"לא איבדנו שליטה על האלימות בחברה הערבית. מצפים מאיתנו לתקן בשבועיים-שלושה דברים שהוזנחו עשרות שנים. הפשיעה לא נולדה עכשיו", כך אמר הבוקר (יום ב') ראש אגף סיכול פשיעה ביישובים הערביים, ניצב ג'מאל חכרוש, בראיון לאולפן ynet על רקע נתוני הפשיעה הקשים בחברה הערבית. "לא מזכירים את הרקע שממנו נולדה פשיעה. 40% מהערבים בני 25-18 הם מובטלים. המצב הכלכלי ברחוב הערבי, מצב החינוך ברחוב הערבי, המצב בבתי הספר - כל הגורמים האלה, שבעבר אנחנו אמרנו שזה לא העניין של משטרת ישראל".
- למה לא נכנסים ליישובים הערביים ופשוט עושים מבצע איסוף נשקים? "צריך להפסיק עם הסיסמה הזאת 'להיכנס לבתים ולאסוף נשק'. זו עבודה מאומצת שמצריכה מודיעין, ואנחנו אכן תופסים עשרות כלי נשק כל יום. אי אפשר לבוא לדפוק בדלת ולהגיד 'אדוני, תביא לי את הנשק'".
לדבריו יש שיפור בחקירת הפשעים בחברה הערבית. לטענתו, מתחילת השנה פוענחו 22 תיקי רצח, האחרון שבהם אתמול – של מוחמד אבו נג'ם ביפו.
- אבל זה מתוך כ-80 מקרי רצח. "תיק רצח דורש חודשים של עבודה כדי להביא כתב אישום. זה אחוז בסדר. בעבר לא היו דברים כאלה".
3 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש
ניצב ג'מאל חכרוש
ניצב ג'מאל חכרוש. "לא איבדנו את ההרתעה"
(צילום: שמיר אלבז)
- עדיין אנחנו סופרים גופות כל יום. אז מה צריך לעשות? "לעבוד. שלושה גורמים צריכים לעבוד יחד בלי להטיל אשמה אחד על השני. אנחנו – משטרת ישראל, שהיא הגורם המרכזי. אנחנו החברה ערבית – זה הגורם השני. ומדינת ישראל, עם כל המוסדות שלה. כל אחד ייקח את האחריות שלו".
- נדמה שהמשטרה איבדה את ההרתעה. "טוב שאמרת 'נדמה'. זה נדמה לך. אין איבוד הרתעה. אני לא מתכחש לכלום. אל תשכח שגם אני חי ברחוב הערבי. אני חי ומרגיש מה שאתה לא מרגיש. אני מרגיש ושומע ומטפל. אני לא צריך שאנשים יגידו לי. נכון, יש חוסר ביטחון אישי לאזרח הערבי וזו חובתנו כמשטרה לספק לו את זה. יש את החוסר בשוטרים ברחוב הערבי ואנחנו צריכים להוסיף שוטרים לרחוב הערבי. המשוואה ידועה".
3 צפייה בגלריה
פשע במגזר הערבי
פשע במגזר הערבי
קורבנות סוף השבוע: אבראהים אבו עמרה, עבד קורמטה, אנאס ווחוואח ונור עג'אג' אבו שלופה
ניצב חכרוש הגיב לדברים שאמר קודם לכן באולפן ח"כ אחמד טיבי (ראו להלן), שלפיהם רבים מהפשעים מתבצעים דווקא ליד תחנות משטרה ביישובים ערביים ובערים מעורבות: "זה לא נכון, זו תעמולה שתפקידה לפגוע. איפה שהקמנו תחנות משטרה - אין פשיעה חמורה. יש דווקא סימנים שהאזרח מאמין במשטרה ומתלונן. איפה שהקמנו תחנות משטרה חדשות בשנים האחרונות יש עלייה. זו לכאורה עלייה בפשיעה, אבל זו עלייה בתלונות. לציבור יש כתובת".
- מה עמדתך לגבי שימוש באמצעים של שב"כ? "אני לא אמליץ על החלת חוק שב"כ על החברה הערבית, למעט עבירה אחת: אחזקת נשק ללא רישיון".
- שנת הלימודים מתחילה. אתה שולח את הנכדים לבית הספר בלב שלם? "בלב שקט ובביטחון מלא. הם יהיו מאובטחים. הכל יהיה בסדר".

ח"כ טיבי: ארגוני הפשיעה מנצחים

לפני ניצב חכרוש התראיין ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) לאולפן ynet, ואמר: "ארגוני הפשיעה מנצחים את המשטרה כמעט בכל מקום, לרבות בחברה הערבית. הם מתעלמים ממנה או לא עושים לה חשבון כי פשוט אין הרתעה".
- אתה תומך ברעיון שהמשטרה תיכנס ליישובים, תעבור דלת-דלת ותאסוף כלי נשק? אתה תגבה את זה? "אנחנו מזה שנים רבות קוראים למשטרה - בוועדת המעקב, ח"כים, המפלגות, ראשי הציבור - לאסוף את הנשק שמשתולל בחברה הערבית. זו הייתה יוזמה שלנו. 70% מהנשק שנמצא ביישובים הערביים הגיע מבסיסי הצבא. השאלה היא איך אפשר לגדוע את המסלול הזה".
- אנחנו יודעים שברגע שהמשטרה תיכנס ליישובים, יתפתחו אירועי אלימות. ככה זה עובד. מי שיש לו נשק יוצא להתגונן. האם אתם תתמכו במשטרה גם אז? "כשהמאבק הוא בין המשטרה לבין ארגוני הפשיעה, זה משהו. כשהמשטרה פוגעת בחפים מפשע, לא נתמוך".

