שב"כ הודיע בצהריים (רביעי) על סיכול ניסיון לגיוס אזרחים ישראלים, יוצאי איראן, לטובת ריגול נגד ישראל, ועל הגשת חמישה כתבי אישום נגד הישראלים שהיו בקשר עם המודיעין האיראני.
5 צפייה בגלריה
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
התמונה בפרופיל של "ראמבוד נמדר"

לפי הפרטים שהותרו לפרסום, בשבועות האחרונים חקר שב"כ יחד עם המשטרה חשד לפיו ישראליות גויסו בידי גורמי מודיעין, ובמסגרת המעקב הממושך אחר פעילותן עלה כי הן קיימו קשרים מתמשכים עם האיראנים.
הפניות אל הישראליות, כך לפי שב"כ, נעשו דרך פרופיל פייסבוק של אדם בשם ראמבוד נמדר, המתחזה ליהודי המתגורר באיראן. לבקשת אותו ראמבוד, הקשר עם הישראליות המשיך להתקיים דרך הוואטסאפ, תוך שהוא נמנע משיחות וידאו וטוען שהמצלמה שברשותו מקולקלת.
בשב"כ הדגישו כי למרות שישראליות חשדו שמדובר בגורם איראני - חלקן המשיכו איתו את הקשר והסכימו לבצע עבורו משימות שהוא שילם עליהן. בית המשפט הוציא צו איסור פרסום לבקשת הסנגורים של המעורבים.
5 צפייה בגלריה
אחת החשודות
אחת החשודות
אחת הנאשמות
(מתוך פייסבוק)
אחת הישראליות שהוגש נגדה כתב אישום היא תושבת חולון, בת 40, שחשדה במניעיו הנסתרים של ראמבוד, אך הייתה איתו בקשר במשך כמה שנים. לפי שב"כ, היא צילמה עבורו את שגרירות ארצות הברית בתל אביב בסתר, צילמה את משרד הפנים בעיר מגוריה ואת הסניף של הביטוח הלאומי. כמו כן, העבירה מידע על סידורי אבטחה וצילומים של קניון בחולון.
בחקירתה עלה שבעלה של החשודה היה מודע לקשריה עם אותו איראני ואף שוחח איתו למרות שחשד במניעיו. כמו כן, בשב"כ אמרו שהבעל סייע לאשתו כשהסיע אותה לצלם את השגרירות האמריקנית.
"במסגרת הקשר עם 'ראמבוד' התבקשה החשודה לכוון את בנה, אשר עמד בפני גיוס לצה"ל, לשירות באגף המודיעין בצה"ל, ובתוך כך - ובתיווכה - שוחח 'ראמבוד' באמצעות הטלפון עם הבן על מנת לחוות את דעתו על רמת השפה הפרסית שלו (ומבלי שהאחרון מודע להקשר הדברים)", אמרו בשב"כ. כמו כן, עלה חשד שהאיראנים הנחו את האישה לאסוף מודיעין אודות בכירים במערכת הביטחון.
אישה נוספת שנעצרה היא בת 57 מבית שמש, שהייתה בקשר עם הסוכן במשך יותר מארבע שנים, וביצעה לבקשתו משימות שונות. עבור אותן משימות קיבלה מהאיראנים כ-5,000 דולר. גם אותה אישה הונחתה לכוון את בנה לשרת בחיל המודיעין, והעבירה למפעיל צילומים של החוגר והדסקית של בנה, כמו גם צילומים וסרטונים מטקס צבאי שבו השתתף.
בנוסף, האישה הקימה לבקשתו מועדון ליוצאי איראן בבית שמש במסגרת פעילות "קרן מיראז'", והעבירה לו פרטים של הפעילים בסניף, כמו גם תמונות וסרטונים מפגישות במועדון ותמונות של המשתתפות בפעילות. אותה אישה הונחתה להתקרב לחברת כנסת וביצעה מהלכים פעילים, כדברי שב"כ, לחיזוק הקשר איתה והעברת מידע עליה לאיראנים. המפעיל אף הנחה אותה לרכוש אמצעים אלקטרוניים ולהתקין מצלמה נסתרת בחדר עיסויים בביתה. בנוסף העבירה גם צילומים של קלפי מהבחירות לכנסת ה-23, וניסתה לצלם את השגרירות האמריקנית בירושלים (אך נכשלה לאחר שהמאבטחים עיכבו אותה). בשב"כ ציינו כי היא התבקשה לבצע משימות נוספות, כמו לרכוש מחשב וטלפון נייד, וכן לפתוח בית עסק.
ישראלית נוספת שנעצר היא בת 47 מכפר סבא, שלפי החשד העבירה לחשודה מבית שמש כסף מהאיראנים שהועבר באמצעות קרובת משפחה מאיראן שביקרה בארץ, וכן במהלך פגישה עם שליח מטעמו של "ראמבוד" בטורקיה. החשודה הרביעית היא בת 50 מירושלים שהייתה בקשר עם המפעיל במשך כשנה וחצי, שבמהלכה העביר לה 1,240 דולר אוסטרלי, קיבל ממנה פרטי מידע שונים וביקש ממנה להשתתף במיזמים עסקיים ובמיזמי צדקה בישראל שאותם יממן.
5 צפייה בגלריה
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
משתמש שדרכו ניסו איראנים לגייס ישראליות למשימות ריגול
גורם בכיר בשב"כ אמר בעקבות חשיפת הניסיון לגייס מרגלות ישראליות כי "מדובר בפרשייה חמורה שבה נחשפה וסוכלה כוונה להקים רשת ריגול עבור איראן, שפעלה בתחומי מדינת ישראל. במקרה זה, אנו עדים לניסיונות ריגול בתחומי ישראל באמצעות פניה בכיסוי 'תמים' לישראליות ודרדורן לקשר ממושך. זאת, חרף חשדן של הנחקרות כי מדובר בגורם מודיעין איראני, ונוכח בחירתן להמשיך עמו את הקשר ואף לבצע עבורו משימות.
"במעשיהם החמורים סיכנו המעורבים את עצמם, את בני משפחתם וכן אזרחים ישראלים תמימים, שפרטיהם הועברו למודיעין האיראני. זאת בנוסף למידע שהועבר על יעדים ישראלים ואמריקנים בישראל באופן שעלול לשמש למטרות טרור. גורמי המודיעין האיראנים עושים שימוש נרחב ברשת האינטרנט, ובעת האחרונה מזוהה עלייה במספר הפניות מסוג זה לאזרחים ישראלים. זאת לצורך איסוף מידע שעלול לסייע לאיראן במאבקה נגד ישראל, העברת הנחיות לביצוע משימות ואף "משיכת" ישראלים לחו"ל במטרה לפגוע בהם".

