הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, קיים הערב (שבת) הערכת מצב מבצעית בקריה, בהשתתפות חברי פורום מטכ״ל ונציגי השב"כ. במסגרת הערכת המצב, אישר הרמטכ"ל תוכניות יזומות והתקפיות להמשך ואמר כי "השגנו במערכה הישגים גבוהים מאוד. ממכת הפתיחה ואילך ההישגים מתעצמים ונצברים".
לדברי הרמטכ"ל, "המשך הירי של הג'יהאד האיסלאמי מאפשר לנו להעמיק את ההישגים. אנחנו ערוכים להמשיך את הסיכולים הממוקדים ואת התקיפות באופן מדויק וגובר, כפי שעשינו בימים האחרונים".
חלק לא מבוטל מאותם סיכומים ותקיפות נעשה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. לטייסת 161, שמפעילה את כטמ"ם ההרמס 450 ("זיק") מפלמחים, יש חשיבות רבה במיוחד - ומפקד בסיס פלמחים, תא"ל עומרי דור, הרחיב על כך בשיחה עם ynet. צפו בתיעוד חדש של תקיפות כלי טיס בלתי מאוישים ברצועה.
1 צפייה בגלריה
תקיפות טייסת 161 ברצועת עזה
תקיפות טייסת 161 ברצועת עזה
תיעוד אחת התקיפות ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
"אנחנו בשלושה מאמצים עיקריים - התקפה, הגנה ואיסוף", אמר מפקד בסיס פלמחים. "ברמה חילית וצה"לית הדבר הכי בולט לחיוב זה שיתוף הפעולה בין פיקוד דרום, שב"כ, חיל האוויר ואוגדת עזה".
על המל"טים, וחשיבתו במניעת פגיעה בבלתי-מעורבים, אמר תא"ל דור: "הכטמ"ם נמצא בכל המשימות, בכל מקום ברצועה. בסיכול ממוקד, אנחנו משקיעים המון משאבים של זמן, חימוש, אנשים, כדי לא לפגוע בבלתי מעורבים".
כמה פעמים נאלצתם לבלום פעולה בגלל בלתי מעורבים? "עשרות פעמים. אבל זה לא שחור או לבן. כשיש בלתי מעורבים בתקיפה מסוימת אתה עוצר, באחרת אתה מרחיק. זה עיכובים או ביטולים, ובעיקר התאמות. אם גיליתי שיש מישהו בקומה מסוימת שלא אמור להיפגע, אני יכול להביא מטוס אחר. כשאני רואה ילדים רצים בשדה אני אבטל. בכל מקום שאנחנו יודעים שיש בלתי מעורבים אנחנו לא פועלים או מתאימים את הפעולה".

עד כמה אתה רואה שהם משתמשים בזה? "רואים את זה כל הזמן. כשהם משגרים מתוך בתי ספר בשעות היום באמצע שבוע, כשהם מסתובבים עם אמצעי לחימה בתוך אזורים הומי אדם. רואים את הילדים משחקים בחוץ בזמן שמתפוצצים לידם פצצות, זה לא דבר טבעי. זה לא מקרי שהם ליד ילדים. צריך להגיד עוד דבר - בגלל הסיכולים ותחושת הנרדפות, הם מתחילים לטעות ולהתנהג אחרת".
לדבריו, "יש לנו יכולת לפגוע בצורה מאוד מדויקת, נזק אגבי כמעט ולא קיים. אנחנו יכולים לסכל שיגור כשעשרה מטר משם אתה יכול לראות מישהו שלא נפגע". הוא ציין כי "אנחנו רואים פגיעה משמעותית ביכולות שלהם להפעיל אמצעי לחימה. יש 50 אחוז ירידה בשיגורים העיליים, וזה הישג גדול. ההפללה לפני שיגור מלחיצה אותם מאוד, בצדק".
תא"ל דור אמר כי בפעילות בעזה "אנחנו גם אוספים מודיעין וגם תוקפים. עולה כטמ"ם, אוסף, קופץ לשיגור. יש מודיעין על חוליה, עושים אימותים - ואותו כלי שאוסף את המודיעין מחסל את החוליה. הקצבים פה מסחררים, מביאים הישגים גבוהים ותוצאה מצוינת".