- אבל אלו לא יהיו פעולות כירורגיות, אנחנו מכירים את זה. "כשהמשטרה תצליח מול ארגוני הפשיעה - התגובה תהיה אחרת. אנחנו מבקשים מהמשטרה לנהוג בארגוני הפשיעה ביישובים הערביים כפי שהיא נהגה בנתניה, בתל אביב ובנהריה. מה כל כך קשה בהשוואה הזאת?".
- לתחושתך לא הרבה השתנה מאז שעמר בר-לב נכנס למשרד לביטחון הפנים במקומו של אמיר אוחנה? "יותר רציחות. עד עכשיו מדינת ישראל נכשלה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית, לרבות הממשלה הנוכחית".
- לו היית במשרד לביטחון הפנים, מה היית מנחה את המשטרה לעשות? "לפני כמה שנים הגיע המפכ"ל יוחנן דנינו לכנסת ואמר 'תוך כמה שנים אני אמגר את הפשיעה וארגוני הפשיעה באזור תל אביב ונתניה'. הוא אמר, עשה והצליח בסופו של דבר. מדובר באותה משטרה, באותה מדינה".
ח"כ טיבי התייחס גם לעובדה שהנושא הפלסטיני נדחק בפגישה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "זה לא מפתיע בכלל. כל המפלגות בקואליציה החליטו לאפסן את הנושא המדיני-לאומי ואת נושא הכיבוש. גם הפגישה בין שר הביטחון בני גנץ ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא מקדמת את הנושא. זו פגישה חריגה אחרי 10 שנים, אבל זו לא פריצת דרך, זה לא שינוי פרדיגמה, זה לא שינוי המציאות. פלסטינים ממשיכים להיהרג, הכיבוש הוא אותו כיבוש".

מוחמד ברכה: "דרושה החלטה פוליטית"

קדרי ווחוואח, אביו של אנאס שנרצח בשבת בלוד, אמר באולפן ynet: "בחיים לא האמנתי שזה יגיע אליו. זה ילד מוצלח. אני לא יודע מי עשה את זה, זו לא העבודה שלי. אני עובד רק בשביל לגדל את הילדים. אני יודע שהבן שלי הלך ככה, חף מפשע".
- לא הייתם מאוימים באיזשהו אופן? לא היה לכם סכסוך? "כלום. אני אדם עובד, פחח רכב, ואחרי העבודה אני עובד במזגנים".

3 צפייה בגלריה
אנאס אל-ווחוואח
אנאס אל-ווחוואח
אנאס ווחוואח
(מתוך פייסבוק)
ראש ועדת המעקב לחברה הערבית, מוחמד ברכה: "זה לא אובדן שליטה על מה שקורה בחברה הערבית, זה חוסר רצון של הממשלה לטפל בפשע".
- אבל מספרים לנו שהוסיפו שוטרים, ושהקימו עוד תחנות משטרה, ואנחנו שומעים את ניצב חכרוש אומר שהוקם אגף חדש. השר בר לב אומר שזו המטרה הראשית של המשטרה. "אנחנו שומעים את הסיפורים האלה כבר שנים. אני לא חושב שהבעיה נמצאת במספר השוטרים, אלא בהחלטה פוליטית שצריך לחסל את ארגוני הפשע. עשו את זה בלי להוסיף שוטרים בבאר שבע ובנתניה ובנהריה ובכל מיני מקומות. השמות של הכנופיות מוכרים".
- אתה תומך בהפעלה של אמצעי שב"כ נגד משפחות הפשע ברחוב הערבי? "לפני שבוע-שבועיים נפגשתי עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, והוא שאל אותי: 'מה אתה מבקש ממני על מנת לטפל בבעיה הזאת?'. אמרתי לו שני דברים: שהמשטרה תקבל החלטה להיכנס בארגוני הפשע, ושהשב"כ יירד מאיתנו. אנחנו לא קליינטים של השב"כ. אנחנו לא בעיה ביטחונית. לשב"כ אין מקום בעניין הזה. אני דורש מהמשטרה, כגוף אזרחי, שתיתן ביטחון לאזרחים.
"אנחנו מדברים על אנאס, שהיה בחור למופת. אבל אנחנו גם צריכים לשאול עם אותם בחורים (העבריינים) שאומרים שיש להם רקע. איך הם הגיעו לרקע הזה? מי הפיל אותם בפח הזה? איזה מצוקות חברתיות הובילו אותם לשם? למה הם הופכים לטרף בידי ארגוני הפשע? זו שאלה חברתית, פוליטית, אנושית".