5 צפייה בגלריה
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
בית הספר ולדורף הרדוף. שלוש תלונות הוגשו נגד אחד המורים בשבועיים האחרונים
(צילום: נחום סגל)
לאחר הפרסום הבוקר (שני) ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על מנהל בית הספר האנתרופוסופי "ולדורף" בקיבוץ הרדוף שבגליל התחתון, שצילם תלמידות כיתה ח' בעירום חלקי במהלך הטיול השנתי של הכיתה למדבר - כעת מסתמן שלא מדובר באירוע החמור היחיד שהתרחש באותו מוסד.
הבוקר פורסם כאמור שבמהלך טיול שנתי של תלמידי כיתה ח' לפני כמה חודשים יזמו בנות הכיתה, נערות בנות 13, צילום שלהן ללא חלק עליון, כשהן פונות עם הגב למצלמה. הן ביקשו מהמנהל לצלם אותן בטלפון הנייד שלו, והוא נענה לבקשתן - ואחר כך גם פרסם את התמונה בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית, ומחק אותה לאחר זמן קצר. למרות שמדובר באירוע של בגיר שמצלם קטינות בעירום, עד כה לא הוגשה תלונה בנושא הצילומים, לא על ידי ההורים ולא על ידי משרד החינוך, והמקרה לא מוכר למשטרה.

ממכתב שנשלח היום להורי בית הספר על ידי אותו מנהל, והגיע לידי ynet, ניתן להסיק שנמשכת המגמה לפיה בית הספר לא לוקח אחריות. למרות שהודה במכתבים קודמים בפני ההורים כי צילם את הנערות, כתב המנהל בשמו ובשם הנהלת בית הספר שמדובר ב"ידיעה חדשותית רצופת שקרים וסילופים. מצער שגורמים אינטרסנטיים שפועלים מתוך יצרי נקמנות לא ענייניים מוצאים את דרכם לפרסומים כאלה בתקשורת". מצד חלק מההורים נרשמה אכזבה על כך ששוב לא נלקחת אחריות סביב הנושא.
בשבועיים האחרונים הוגשו במשטרה שלוש תלונות על אלימות של אחד המורים במוסד, שמשמש גם כמחנך, כלפי תלמידים באותו בית ספר, שנחשב ליוקרתי. הנושא מצוי בחקירת משטרה והמחנך הורחק מבית הספר.
5 צפייה בגלריה
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
(צילום: נחום סגל)
"הילדים שלי אמרו בפירוש שראו אותו לפחות פעם אחת גורר ילדים באופן אלים, מטיח אותם על כיסא", סיפרה אחת האמהות. "כולם יודעים את זה, וזה שם את הילדים בקונפליקט מאוד גדול. יש המון צדדים נהדרים ויפים במסגרת הזאת, אבל אם יש ילד יותר מאתגר מתחילים חיכוכים והאצבע המאשימה תמיד מופנית לילד ולהורה. אחת הבעיות במערכת הזאת שהיא כל הזמן שמה אותך במקום שהם יודעים ואתה לא. הבעיה, בילד, בך - אבל לא אצלם".
בשבועות האחרונים החלו להתפרסם ברשתות החברתיות פוסטים בדבר אירועי האלימות הללו לכאורה מצד אותו מורה. "הוא היה ה'מחנך' שלי ביסודי הרדוף במשך שש שנים. חמש שנים מתוכם הוא התעלל בי פיזית, מכיתה א׳ ועד כיתה ה'", כתבה תלמידה לשעבר בפוסט בפייסבוק. "כל פעם שאני הייתי עושה משהו שלא מצא חן בעיניו - כמו נגיד לדבר בכוונה כשמבקשים שקט או להתרוצץ בכיתה כשצריך לשבת - ברגע כזה הוא לא היה מחכה יותר מדי. הוא היה תופס אותי חזק בשתי הזרועות - החוזק היה תלוי כמה הוא היה כועס וכמה התנגדות אני מפעילה.