בנט: "האיראנים מנסים לערער את היציבות הפוליטית"

בשב"כ ציינו כי "שירות הביטחון הכללי ימשיך לסכל את פעילות המודיעין האיראני, לרבות תוך ניטור פעילותו במרחב הרשתי. אנו קוראים לאזרחי מדינת ישראל לגלות ערנות לכל פניה או בקשה חריגה שקיבלו במרחב הווירטואלי, קל וחומר מגורמים המזדהים כאיראנים".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. קרא לישראלים לגלות ערנות: "אולי האיראנים עומדים מאחורי המידע שאתם צורכים"
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
כשעה וחצי לאחר חשיפת סיכול המזימה האיראנית, בירך על כך ראש הממשלה נפתלי בנט, וקרא לישראלים לגלות ערנות מפני ניסונות שכאלו בעתיד. "ניסיונותיה של איראן כנגד ביטחון ישראל לא מסתכמים רק בתחום הביטחוני והמודיעיני, אלא מתרחבים גם למאמצי השפעה על אזרחי ישראל, על החברה הישראלית, לזריעת קיטוב ומחלוקת, לערעור של היציבות הפוליטית בישראל ולפגיעה באמון הציבור בשלטון", אמר.
ראש הממשלה הוסיף כי "מדינת ישראל מצויה במערכה מתמשכת מול איראן. הדברים ברורים - אנחנו מזהים מאמצים וניסיונות בלתי פוסקים של משמרות המהפכה האיראנים לגייס אזרחים ישראלים". הוא קרא כאמור לגלות ערנות מפני הפעילות האיראנית הזו: "ייתכן שמי שעומד מאחורי המידע שאתם צורכים או משתפים ברשתות, הם האיראניים". הוא הבטיח כי "ידה הארוכה של מערכת הביטחון תגיע לכל מי שינסה לפגוע בביטחון ישראל".