שר החקלאות ופיתוח הפריפריה, הנגב והגליל עודד פורר (ישראל ביתנו) הביע הבוקר (יום ב') סיפוק מתפקוד הממשלה: "אחד הדברים שכולם מרגישים אחרי שהממשלה הזאת הושבעה זה את השקט. השרים עסוקים במשרדים שלהם, בעשייה שלהם, לא מחפשים להפריע אחד לשני אלא לעזור אחד לשני", אמר השר פורר במלאת חודש להקמת הממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד.
באופוזיציה טוענים שמפלגת רע"מ בראשותו של ח"כ מנסור עבאס מצליחה לסחוט את בנט מיום הקמת הממשלה. השר פורר דוחה את הטענות על הסף: "הם לא סוחטים אותנו, יש הסכמים קואליציוניים וחשוב לקיים אותם ולכבד אותם כמה שיותר מהר. כולם רוצים שהדברים שלהם יקרו עכשיו ומהר ואני שמח גם שהבעיות האלה והחריקות הקטנות האלה בתוך הקואליציה נפתרו".
- רע"מ ימשיכו לעבוד עם הממשלה בשיתוף פעולה? "אני מאמין שכן, אני חושב שיש הרבה מאוד אתגרים לממשלה. עוד יהיו אתגרים שכל מפלגה תצטרך לעמוד בה. פעם אחת זה יהיה מצד שמאל, פעם אחת זה יהיה מצד ימין. אנחנו יודעים בדיוק לאיזו ממשלה נכנסנו. יחד עם זאת, לממשלת האחדות הזאת יש אתגר מאוד גדול כשאנחנו צריכים תמיד לזכור מה היעד שאותו סימנו והוא פתרון המשבר הכלכלי. אני חושב שדווקא על זה יש הסכמה מאוד רחבה".
- אם החרדים היו דורשים משהו, מיד היינו שומעים אתכם שהם סוחטים את ראש הממשלה. "השאלה היא לא אם צייצו או לא צייצו, השאלה היא המהות. המהות היא שהם קיבלו את מה שהובטח להם בהסכמים הקואליציוניים וככה זה צריך להיות. המהות היא בסוף שכל מה שנתנו בממשלות הקודמות היה ברמה בלתי נתפשת שאנחנו צריכים לתקן את זה עכשיו מבחינת השתתפות של כל האוכלוסייה, גם בעבודה, גם בלימודים וגם בשוויון בנטל. אני חושב שאנחנו בכיוון הנכון".
2 צפייה בגלריה
בנט בישיבת הממשלה הראשונה
בנט בישיבת הממשלה הראשונה
ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד
(צילום: אלכס גמבורג )
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
יו"ר רע"מ מנסור עבאס
(צילום: AP)
יו"ר מפלגתו של פורר, שר האוצר אביגדור ליברמן, כבר הצליח לעורר סערה לאחר שהחליט לבטל את הזכאות לסבסוד מעונות היום לילדי אברכים. השר פורר אמר בהתייחס לסוגיה כי "הצעדים שנוקט השר ליברמן במשרד האוצר ושאנחנו נתחיל להרגיש אותם בקרוב הם לטובת כלל הציבור, כולל הציבור החרדי. אני חושב שעצם העובדה שהממשלות הקודמות עודדו את הציבור החרדי לא לצאת לעבודה, זה היה נגד הציבור החרדי ולא לטובתו.
"שר האוצר התחיל עם הרבה מאוד נושאים, החל מהעלאת שכר החיילים, הכנסה מינימלית לקשישים והיציאה לעבודה כולל ביטול החל"ת. הוא מטפל במגוון רחב של נושאים כדי לעודד תעסוקה. זו לא גזירה, הייתי אומר שזה עידוד תעסוקה נכון לטובת הציבור הזה. הגזירה היא מה שגזרו מנהיגי הציבור החרדי והפוליטיקאים שלהם, שהם דחפו את הגברים החרדים להימנע משוק התעסוקה ולהיכנס לחיים של עוני".

ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה) תקף באולפן את הממשלה הקודמת בראשותו של בנימין נתניהו: "אחרי קרוב לשלוש שנים של קיפאון, שמדינת ישראל שילמה יום יום על כך, סוף סוף מתכנס קבינט מדיני-ביטחוני, סוף סוף מתכנסת ועדת השרים לחקיקה, מינו 36 שגרירים. אז חודש ראשון, יש קלקולים, יש חריקות, אבל ההבדל בין מה שהיה פה שלוש שנים זה שמיים וארץ".
- יש אנשים שיגידו ששילמתם מחירים אדירים במזומן לרע"מ. "נשאלתי על זה לא פעם ולא פעמיים. רע"מ לא הייתה הבחירה בעדיפות הראשונה מבחינתי. יש הבדל בין 15 חברים ברשימה המשותפת לבין הרביעייה של רע"מ. הם החליטו לשנות כיוון ומבדלנות לנסות להשתלבות. ביני לבין רע"מ יש בלא מעט נושאים תהום פעורה, אבל עדיין צריך להבין את מה שהיה. רע"מ התפצלה מהרשימה המשותפת והחליטה להיכנס עם לא מעט קשיים ועם עימותים מאוד קשים בתוך המגזר".
