רגע לפני פרסום מסקנות דו"ח הוועדה לקיצור תורנויות המתמחים, שיגרו היום (רביעי) מעל ל-100 רופאים נוירולוגים מכתב למשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הד"ר ספי מנדלוביץ', המשמש כיו"ר הוועדה, כמו גם ליו"ר ההסתדרות הרפואית, הפרופ' ציון חגי, והפרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי בישראל, ובו דרשו להיות חלק ממהלך קיצור התורנויות.
המכתב נשלח ברקע ההערכה, ולפיה בשלב הראשון התורנויות יקוצרו רק במחלקות הפנימיות ובחדרי המיון בעשרת בתי החולים בפריפריה שנקבעו – ולמעשה מדובר על צמצום במספר המחלקות לעומת המתווה המקורי. ואולם, יש להבהיר כי המתווה הסופי טרם פורסם ומסקנות הוועדה צפויות להתפרסם בימים הקרובים.
1 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
המתמחים מוחים מול ביתו של שר הבריאות, החודש
(צילום: מוטי קמחי)
"לצערנו, נודע לנו כי השלב הראשון ביישום המתווה יכלול את המחלקות לרפואה פנימית ורפואה דחופה בלבד ויפסח על מקצוע הנוירולוגיה", כתבו הרופאים והרופאות. "קצרה היריעה מלהכיל את התמורות שנעשו בעשור באחרון בתחום הנוירולוגיה, המשפיעות באופן מיוחד על תורנויות המתמחים במקצוע זה. פריצות דרך הפכו מחלות רבות ובראשון השבץ המוחי מכביש ללא מוצא לסיטואציה בה יכול הנוירולוג להציל את חייו של המטופל או למנוע ממנו נכות קשה".
"לאור החידושים האלה גדל לאין שיעור מספר מצבי החירום איתם מתמודד התורן הנוירולוגי והתורנויות במקצוע הפכו עמוסות מאוד, לפחות כמו של רופאי המלר"ד והמחלקות הפנימיות. אין חולק על כך כי התורנויות בנוירולוגיה הינן מהעמוסות והקשות כיום, הן מבחינת כמות המטופלים והן מבחינת תמהיל המקרים בדגש על מקרים דחופים. גם חברינו ביתר מקצועות הרפואה מסכימים על כך מעבר לכל ספק. להרחבה בנושא אנא ראו את מכתב הנוירולוגים לאיגוד הנוירולוגי מאוקטובר 2021".
על פי הצו המקורי, עליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, החל מ-1 באפריל יקוצרו התורנויות בעשרה בתי חולים בפריפריה במרבית התחומים, למעט מקצועות הכירורגיה, מ-26 ל-16 עד 18 שעות. לאחר מכן הוצהר על תוספת של שני בתי חולים במרכז שיצטרפו למהלך. כעת מסתמן, כאמור, כי בפועל מספר המקצועות שבהם יקוצרו תורנויות המתמחים בעשרת בתי החולים יהיה נמוך יותר.

"ישנן אמירות מאוד ברורות שמגיעות מחברי צוות היישום, שכרגע מדובר במקרה הטוב על הפנימיות והמלר"דים בלבד, ולא כולל אותנו, הרופאים הנוירלוגים", אמר הד"ר דן מילוקובסקי, מתמחה בנוירלוגיה בבית החולים איכילוב.
"נוירולוגיה זה מקצוע ששינה את פניו בעשר בשנים האחרונות, ומדובר על מקצוע שעד לפני 10 שנים לא היינו יכולים לסייע במקרים רבים לחולים ועם ההתפתחות של הטכנולוגיה ישנן הרבה מאוד סיטואציות שהפכו למצבי חירום עם סכנה לנכות ונכות קשה ואם מתערבים בזמן אפשר לשנות חיים מקצה לקצה, בעיקר בכל הנוגע לשבץ מוחי. תורן נוירולוגי היום רץ במיון משבץ לשבץ והרופאים האחרים מסתכלים עלינו ברחמים".
לדבריו, "התורנויות שלנו הפכו לבלתי נסבלות, וההתייחסות למקצוע לא עברה את השינוי בהתאם". הוא המשיך: "אף אחד לא חושב על כך שמדובר על מקצוע מאוד קשה, לפחות אם לא יותר בהשוואה לתורן במיון או בפנימית. בנוסף, דירוגי השכר שלנו נמוכים יותר וכעת כשאנחנו עומדים בפני מהלך כל כך היסטורי מרגישים בנוח לא להכניס אותנו אליו. אני בתורנויות שלי לא מצליח לזוז מהמיון כי הוא כל הזמן צריך אותי".
עוד טען הד"ר מילוקובסקי כי "לא סביר ולא מתקבל על הדעת שיהיה מצב שתורן במיון מתחיל את התורנות בארבע וקורא לייעוצים לתורן נוירולוגי מקביל שהחל לעבוד באותו בשבע בבוקר. יש על המכתב הזה קונצזנוס מאוד רחב וחתמו עליו מעל ל-100 מתמחים ברחבי הארץ. יש סכנה שאנשים יפסיקו לרצות ולהתמחות בנוירולוגיה".