שר המשפטים לשעבר, פרופ' דוד ליבאי, הלך לעולמו היום (א') בגיל 89. ליבאי כיהן כשר המשפטים של ממשלת רבין ופרס (לאחר הירצחו של רבין) בין 1992 ל-1996 ושימש גם לתקופה קצרה כשר הפנים באותה ממשלה. הוא יובא למנוחות מחר ב-15:30 בבית העלמין בקיבוץ עינת.
השר גדעון סער ספד: "הכרתי והוקרתי את פרופ׳ דוד ליבאי. הוא היה מהמשפטנים ועורכי הדין המובילים בישראל במשפט הפלילי. שר משפטים מצויין ומוערך. פרלמנטר מעולה. אדם מאיר פנים, אהוב על הבריות ובעל מידות טובות. יהי זכרו ברוך".
2 צפייה בגלריה
דוד ליבאי
דוד ליבאי
דוד ליבאי
(צילום: עידו ארז)
ליבאי נולד ב-1934 בתל אביב. הוא למד משפטים באוניברסיטה העברית ואת הדוקטורט עשה באוניברסיטת שיקגו. הוא פתח משרד עורכי דין ב-1964 וב-1969 מונה למרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. שבע שנים מאוחר יותר הוא נבחר לדיקן הסטודנטים של האוניברסיטה.
ב-1983 הוא נבחר לראשות לשכת עורכי הדין, ושנה לאחר מכן נבחר לראשונה לכנסת מטעם מפלגת המערך. אחרי הבחירות ב-1992 בהן זכה יצחק רבין בראשות הממשלה, מונה ליבאי לשר המשפטים. בין השאר בתקופת כהונתו כשר הוא יזם הקמה של שלוש ועדות חקירה ממלכתיות: ועדת החקירה לחקירת טבח מערת המכפלה, ועדת החקירה לבדיקת היעלמותם של ילדי תימן, וועדת החקירה לחקירת רצח יצחק רבין. בנוסף הוא דאג לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים, לחקיקת חוק הסניגוריה הציבורית ולהקמתה, וביוזמתו הוקמו בתי המשפט לענייני משפחה ומשמר בתי המשפט כיחידה עצמאית לאבטחה של הרשות השופטת.
2 צפייה בגלריה
ליבאי בכינוס של מפלגת העבודה בעבר
ליבאי בכינוס של מפלגת העבודה בעבר
ליבאי בכינוס של מפלגת העבודה בעבר
(צילום: מוטי קמחי)
עם התפטרותו מהכנסת ב-1996, הוא פתח מחדש את משרד עורכי הדין שלו. הוא ייצג במשך שמונה חודשים את הנשיא לשעבר משה קצב שאז היה בגדר חשוד בעבירות מין, אך פרש מייצוגו בעקבות מסיבת עיתונאים שכינס קצב.
ליבאי זכה לקבל שורה של אותות הערכה: לשכת עורכי הדין העניקה לליבאי את אות יקיר המקצוע ואת אות מגן האתיקה המקצועית, ואת פרס הלשכה. התנועה לאיכות השלטון העניקה לו את אות אביר איכות השלטון ועמותת אמיתי העניקה לו את מגן העמותה.
פורסם לראשונה: 11:02, 24.12.23