בארה"ב ייערכו הערב (שבת) הפגנות נוספות בעקבות הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון אתמול. תומכי ההפלות - ומנגד המתנגדים להפסקת הריון - צפויים להפגין בכמה ערים על ביטול פסק הדין ההיסטורי "רו נגד ווייד" מ-1973, שהתיר הפלות ברחבי ארה"ב. ביטול פסק הדין מסעיר את אמריקה, ומעורר עניין רב בעולם. לפסיקה עשויה להיות השפעה רבה על בחירות האמצע בנובמבר.
הערב התאספו מאות מפגינות מול בית המשפט העליון בוושינגטון, שם התקיימו הפגנות גם אתמול. מול המתנגדות להפלות, שבירכו על הפסיקה, קראו מפגינות בעד הפלות: "הגוף שלי, הבחירה שלי".


15 צפייה בגלריה
 הפגנה מול בית המשפט העליון ב ארה"ב אחרי פסיקה נגד הפלות, דונלד טראמפ, ג'ו ביידן
 הפגנה מול בית המשפט העליון ב ארה"ב אחרי פסיקה נגד הפלות, דונלד טראמפ, ג'ו ביידן
ביידן וטראמפ. באמצע: הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון אחרי הפסיקה הדרמטית
(צילום: AP, GettyImages, AFP)
15 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון ב ארה"ב וושינגטון איסור הפלות
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון ב ארה"ב וושינגטון איסור הפלות
מחאה מול בית המשפט
(צילום: AFP)
ביממה האחרונה, שעות אחרי שהרוב השמרני בבית המשפט העליון ביטל את פסק הדין ההיסטורי, הודיעו שורת מדינות רפובליקניות שהן אוסרות על הפלות: יוטה, דרום דקוטה, קנטקי, לואיזיאנה, אוקלהומה, מיזורי וארקנסו. במדינות נוספות - אלבמה, מערב וירג'יניה, ויסקונסין ואריזונה - נסגרו מרפאות שמבצעות הפלות. בכמה מדינות אחרות האיסור צפוי להיכנס לתוקף במהלך החודש הקרוב. בסופו של דבר ההפלות צפויות להיות אסורות בחצי ממדינות ארה"ב.
החלטת בית המשפט העליון בארה"ב התקבלה בעקבות הניסיון של מדינת מיסיסיפי לחדש את האיסור על הפלות במדינה הרפובליקנית, החל מהשבוע ה-15 להריון. מיסיסיפי פנתה לעליון במטרה לבטל את "רו נגד ווייד", שמתבסס על הזכות לפרטיות במסגרת החוקה האמריקנית, וקובע כי יש להגן על זכותה של אישה להפסיק את ההריון. בחודש שעבר, בהדלפה חסרת תקדים מבית המשפט העליון, כתבו השופטים בחוות הדעת שלהם שפסק הדין מ-1973 הוא "שערורייתי".
החלטת בית המשפט העליון היא ניצחון משמעותי לרפובליקנים – אחרי עשרות שנים שבהן מנסים הנוצרים השמרנים במפלגה לבטל את הזכות להפלות - מהנושאים הנפיצים ביותר בארה"ב. החלטת העליון תוביל לכך שעל מנת לבצע הפלה, נשים ייאלצו לנסוע למדינה אחרת בארה"ב שבה ההליך חוקי, לקנות ברשת גלולות נגד הריון או לבצע הפלה באופן בלתי-חוקי ומסוכן.
15 צפייה בגלריה
מפגינות הפגנה מול בית המשפט העליון ב ארה"ב אחרי פסיקה נגד הפלות
מפגינות הפגנה מול בית המשפט העליון ב ארה"ב אחרי פסיקה נגד הפלות
מפגינות מול העליון בוושינגטון
(צילום: AP)


במפלגה הדמוקרטית, שתומכת בהפלות, ניסו בסוף השבוע להבהיר שהמפלגה מתכוונת לסייע לנשים שמעוניינות לבצע הפלה. מנהיגי הדמוקרטים הבטיחו אתמול לעזור לנשים שירצו להפסיק את ההריון, ולהגן עליהן ועל הרופאים מהעמדה לדין במדינות שאוסרות על הפלות. הדוברת של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמרה הערב שביידן ממשיך "לחפש פתרונות" לפסיקת בית המשפט.
הבכירים הדמוקרטים מקווים שביטול הזכות להפלות יעורר זעם כלפי הרפובליקנים השמרנים, זעם שיתרום להישגי המפלגה הדמוקרטית בבחירות האמצע שיהיו בנובמבר. הדמוקרטים מקווים שהמצביעים והמצביעות שזועמים על ההחלטה, שנחשבת לניצחון רפובליקני מובהק, יגיעו לקלפיות בהמוניהם וייתנו את קולם למועמדים דמוקרטים.
