עשרות צוותי כיבוי ממשיכים לפעול הערב (ראשון) בשריפה המשתוללת בהרי ירושלים שבעקבותיה פונו אלפי תושבים מהמושבים במועצה האזורית מטה יהודה. עם זאת כעת אין סכנה ליישובים. נציב הכבאות דדי שמחי אישר כי ההערכה היא שהאש פרצה בגלל מעשה ידי אדם, אך עדיין לא ידוע אם מדובר בהצתה מכוונת או בטעות.
שמחי אמר הערב בתדרוך בחפ"ק שהוקם בשורש כי "כרגע אין סכנה קריטית ליישובים. עדיין פה ושם יש בתים ולולים שנתפסו באש, והכוחות מכבים אותם". הוא הוסיף: "לשמחתי הצלחנו למנוע מיישובים שלמים להישרף. אנחנו פה יום ולילה כדי למנוע מהשריפה להתפשט".
10 צפייה בגלריה
שריפה דליקה אש בית מאיר סמוך ל ירושלים
שריפה דליקה אש בית מאיר סמוך ל ירושלים
השריפה בבית מאיר
(צילום: AFP )
10 צפייה בגלריה
שריפה דליקה אש בית מאיר סמוך ל ירושלים
שריפה דליקה אש בית מאיר סמוך ל ירושלים
(צילום: רויטרס )
מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן אמר בתדרוך כי "כרגע יש שני אתגרים מרכזיים - השלמת הטיפול באש, והחזרה מהירה של התושבים לבתיהם לאחר הערכת מצב של איכות הסביבה ומפגעים". עם זאת, אין כוונה להחזיר את התושבים לבתיהם לפני הערכת המצב שתתקיים בשעה 23:00, עד אז בכבאות ירצו לוודא שאין חשש להתלקחות מחודשת.

10 צפייה בגלריה
מטוס כיבוי מכבה את השריפה
מטוס כיבוי מכבה את השריפה
מטוסי כיבוי באזור השריפה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ההרס ברמת רזיאל
ההרס ברמת רזיאל
"האש דילגה במהירות מטורפת". ההרס ברמת רזיאל
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב שהשתתף בדיון בחפ"ק הוסיף: "מדובר בשריפה קשה מאוד, האש התקדמה כאן בקצב של קילומטר לרבע שעה בשעות הראשונות. לשמחתנו הצלחנו לפנות את כל התושבים מהישובים שבסכנה, ואין נפגעים".
סגן מפקד מרחב ציון במשטרה ניצב-משנה רונן עובדיה אמר כי בהערכת מצב שתתקיים הערב יוחלט אם להחזיר עוד הלילה את התושבים שפונו מבתיהם, או לחכות למחר. הוא גם ציין כי שני המטופלים מבית החולים לבריאות הנפש "איתנים" שנעדרים הם חוסים בכפייה שניצלו את הפינוי כדי להימלט.
כוחות החירום פינו בשעות אחר הצהריים והערב כ-3,100 תושבים מהיישובים בית מאיר, כסלון, רמת רזיאל, גבעת יערים, ההרחבה בשואבה ובית החולים "איתנים". שלושה מרכזים לקליטת התושבים המפונים נפתחו בקיבוץ צרעה, בבית הספר עין כרם ובחדר האוכל בקיבוץ קריית ענבים. בישובים בית מאיר, שורש, שואבה וכיסלון נבלמה האש. בגבעת יערים ורמת רזיאל עדיין אין שליטה על האש. עד לרדת החשיכה פעלו 12 מטוסי כיבוי ומסוקים כדי לסייע בכיבוי ולהטיל מעכבי בעירה. אך לאחר השקיעה נאלצו כלי הטיס להפסיק את פעילותם. רוח חזקה עדיין מקשה על הכבאים.

10 צפייה בגלריה
החפ"ק בשורש
החפ"ק בשורש
המפכ"ל יעקב שבתאי בחפ"ש בשורש
(צילום: יואב דודקוביץ')

"זו השריפה אולי הגדולה ביותר בשנים האחרונות בהרי ירושלים", אמר אחר הצהריים מפקד מחוז ירושלים במערך הכבאות, טפסר ניסים טויטו, שציין כי בין 60 ל-70 צוותי כיבוי פועלים בשטח. טויטו הוסיף כי הכוחות הצליחו "ממש בדקות האחרונות" להשלים פינוי תושבים מרמת רזיאל וכסלון ובכך למנוע פגיעה בנפש.
דיוני הקבינט המדיני-ביטחוני הופסקו היום כדי שראש הממשלה נפתלי בנט יקיים התייעצות על השריפה. לאחר מכן הוא קיים דיון הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון הפנים, שרת הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש המל"ל ובכירים נוספים.
בדיון הנחה בנט לנקוט משנה זהירות ואמר כי "אם יש ספק, אין ספק. בכל ספק שעולה לגבי הצורך בפינוי - יש לנקוט בגישה מחמירה ולפנות את כולם". ראש הממשלה הנחה לעדכנו בהקדם במידה ועולה צורך בגיוס סיוע אווירי לכיבוי השריפה ממדינות אחרות. רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון פתחה את חמ"ל העורף הלאומי ברמלה, על מנת לתאם את פעילות משרדי הממשלה בשריפה.
10 צפייה בגלריה
 ירושלים שריפה הר הרי עשן
 ירושלים שריפה הר הרי עשן
תושבים מכבים את השריפה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מטוס כיבוי מכבה את השריפה
מטוס כיבוי מכבה את השריפה
(צילום: רויטרס)
השריפה פרצה אחרי השעה 15:00 סמוך ליישוב בית מאיר שבהרי ירושלים, בתחומי המועצה האזורית הרי יהודה. אלפי תושבים פונו מבתיהם ביישובים באזור, והיישובים כסלון, רמת רזיאל וגבעת יערים פונו לחלוטין. האש חדרה לרמת רזיאל ואחזה במבנים וחצרות, אך בהמשך השיגו כבאים שליטה על האש בחזית זו. העשן התפשט עד לירושלים עצמה, ונראה למרחוק גם במרכז הארץ.
חגית, תושבת רמת רזיאל שפונתה, סיפרה: "האש פשוט דילגה במהירות מטורפת מבית מאיר לנחל כסלון ישר אלינו. כל היישוב רגיל ומאורגן לשריפות, אבל הלהבות היו כל כך גדולות שאי אפשר היה להילחם בזה. שמתי את הילדים באוטו ולא היה אפשר לצאת לכיוון ירושלים אז יצאנו לכיוון בית שמש. בדרך ראינו להבות".
עקב השריפה נחסמו לתנועה היציאות במחלף שורש בכביש מספר 1. כביש 395 נחסם לתנועה בין צומת אשתאול לצומת כסלון בשני הכיוונים, וכך גם כביש 3955 המוביל מתחנת הדלק במחלף שורש אל שואבה ובית מאיר. במשרד להגנת הסביבה עדכנו כי למרות העשן הכבד, רמת זיהום האוויר באזור עדיין עומדת בתקן מכיוון שהעשן גבוה.
השתתפו בהכנת הכתבה: יואב זיתון, איתמר אייכנר ואילנה קוריאל