חמאס נגד תושבי רצועת עזה: ארגון הטרור מנע היום (חמישי) את הגעתו של א' (33), תושב הרצועה, למעבר ארז לצורך תרומת מח עצם לאחותו, ע' (38), המאושפזת בהדסה עין כרם עם סרטן הדם ונמצאת במצב קשה. הגעתו אושרה על-ידי ישראל, ויחידת התיאום והקישור לרצועת עזה תיאמה את הליך לקיחת התרומה במעבר ארז.
זוהי לא הפעם הראשונה שחמאס מונע מסיבה שאינה ברורה את מתן תרומת מח העצם. לפני כמה שבועות תוכננה יציאתו של א' לישראל לתרומת מח עצם באופן מסודר בבית החולים הדסה עין כרם, אלא שגם אז חמאס הטיל וטו על יציאת האח לישראל וסירב לאפשר לו לצאת להליך שעשוי להציל את חייה של אחותו.
1 צפייה בגלריה
היתרים מעבר ארז
היתרים מעבר ארז
א' מאושפזת במצב קשה - וחמאס מונע את הסיוע
(צילום: רועי עידן)
בני המשפחה ניסו לבצע את ההליך בדרך אחרת ומורכבת יותר, וקיוותה כי בכך חמאס ייתן אור ירוק. הפעם הוחלט שבית החולים יגיע בעצמו למעבר ארז, וההליך הרפואי של התרומה יתבצע בגבול מבלי שא' יצטרך להיכנס לשטח ישראל בניגוד לעמדת חמאס. ישראל אישרה את הבקשה הפלסטינית, ובית החולים הסכים גם הוא לשלוח צוות ולבצע את התרומה במעבר חרף הקשיים הלוגיסטיים, כשהצלת חייה של ע' עומדת לנגד עיניהם.
הצוות הרפואי של בית החולים הגיע היום למעבר ארז עם ציוד רפואי רב, א' הגיע לחלקו הפלסטיני של המעבר, אלא שגם אז החליט חמאס למנוע לחלוטין את כניסתו לחלק הישראלי של המעבר - מבלי להתחשב במצבה הרפואי הקריטי של אחותו ואת חשיבות התרומה לסיכוייה להחלים. א' נאלץ לשוב לביתו ברצועה, והצוות הרפואי הישראלי עזב את מעבר ארז ללא התרומה הקריטית.
"חמאס הוכיח היום שוב שחיי תושבי רצועת עזה לא נמצאים בראש מעייניו" אמר ל-ynet ראש לשכת הקישור במעבר ארז, רס"ן עלא חלבי. "עשינו עבודת תיאום ארוכה מול גורמים רבים, רפואיים וביטחוניים ותיאמנו את מעברו של א' ואת הגעתם של גורמי הרפואה והמכשירים הרפואיים הרלוונטים למעבר ארז. מדובר בתהליך הומניטרי חשוב וקריטי לע', אחותו של התורם". חלבי הוסיף כי "לצערי, אחרי כל העבודה הממושכת בימים האחרונים ואחרי שכל התהליך הושלם ואושר, בחר חמאס למנוע את מעברו ברגע האחרון, ובכך למנוע ממנו להגיע לתרומה שיכולה להציל את חייה של אחותו. היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים תמשיך לפעול ללא לאות במטרה להציל חיי אדם ולהמשיך בעשייתה ההומניטרית".
חמאס פועל רבות ברצועה כדי למנוע ניסיונות גיוס של פלסטינים לשירותי המודיעין בקרב הנכנסים לישראל לעבודה, לצרכים עסקיים או לצורך קבלת טיפולים רפואיים מורכבים - אך גם מנסה מפעם לפעם לגייס פלסטינים שנכנסים לישראל מרצועת עזה לטובת איסוף מודיעין עבורו. לא ידוע אם סירובו של חמאס לאשר לא' את מתן תרומת מח העצם נובע מחשש זה, או שמא מנקמנות על רקע אישי או משפחתי.