15 צפייה בגלריה
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות בארה''ב
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות בארה''ב
הפגנות הלילה ברחבי ארה"ב: מחאה בניו יורק
(צילום: AFP)
בחירות האמצע בנובמבר נתפשות כעת כחשובות במיוחד. על רקע הירידה בתמיכה בביידן העריכו עד כה ברוב התחזיות שלרפובליקנים יש סיכוי גבוה לבצע מהפך, ולהשיג רוב בשני בתי הקונגרס – בבית הנבחרים, שכעת נמצא בשליטת הדמוקרטים, ובסנאט - שם כעת לכל מפלגה יש 50 סנאטורים (והקול המכריע הוא של קמלה האריס, סגניתו של הנשיא הדמוקרטי ביידן). ייתכן שההחלטה של השופטים השמרנים בעליון תשנה את המומנטום לקראת הבחירות.
מנהיגי המפלגה הדמוקרטית מזהירים שאם הרפובליקנים ישיגו רוב בקונגרס ביטול הזכות להפלות תהיה רק הספתח לסדרת צעדים שיפגעו בזכות הפרט. הם מזכירים בין השאר תרחיש שבו יבוטלו הנישואים החד-מיניים בארה"ב, ושההפלות לא יותרו גם במדינות דמוקרטיות.
"הרפובליקנים מתכננים איסור הפלות ברחבי ארה"ב. אסור לתת להם להשיג רוב בקונגרס כדי לעשות את זה", אמרה ננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים. "זה ברור שאנחנו חייבים לזכות ברוב בנובמבר. הכול מונח על כף המאזניים".
15 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי
ננסי פלוסי
ננסי פלוסי. "חייבים לזכות ברוב בנובמבר"
(צילום: AFP)
15 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון אחרי החלטת השופטים השמרנים
(צילום: AP)
בסקר של רויטרס שנערך בחודש שעבר השיבו כ-71% מהנשאלים האמריקנים שהממשל לא צריך להתערב בשאלת ההפלות, וההחלטה צריכה להיות של האישה ההריונית ושל הרופא שלה. גם רוב מי שהזדהו בסקר כרפובליקנים הביעו תמיכה בזכות להפלה.
בהתייחסות לביטול "רו נגד ווייד" ולבחירות האמצע אמר ביידן: "בסתיו הזה, ההצבעה היא על 'רו', על חירות הפרט, על הזכות לפרטיות, לחירות, לשוויון". ביידן הביע תמיכה בהפגנות לא-אלימות. הוא כינה את פסיקת בית המשפט "שגויה, קיצונית ומנותקת". הדוברת של הנשיא הבהירה הערב שהוא מכבד את בית המשפט העליון ושהחלטתו אתמול לגיטימית.
צ'אק שומר, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, אמר שבנובמבר יצטרכו המצביעים להכריע בין הדמוקרטים לרפובליקנים שתומכים בטראמפ. "תבחרו עוד רפובליקנים של MAGA (ראשי תיבות של Make America Great Again, סיסמת הבחירות של טראמפ) אם אתם רוצים איסור ארצי על הפלות, לכלוא נשים ורופאים ולא להעניק פטור למקרי אונס או גילוי עריות. או שתבחרו עוד דמוקרטים שתומכים בהפלות כדי להציל את 'רו'", אמר שומר.
15 צפייה בגלריה
שריפת דגל ארה''ב בעקבות איסור ביצוע הפלות, בוושינגטון
שריפת דגל ארה''ב בעקבות איסור ביצוע הפלות, בוושינגטון
שריפת דגל ארה''ב בעקבות איסור ביצוע הפלות, בוושינגטון
(צילום: AFP)
לא ברור אם הדמוקרטים אכן יצליחו לסחוף אחריהם את האזרחים שזועמים על החלטת בית המשפט. ביידן ובעלי בריתו אכזבו תומכים רבים כשלא הצליחו להעביר בקונגרס את החוקים שחשובים להם – בין השאר בנוגע להפלות, לרווחה ולזכות ההצבעה. גם בנושא הנשק לא הצליחו הדמוקרטים לבצע שינוי מהותי. ביידן אמנם חתם היום על חוק הנשק המשמעותי ביותר בעשרות השנים האחרונות – במסגרת פשרה עם הרפובליקנים, אחרי שורת מעשי טבח שזעזעו את ארה"ב – אך מספר הסנאטורים הרפובליקנים מנע אפשרות שממשל ביידן יעביר חוקים שיגבילו בצורה משמעותית את הזכות לשאת נשק.