על כישלון הקואליציה שלא הצליחה להעביר את חוק האזרחות, אמר ח"כ האוזר: "הלסת שלי נשמטה, פעם ראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, המפלגה המכונה 'הלאומית-הליברלית', הליכוד, הצביעה נגד חוק האזרחות, באה להעניש את הקואליציה והענישה מדינה. עכשיו צריך להבין, הליכוד הצביע בעד החוק הזה כשהוא היה בקואליציה וכשהוא היה באופוזיציה".
- אתה מדבר על הליכוד, אבל אתם לא מסוגלים להעביר את החוק בקואליציה. "אנחנו לא מסכנים את ביטחון המדינה. בהסתכלות כוללת הוצאנו את ישראל ממשבר של שלוש שנים שבהן ישראל דיממה. הייתי יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אני יודע מה המחירים שאין תקציב לצה"ל שלוש שנים. אתם יודעים מה זה אומר שצה"ל צריך להיערך מול האתגרים העתידיים ללא תקציב של שלוש שנים? זה מחדל לאומי. באותה חקיקה של חוק האזרחות הליכוד לאורך שנים הצביע בעד. לא האמנו שהם יירדו לשפל המדרגה הזאת".
- העברתם את החוק שמאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מהסיעה שלהם. יש לדעתך ארבעה עריקים בליכוד? "בשבוע שעבר ראינו שהכריחו אנשים להצביע בניגוד לצו מצפונם, להצביע נגד אינטרס לאומי כאשר האינטרס הפוליטי או האישי הוא של נתניהו. אני חושב שיש בליכוד כוחות שמבינים שמדינת ישראל צריכה להמשיך קדימה. אני חושב שצריך להרחיב את הקואליציה ואני חושב שהיא תורחב בשלב כזה או אחר. אני קורא לחבריי מהליכוד להתייצב לצידה של מדינת ישראל".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר בהתייחסו להחלטת שר האוצר ליברמן בעניין ביטול הסבסוד למעונות היום כי "אנחנו יודעים מה זכות קיומנו, זה אורח החיים שלנו. רוב הגברים החרדים עובדים. כשמכריחים מישהו ללכת לעבוד זה רק יגרום לדבר הפוך. אנשים במודע חיים בצמצום. תביא לי כלכלן אחד שיגיד שההחלטה הזאת היא מקצועית ונכונה. ההחלטה הזאת היא לרדוף את אותן נשים ולהוציא אותן ממעגל העבודה.
"המצע שלו (של ליברמן) והרדיפה זה הדבר הראשון שהוא עושה במשרד האוצר. לא ידוע מה הוא אמר על החרדים? הוא זה ש'זורק עם מריצה את החרדים למזבלה', הוא פוגע בציבור החרדי לאורך כל הדרך, זה המצע המרכזי שלו. אני יודע שעכשיו אני עושה לו טוב, הוא מחייך ואומר 'דבר נגדי כמה שיותר, ככה יותר טוב לי'. אבל כשכואב אני לא אסתכל מה הוא מרוויח או לא, אני צועק".

על פסיקת בג"ץ שקבע כי זוגות בני אותו המין יוכלו תוך חצי שנה להביא ילד בפונדקאות בישראל, אמר ח"כ מקלב: "אנחנו כל הזמן התנגדנו לחוקים האלה, אנחנו נמשיך להתנגד. מה הקואליציה תעשה? אני לא יודע. נראה איך הם יסתדרו עם רע"מ ועם מפלגות אחרות שיתנגדו לחוקים האלה. אני בטוח שגם אם יש באופוזיציה כאלה שחושבים שזה חוק נכון, האופוזיציה תתנגד וזה יקשה מאוד על הממשלה".
- אנחנו מציינים חודש לממשלה. איזה ציון אתה נותן לה? "נכשל לגמרי. אני לא חושב שיש משהו אחד שהממשלה יכולה היום לבוא ולהגיד 'ממשלה חדשה, התנהלות אחרת'. אותם חוקים פרסונליים, אותן מריבות פנימיות. אנחנו מרגישים את השינוי הפוך. אנחנו רואים כמה ראש הממשלה (נתניהו) בלט בדברים, איך הוא ניהל את העניינים, איך הוא ניתב, איך הוא התנהל, איך הוא עמד מול כל הנושאים כולל ביטחון וחוץ. ראינו עמידה שלו מול הציבור, ראינו אותו בהובלת הדברים ובהחלטות שהתקבלו".
- יו"ר המפלגה שלך ח"כ משה גפני אומר "הקורונה חזרה כי הממשלה נגד התורה". "אנחנו אנשים מאמינים, אנחנו יודעים שהכול מהשמיים, אנחנו יודעים שככל שאנשים חוטאים ועושים דברים רעים יותר - ככה אנחנו סובלים יותר. זה בסיס האמונה שלנו. הזכות של לימוד התורה זה חלק מההצלחה שלנו. כשאין 'בסיעתא דשמיא' אז אנחנו באמת סובלים".