5 צפייה בגלריה
קיבוץ הרדוף, ארכיון
קיבוץ הרדוף, ארכיון
קיבוץ הרדוף, ארכיון
(צילום: אסף קמר)
"היה אפשר לדעת לפי הווריד שהיה יוצא לו במצח כל פעם שהוא היה כועס. ככל שהוא כעס יותר - הווריד הזה היה יותר בולט. העיניים שלו שהיו נעוצות בי היו כאילו מלאות באש שורפת, ממש הרגשתי שהן אומרות לי שאני הילדה הכי רעה ביקום הזה וזה מה שמגיע לי על כל מה שאני עושה. אחרי שהאחיזה הייתה חזקה מספיק הוא היה מרים אותי גבוה באוויר, לעיתים עד מעל גובה הראש שלו, ומטיח אותי חזק על הספסל שעליו חיכיתי. או על משקוף הדלת. או על ידית המתכת של הדלת - דאג שהיא תתקע בי ממש בעצם הזנב או בגב התחתון. גם המתלים של התיקים היו אחלה כלי דוקר שאפשר להטיח אותי עליו".
אמה של אותה תלמידה הגיבה בפוסט נפרד: "הפחד הגדול ביותר של הורים הוא שיקרה משהו קשה ומכאיב לילדים שלהם. יום אחד, כשבתי הייתה בכתה ה', היא חזרה עם סימנים אדומים של אצבעות על הזרוע שלה. שאלתי אותה מה זה ואיך זה קרה, והיא סיפרה לי שהמחנך שלה תפס אותה בעוצמה ביד וגרר אותה למבואה (חדרון קטן בכניסה לכיתה, שם תולים את המעילים והתיקים) והושיב אותה בעוצמה על הספסל כשמבט זועם על פניו, עיניו כמו יוצאות מחוריהן. היא סיפרה שזה קרה עוד המון פעמים בעבר, מכיתה א'. הייתי בהלם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: אסף קמר)
"שאלתי אותה מה זה אומר 'המון פעמים', והיא ענתה כמה פעמים בשבוע לפחות, בתקופות. היא תיארה את הכאב בעצם הזנב שליווה אותה רוב הזמן, את הכאב בגב כשהיה מרים אותה גבוה וחובט אותה במתלה המעילים, לפני שהיה מטיל אותה בעוצמה על הספסל. פנינו להנהלת בית הספר, תיארנו את הסיפור ודרשנו שיינתן למחנך ליווי והדרכה צמודים על ידי דמות שאנחנו יכולים לסמוך עליה, כדי שהחוויה הכואבת של בתי לא תחזור על עצמה עם ילדים נוספים".
למרות חומרת הדברים המחנך המשיך את עבודתו בבית הספר, וכאמור רק בשבועיים האחרונים, לאחר שהוגשו כמה תלונות על אלימות מצדו, הוא נדרש להפסיק להגיע למוסד כל עוד החקירה בעניינו נמשכת.
"לתחושתי הם מתייחסים למשרד החינוך כאויב, מתעסקים במי הדליף את התמונה ולא בחומרת המצב", הסבירה אחת האמהות על ההתנהלות בבית הספר. "אין גורם שמפקח. אפשר לשקר, אפשר לטייח, לסגור הכל בתוך הקהילה. ההסתרה, היהירות - 'אנחנו יודעים מה זה חינוך, משרד החינוך לא יודע', זה הלך רוח הרסני ובעייתי. לא הייתי שמה עוד ילדים במסגרת הזאת".
5 צפייה בגלריה
(צילום: אסף קמר)
מעדויות שהגיעו ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" התברר שצילום הבנות במהלך הטיול הפך למסורת מפוקפקת ארוכת שנים שידועה לצוותים החינוכיים של בית הספר. כמו כן, למרות שהאירוע נודע למשרד החינוך ומתווסף לשורה של אירועים חמורים דומים שקרו באותו המוסד, לא ננקט כל צעד משמעתי בנושא. רק אחרי פניית ynet ו-"ידיעות אחרונות" הודיע משרד החינוך כי יזמן את המנהל לשימוע אצל מנכ"לית המשרד.
המנהל, שכאמור מחק את התמונות מקבוצת הוואטסאפ זמן קצר אחרי ששלח אותן, כתב מכתב להורים: "בזמן הטיול ביקשו בנות הכיתה להצטלם על רכס חוד עקב עם גב חשוף. לאחר שהתמונה צולמה הודעתי להן שאני לא יכול לשלוח אותה אליהן אם הדבר לא מתאים למישהו, כולל ההורים. לצערי הרב, כאשר שלחתי את כל תמונות הטיול בקבוצה של ילדי הכיתה הועברה תמונה זו בטעות ונמחקה מיד. אני מתנצל בפני ההורים שחשו שזה מעשה לא ראוי לאשר צילום שכזה, למרות שהבנות רואות זאת כמסורת וביקשו ממני, וכמובן על הטעות בשליחת התמונה".