החוק החדש יחמיר את בדיקות הרקע לצעירים שרוכשים נשק, ירחיב את מעגל הנאשמים באלימות במשפחה שלא רשאים לקבל נשק, ויעזור למדינות להעביר חוקים שיקלו על הרשויות להחרים נשק מאזרחים שנחשבים למסוכנים. החוק של ביידן מתגמד לעומת פסיקה נוספת של בית המשפט העליון, פסיקה שהייתה ביום חמישי. השופטים ביטלו חוק של מדינת ניו יורק ב-1913, וקבעו שלאמריקנים יש זכות בסיסית לשאת נשק בפומבי – במסגרת התיקון השני לחוקה.
15 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
ביידן. חתם על חוק נשק, בצל החלטת העליון מיום חמישי
(צילום: gettyimages)
במפלגה הרפובליקנים מברכים על החלטת בית המשפט העליון, ומחוקקים במפלגה כבר דנים כיצד "לשים סוף להפלות במדינה הזאת". סטיב סקאליס, מבכירי הרפובליקנים בבית הנבחרים, אמר: "ההחלטה של בית המשפט העליון לבטל את 'רו נגד ווייד', לבטל את ההחלטה השגויה הזאת, סוף-סוף מאפשרת למדינות ולקונגרס להגן על החיים בדרכים שב-50 השנים האחרונות מעולם לא היו ברשותנו".
לצד ההתרגשות מניצחון אחרי עשרות שנים של מאבק הרפובליקנים מודעים לכך שהחלטת העליון "מעוררת" את הבייס של המפלגה הדמוקרטית, במיוחד בקרב נשים שגרות בפרברים. על רקע החשש מהתחזקות דמוקרטית בעקבות הפסיקה אמרה קרול טוביאס, מתנגדת להפלות ונשיאת "הזכות הלאומית לחיים", שהיא מקווה שמתנגדי ההפלות יגיעו בהמוניהם לקלפיות בנובמבר. את החלטת העליון אתמול כינתה "יום גדול לילדים שטרם נולדו, ולאימהות שלהם".
מאזן הכוחות בבית המשפט הוא 6 שופטים שמרנים לעומת 3 ליברלים. ההחלטה לאסור על הפלות התקבלה ברוב של 5 מול 4, כשהשופט השמרן ג'ון רוברטס - נשיא העליון, הצטרף לשופטים הליברלים והתנגד לביטול פסק הדין. שאר השמרנים הצביעו בעד ביטול "רו נגד ווייד".
במהלך כהונתו של דונלד טראמפ הוא הספיק למנות לעליון 3 שופטים שמרנים שמתנגדים להפלות: ניל גורסץ', ברט קוואנו ואיימי קוני בארט. בבית המשפט בעליון בארה"ב המינוי הוא לכל החיים, והנשיא המכהן מציג מועמד לעליון במקרה שאחד השופטים פורש או הולך לעולמו.
15 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
הנשיא לשעבר טראמפ. מייק פומפאו אמר לו: "היסטוריונים יכתבו עליך"
(צילום: GettyImages)
החלטת העליון נחשבת גם לניצחון גדול של טראמפ. הוא אמנם כבר לא מכהן כנשיא, אך שלושת המינויים שלו הם בסופו של דבר אלה שהביאו אתמול לרפובליקנים את ההישג. טראמפ, שב-1999 אמר שהוא תומך בזכותה של האישה לעבור הפלה, הכריז בהצהרה אתמול שהפסיקה ההיסטורית "הייתה אפשרית רק מכיוון שקיימתי כל מה שהבטחתי - כולל למנות שלושה שופטים נכבדים שתומכים בחוקה, ולאשר את המינוי שלהם לבית המשפט העליון. היה לי לכבוד גדול לעשות את זה!".
בראיון לפוקס ניוז נשאל טראמפ אם מגיע לו קרדיט על פסיקת העליון. טראמפ, שלעיתים רחוקות מבקר בכנסיה ולא ידוע כאיש צנוע, השיב: "אלוהים קיבל את ההחלטה הזאת". למרות שכלפי חוץ טראמפ חוגג את ההישג, "ניו יורק טיימס" דיווח שבשיחות סגורות הוא אמר שהפסיקה עלולה להזיק למפלגה הרפובליקנית - ושייתכן שהזעם כלפי הרפובליקנים ישפיע על הבחירות בנובמבר.
מייק פומפאו, נוצרי אוונגליסט שהיה מזכיר המדינה של טראמפ, כתב לנשיא לשעבר בטוויטר: "היסטוריונים יכתבו עליך. אמריקנים – כאלה שנולדו ומי שטרם נולדו – ירוויחו מכך במשך עשרות שנים". ניצחון השמרנים בבית המשפט צפוי לחזק את מעמדו של טראמפ במפלגה הרפובליקנית, לקראת התמודדות אפשרית שלו בבחירות לנשיאות בעוד שנתיים.