני".
על הצהרת קיש, כי בכוונתו לבטל את רפורמת הבגרויות, אמר שיף כי "זו הצהרה מיותרת, היא הפתיעה אותנו. תלמידי כיתה י' שנמצאים ברפורמה עכשיו לא לומדים פחות היסטוריה ותנ"ך. האם ילד במדינת ישראל צריך לעשות 12-11 בגרויות? התשובה היא לא. הגיע הזמן שנייצר מיומנויות לילדים שלנו".
לדבריו, "אם צריכים לעשות תיקונים ברפורמה, לשדרג אותה, זה דבר לגמרי לגיטימי, זה אפילו נכון מאוד לעשות כאלה דברים. הרפורמה פועלת כמה חודשים בודדים. בכל מקום שצריכים לבצע שינוי, זה נכון שנעשה שינוי לטובה אבל את המהות לא לשפוך עם השינוי הזה ברפורמה, כי הרפורמה באה מהשטח, מהרצון, אחרי שיחות עם תלמידים, עם מורים, עם הורים, עם המון אנשים שאמרו רגע, משהו פה לא בסדר. ילד מסיים תיכון והוא לא באמת יודע את המקצועות ההומניים".
אודליה שינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, התייחסה בריאיון ל-ynet radio לעלייה במחירי הצהרונים. "יהיו הורים שיוציאו את הילדים שלהם מצהרונים, כי אין להם ברירה. כי זה הרבה כסף עבורם. השטח יגיד את דברו, לא מבחינת איום אלא מבחינת יכולת כלכלית", היא אמרה. על הבטחת קיש לקדם חינוך חינם לגילי 3-0, אמרה שינדרוף כי "אף אחד לא האמין לרגע שההבטחה הזו תתגשם. כמי שמכירה את הנתונים, זה 20 מיליארד שקל, המשק לא ערוך לזה".